|

ایستگاه پایانی پرونده بانک سرمایه

محکومیت محمد امامی و احمد هاشمی‌شاهرودی به زندان

سخنگوی قوه قضائیه دیروز با اخبار مهمی از محکومیت مفسدان اقتصادی در جمع خبرنگاران حاضر شد که چهره‌های شناخته‌شده‌ای نام‌شان در میان محکومان قرار داشت؛ از‌جمله سید احمد هاشمی‌شاهرودی برادرزاده مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، محمد امامی تهیه‌کننده سریال شهرزاد و همچنین خبر محکومیت دو دانشجوی دانشگاه شریف، که این اخبار بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشتند.

محکومیت محمد امامی و احمد هاشمی‌شاهرودی به زندان

شرق: سخنگوی قوه قضائیه دیروز با اخبار مهمی از محکومیت مفسدان اقتصادی در جمع خبرنگاران حاضر شد که چهره‌های شناخته‌شده‌ای نام‌شان در میان محکومان قرار داشت؛ از‌جمله سید احمد هاشمی‌شاهرودی برادرزاده مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، محمد امامی تهیه‌کننده سریال شهرزاد و همچنین خبر محکومیت دو دانشجوی دانشگاه شریف، که این اخبار بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشتند.

پرونده بانک سرمایه از پیچیده‌ترین و البته زمان‌برترین پرونده‌های فساد اقتصادی چند سال اخیر است که در چند نوبت مورد رسیدگی قرار گرفته و برخی متهمان دانه‌درشت آن هم‌اکنون در حال سپری‌کردن دوران محکویت خود هستند؛ از‌جمله حسین هدایتی و هادی رضوی، اما بخش پایانی آن در انتظار صدور حکم بود که مهم‌ترین نام‌ها در بین محکومان، محمد امامی و احمد هاشمی‌شاهرودی است. سخنگوی قوه قضائیه در این زمینه گفت: درخصوص بانک سرمایه پرونده‌های متعددی تشکیل شد و برخی منتهی به صدور حکم قطعی و اعلام شدند. به‌تازگی پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده و کسانی که تحت تعقیب‌اند، مجموعا به ۱۷۰ سال محکوم شدند. در این زمینه محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی، سید‌احمد هاشمی‌شاهرودی به ۱۰ سال حبس و رد مال، شهاب‌الدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۲‌سال‌و شش ماه حبس محکوم شدند. یکی از همدستان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده؛ ولی چون حکم غیابی است، اسمش را نمی‌گویم. او افزود: شش متهم هم به دو فقره حبس محکوم شدند. ۱۵ نفر هم به حبس و رد وجوه محکوم شدند. خداییان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه برخی از بانک‌ها اسامی اَبَر‌بدهکاران خود را منتشر کرده‌اند، آیا دستگاه قضائی به این موضوع ورود کرده است یا برنامه‌ای برای برخورد با آنها دارد؟ گفت: صرف بدهکار‌بودن جرم محسوب نمی‌شود؛ مگر اینکه آن شخص بدهکار، تسهیلاتی که اخذ کرده در محل خود مصرف نکرده باشد یا با صحنه‌سازی و اسناد جعلی این تسهیلات را اخذ کرده باشد که در چنین مواردی موضوع قابل تعقیب است؛ بنابراین موضوع باید تفکیک شود؛ یعنی ببینیم هر‌کدام از اینهایی که بدهکار هستند، کدام‌یک مشمول دسته دوم یعنی سوءاستفاده‌کنندگان از این تسهیلات هستند و با اسناد جعلی و شرکت‌های صوری وام و تسهیلات دریافت یا آن تسهیلات را در جای خود استفاده نکرده‌اند. سخنگوی قوه قضائیه افزود: بانک‌ها صرفا اقدام به اعلام اسامی بدهکاران کرده‌اند و انتظار ما این است که آنها را تفکیک کرده و آن مواردی را که جرم محسوب می‌شود، با دلایل و مدارکی که نشان‌دهنده سوء‌استفاده است، به مرجع قضائی اعلام کنند که طبیعتا ما نیز برخورد می‌کنیم. در قضیه اخیر با توجه به اینکه هم بانک مرکزی و هم بانک‌های عامل گزارشی درمورد این افراد به شکل موردی به دستگاه قضائی ارسال نکرده‌اند، پرونده‌ای هنوز تشکیل نشده است.

خداییان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات حکم صادره علیه دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف گفت: درمورد این دو نفر دانشجو می‌دانید که با عنوان اتهام افساد فی‌الارض تحت تعقیب قرار گرفتند؛ ولی دادگاه این اتهام را محرز تشخیص نداد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها