|

کمالوندی:

لازمه برقراری مجدد نظام راستی آزمائی اجرای تعهدات طرف‌های برجام است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش اخیر آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تاکنون بیشترین شفافیت را داشته است.

لازمه برقراری مجدد نظام راستی آزمائی اجرای تعهدات طرف‌های برجام است

به گزارش شبکه شرق، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.

 

کمالوندی ادامه داد: بدیهی است همانند گزارشات قبلی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل  را ارائه خواهد کرد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برخی رسانه های بین المللی با تحریف و بعضا تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که تعمدا توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیر ضرور است، همچون گذشته با استفاده از این ابهامات، فضا سازی های پوچ رسانه ای خود را با هدف القا غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشور دنبال می کنند.

 

وی افزود: این در حالی است که  برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکنون بیشترین شفافیت را داشته است.

 

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: برقراری مجدد نظام راستی آزمائی پیشین مستلزم عمل نمودن طرفهای برجامی به تعهدات خود می باشد و نبایستی از ایران انتظار داشته باشند هنگامی که به تعهدات خود عمل نمی نمایند و در حالی که تحریم های ظالمانه آنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد ایران پذیرای نظارتهای فرا پادمانی نیز باشد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای رسیده است.

 

به گزارش ایسنا، در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد خبرگزاری رویترز رسیده، آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فراتر رفته است.

 

رویترز در ادامه مدعی شد که مطابق با تخمین‌های عنوان شده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد و به شکل اورانیوم هگزافلوراید از زمان گزارش قبلی آژانس اتمی از ۱۲.۵ کیلوگرم به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است.

 

بنابر ادعای رویترز، آژانس اتمی همچنین اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برجام رسیده است.

 

با وجود اینکه پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" در جریان امضای توافق برجام به شکل کامل بسته شده بود، آژانس اتمی در گزارش ثانویه خود بار دیگر مدعی شده است که ایران همچنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

 

در گزارش ثانویه که به رصد رویترز رسیده، ادعا شده است: مدیرکل به شدت نگران است که ایران در فاصله گزارش قبلی تا گزارش کنونی آژانس به تعامل با آژانس بر سر مسائل پادمانی برجسته نپرداخته است و بنابراین، هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل آن‌ها حاصل نشده است.

 

آژانس اتمی همچینن ادعا کرده است: تا زمانی که ایران توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ارائه ندهد، در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور تردید داریم.

 

ادعای شفاف نبودن در برنامه هسته‌ای ایران در پی این مطرح می‌شود که دوربین‌های نظارتی آژانس پس از خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای ایران و نیز بدعهدی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان، از سوی کشورمان برچیده شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها