|

تار و مار تولیدات رسانه‌ای شهرداری شیراز

بیش از هزارو 500 ویدئو و مطلب مربوط به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری شیراز که در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا اوایل ۱۴۰۰ منتشر شده و در دسترس همگان قرار گرفته بود، به‌تازگی توسط مسئولان جدید سازمان فرهنگی شهرداری از دسترس خارج شده است.

تار و مار  تولیدات رسانه‌ای شهرداری شیراز

محمدرضا نسب عبداللهی: بیش از هزارو 500 ویدئو و مطلب مربوط به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری شیراز که در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا اوایل ۱۴۰۰ منتشر شده و در دسترس همگان قرار گرفته بود، به‌تازگی توسط مسئولان جدید سازمان فرهنگی شهرداری از دسترس خارج شده است.

فرزاد صدری، معاون پیشین سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری شیراز، به «شرق» گفت: بیش از هزارو 500 پست در اینستاگرام سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری شیراز در موضوعات اخلاق شهروندی، فرهنگ شهروندی، پاسداشت مشاهیر شهر، هفته شیراز، هفته دفاع مقدس، مناسبت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، گردشگری و نیز تولیدات سازمان در زمینه چاپ کتاب، فیلم، تئاتر، ویدئوکلیپ‌های شهروندی و فرهنگی و اجتماعی و همچنان معرفی شهر شیراز، جشنواره ترانه و موسیقی و رسانه، جایزه ادبی سیمین، دیدار با رزمندگان دوران جنگ و... وجود داشته که متأسفانه از دسترس خارج شده و دسترسی مردم به آنها ممکن نیست. صدری خاطرنشان کرد: دوره‌ای که ما در آن داریم زندگی می‌کنیم دوره جمهوری اسلامی است. هر اتفاقی که در این دوره بیفتد چه خوب چه بد در تاریخ به نام همین دوره ثبت می‌شود.

 بالاخره پنج سال قبل در یک فرایند قانونی و دموکراتیک مردم به یک سلیقه رأی دادند و نمایندگان آنها در شورا و شهرداری بر اساس برنامه‌هایی که خود به آن رأی داده بودند عمل کردند. وی افزود: در عصر انفجار اطلاعات خیلی طبیعی است که ما از رسانه‌های رسمی شهرداری فعالیت‌های خود را به سمع و نظر مردم برسانیم. از طرفی عملکرد ما در تاریخ به نام عملکرد دوره جمهوری اسلامی نوشته می‌شود. آیا اینها با حذف فعالیت‌های ما در رسانه‌های رسمی شهرداری می‌خواهند بگویند نظام جمهوری اسلامی در مقطعی از تاریخ خود هیچ کار و فعالیتی برای مردم نداشته؟ این دوستان اگر خود توانایی انجام کاری ندارند نباید عملکرد و فعالیت قبلی پیشینیان خود را حذف کنند؟ این دوستان که مدعی اخلاق‌مداری و ارزش‌مداری هستند، اخلاق و ارزش‌ها را در حذف دیگران می‌دانند؟ این است تقوایشان؟ آیا دوستان به‌جای اینکه کار کنند، حرف می‌زنند و پاک‌کن به دست می‌گیرند و نمره قبولی دیگران را پاک می‌کنند؟ معاون پیشین سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری شیراز گفت: برای تک‌تک کلیپ‌هایی که در پیج سازمان فرهنگی یا پیج شهرداری شیراز منعکس شد، وقت و انرژی و هزینه شده است. تمام آن فیلم‌ها و اخبار و عکس‌نوشت‌ها بخش مهمی از تاریخ شهر شیراز بود و پیج شهرداری و سازمان فرهنگی مرجع رسمی ثبت اتفاقات و رویدادها و عملکرد شهرداری در یک مقطع زمانی خاص بود و متأسفانه باید اعلام کنم این نادوستان در نهایت بی‌اخلاقی مبادرت به حذف بخشی از تاریخ و هویت شهر شیراز کردند. این نادوستان به‌جای کار و فعالیت دنبال حذف آدم‌های صاحب‌فکر و اندیشه و رسمی‌شدن خود در شهرداری هستند. حداقل کاش ایده داشتند و سپس دنبال رسمی‌شدن خود می‌رفتند. فرزاد صدری ادامه داد: کاری که این دوستان در حذف پست‌ها از پیج سازمان فرهنگی و شهرداری شیراز کردند، پاسخش کارت قرمز مستقیم است. شهردار محترم شیراز اگر نمی‌تواند با مسببان این اتفاق برخورد کند همان بهتر که استعفا دهد. نهاد نظارتی شورا اگر نمی‌تواند براساس قانون به‌عنوان یک نهاد بالادستی شهرداری با عاملان این اتفاق غیراخلاقی برخورد کند، از نمایندگی مردم خوب و نجیب شیراز استعفا دهند. وی خاطرنشان کرد: اینها قرار است به‌عنوان نماینده مردم همه صداها و همه اندیشه‌ها را پذیرا باشند نه اینکه قلم بردارند و روی افراد خط قرمز بکشند و بگویند تاریخ شهر از دوره من شروع می‌شود. 

کار صورت‌گرفته یک بی‌اخلاقی تمام است که تاریخ آن را فراموش نمی‌کند. خوشحالم که کتاب‌ها و موسیقی‌ها و فیلم‌ها و تئاترها و آثار تجسمی دوره فعالیت شورای پنجم در تاریخ می‌مانند و اقدام کاملا غیراخلاقی مدعیان اخلاق نیز در تاریخ می‌ماند و البته تاریخ همه ما را و آثار ما را و اقدام ناپسند مدیران و تصمیم‌گیرندگان این بی‌اخلاقی را داوری خواهد کرد. صدری ادامه داد: حتی ما در ماه رمضان از مؤمنان نمازگزار تقدیر کردیم، به‌این‌ترتیب که هر روز یک مؤمن نمازگزار زن و یک مؤمن نمازگزار مرد تقدیر شد و مسجدشان را معرفی کردیم. در دو ماه رمضان برنامه‌هایی به نام «مناره‌های ملکوت» و «مائده‌های ملکوت» را برگزار کردیم که شامل جزء‌خوانی قرآن کریم در اماکن مذهبی - تاریخی بود و تمام ویدئو‌های این برنامه‌های مذهبی روی پیج سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری شیراز قرار گرفته بود که متأسفانه همه اینها از دسترس خارج شده است. معاون پیشین سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری شیراز گفت: «اگر اقدامات دوره ما ناصواب بوده، اتفاقا نباید آنها را حذف می‌کردند، بلکه با منطق و دلیل به شهروندان می‌گفتند اقدامات پیشینیان را ببینید، اقدامات ما هم ببینید و بعد با دلیل و منطق می‌گفتند اقدامات ما درست است و اقدامات پیشینیان غلط است، اما این‌ها از قضاوت مردم واهمه دارند. از مقایسه عملکرد خودشان با قبلی‌ها واهمه دارند، اگر واهمه نداشتند حذف نمی‌کردند». کوتاه زمانی پس از آغازبه‌کار دور جدید شورای شهر شیراز در تابستان ۱۴۰۰، چند نفر از مدیران سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری این کلان‌شهر برکنار شدند. فرزاد صدری، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، نخستین کسی بود که از سمتش برکنار شد. او پیش‌ازاین معاون اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بود. صدری در حالی از معاونت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری شیراز برکنار شد که در کارنامه کاری‌اش در این سازمان «تدوین و چاپ بیش از ۵۰ جلد کتاب، ۱۶ جلد کتاب بریل، تولید چندین آلبوم موسیقی، خرید آثار هنری هنرمندان تجسمی شیراز، برنامه‌های فرهنگی مسجدمحور، برنامه‌های فرهنگی و هنری متعدد و...» به چشم می‌خورد. علی نیری، رئیس اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز و همچنین بتول معلم، معاون اجتماعی این سازمان فرهنگی، دو نفر دیگر از نیروهای برکنارشده هستند. در همین حال و بعدازاین برکناری‌ها، موژان انصاری، رئیس اداره مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری شیراز نیز از مقامش استعفا داد. سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری شیراز که پیش‌تر در حوزه موسیقی، تئاتر، کتاب، فیلم، گردشگری و امثالهم فعالیت داشته، در حدود یک سال اخیر از این رشته‌فعالیت‌ها فاصله گرفته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها