|

ایران سیاه‌پوش شد

هم‌زمان با شب شهادت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، شهرهای کشور مملو از غم و اندوه شد و روزه‌داران با تشرف به اماکن مقدس ضمن برپایی مراسم عزاداری شهادت مولا، دومین شب قدر را احیا داشته و به راز و نیاز با معبود پرداختند.

ایران سیاه‌پوش شد

هم‌زمان با شب شهادت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، شهرهای کشور مملو از غم و اندوه شد و روزه‌داران با تشرف به اماکن مقدس ضمن برپایی مراسم عزاداری شهادت مولا، دومین شب قدر را احیا داشته و به راز و نیاز با معبود پرداختند.

آیین‌های سوگواری و عزاداری با شرکت پرشور مردم روزه‌دار، از نوزدهم تا بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با لیالی پر‌فیض قدر برگزار شد. در این شب یتیمی عالم، یکی نماز می‌خواند و دیگری زیارت عاشورا را زمزمه می‌کرد و دعای جوشن کبیر را با سوز تکرار می‌کردند. دست‌های نیاز به سوی آسمان بلند کرده و او را به حضرت علی (ع) قسم می‌دادند و با نوای «الهی به حسین بن علی»، به یاد مظلومیت شهدای کربلا و شکیبایی عمه سادات، اشک می‌ریختند.

در این روزها شهرهای مذهبی ایران حال و هوای دیگری داشت. شهر مقدس مشهد و حرم امام رضا علیه‌السلام هم‌زمان با دومین شب قدر حال و هوای متفاوتی را تجربه کرد.

در این شب که جمعی از عاشقان مولا در حال اشک و ناله بودند و بر سر و سینه می‌کوبیدند، باران رحمت الهی شروع به باریدن گرفت و خادمان حرم رضوی با مهیا‌کردن فضا، سعی داشتند تا از خیس‌شدن زائران جلوگیری کنند. حتی برخی از زائران فرش‌های حرم را برای جلوگیری از خیس‌شدن روی سر گرفته و مشغول عزاداری بودند. با افزایش بارش باران، برخی از زوار به فضاهای مسقف پناه بردند و برخی دیگر که چتر به همراه داشتند، در وسط صحن عزاداری کردند.

در شهر قم نیز بیرق‌های سیاه عزا، بر گنبد نورانی حرم حضرت معصومه (س) خیابان‌ها و میدان‌ها افراشته شده بود و مراسم‌های ویژه عزاداری در این مکان مقدس با حضور وعاظ و مدیحه‌سرایان برگزار شد. حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم بود که برای عرض تسلیت به کریمه اهل بیت (س) وارد این حرم مطهر می‌شدند.

مسجد مقدس جمکران نیز مملو از زائرانی بود که به این مکان مقدس آمده بودند تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر (عج) تسلیت بگویند. در سایر شهرهای کشور نیز راه‌اندازی دسته‌جات زنجیرزنی و سینه‌زنی، سخنرانی، روضه‌خوانی و نوحه‌سرایی در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و بقاع متبرکه و محافل عمومی و خانگی، و همچنین طبخ و توزیع افطاری و اطعام روزه‌داران و نیازمندان از برنامه‌های این ایام به‌ویژه در روز بیست‌و‌یکم ماه مبارک رمضان بود. در جای‌جای کشور دل‌ها برای مظلومیت علی (ع) و اولادش می‌تپد و آه بلند عزاداران در شهر طنین‌انداز می‌شود و پیر و جوان و زن و کودک برای علی (ع) سیاه‌پوش می‌شوند.

در تهران هم شهرداری فضای شهر را آماده میزبانی از عزاداران کرده بود و با اختصاص هفت‌هزار‌و ۵۰۰ پایه پرچم در مناطق مختلف شهری و عرشه پل‌ها، تلاش کرد تا به مناسبت ۱۹ و ۲۱ ماه رمضان همراه با عزاداری علوی، پرچم‌های منقش به نام حضرت امیر را در فضای شهر تهران قرار دهد.

همچنین ۲۰۰ هزار متر ریسه پارچه سیاه در مناطق مختلف شهر تهران نصب و جانمایی شد تا تهران سیاه‌پوش امام اول شیعیان شود؛ ضمن آنکه ۱۰ هزار متر کتیبه سیاه نیز در فضای تبلیغات فرهنگی شهر تهران اکران شد. نصب ۲۰ ابرپرچم با نام حضرت علی (ع) در ناحیه‌های مختلف شهر تهران نیز از دیگر اقدامات شهرداری در این روزها بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها