|

لحطه به لحظه با اخبار- روز اول؛

در عراق چه خبر است؟

مقتدی صدرامروز اعلام کرد ازعرصه سیاسی عراق کناره گیری می کند اما این اعلام موجب نشد برخی از طرفداران او خیابان های عراق را ترک کنند. او در بیانیه‌ای از کناره‌گیری همیشگی خود از فعالیت‌های سیاسی خبر داد.

در عراق چه خبر است؟

به گزارش شبکه شرق، مقتدا صدر در توئیتی درمود کناره گیری از کار سیاسی نوشت: بسیاری از جمله آیت الله حائری گمان می کنند که رهبری جریان صدری به برکت یا به فرمان آنها بوده است در حالی که چنین نیست. با وجود کناره گیری وی از مرجعیت، نجف اشرف همچنان پایگاه مرجعیت خواهد بود. من هیچکاه ادعای عصمت یا اجتهاد و حتی رهبری نداشته ام بلکه من امر به معروف و نهی از منکر می کنم.

مقتدا صدر افزود: با اینکه تصور من این است که کناره گیری آیت الله حائری و نیز بیانیه وی در این باره به خواست خود وی نبوده است، من تصمیم گرفته بودم که در امور سیاسی دخالت نکنم پس هم اینک کناره گیری خود را از کار سیاسی به طور کلی اعلام می کنم.

وی در بیانیه خود افزود: اعلام می کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد

در پی اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت سیاسی، گروهی از هواداران وی به منطقه خضراء حمله کردند. وستاد عملیات مشترک عراق از آشوبگران هوادار مقتدی صدر خواست که فورا منطقه خضراء را تخلیه کنند.

بعد از گذشت چند ساعت هواداران صدر وارد کاخ ریاست جمهوری عراق شدند.

مرورى بر اتفاقات امروز عراق:

ستاد عملیات مشترک عراق منع تردد سراسری در همه استان های عراق از ساعت 19 امشب اعلام کرد.

همزمان با اعتراض هواداران مقتدی صدر در بغداد، منابع خبری از اقدامات مشابه در بصره و دیگر شهرهای عراق خبر دادند

دفتر نخست وزیر عراق از تعلیق جلسات هیئت دولت به علت ورود گروهی از معترضان به کاخ حکومتی خبر داد.

به موجب سندی محرمانه، مصطفی الکاظمی دستور تخلیه فوری همه ساختمان های حکومتی از تظاهرات کنندگان را صادر کرده است.

منابع عراقی خبر دادند که با اقدام نیروهای امنیتی عراق منطقه خضراء از حضور هوادار مقتدی صدر تخلیه شده است.

سازمان هواپیمایی مسافربری عراق اعلام کرد که هیچ تغییری در برنامه پرواز فرودگاه بغداد پیش نیامده است.

استاندار ذی قار فردا سه شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد.

مقامات امنیتی عراق در پی نگرانی از معترضین و هواداران صدر، فرودگاه بصره، میادین نفتی در القرنه و بندر ام قصر را بستند.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه ضمن تأسف بار خواندن حمله به نهاد حکومت در کشور، از جریان صدر خواست که به میز مذاکره برگردد.

وزارت ارتباطات عراق اخبار منتشرشده درباره قطع اینترنت در پی اعتراضات هواداران صدر در کشور را تکذیب کرد.

واکنشها به تحولات امروز بغداد

کاخ سفید ناآرامی ها در عراق را ناراحت کننده خواند و گفت که اکنون وقت مذاکره برای حل اختلافات و نه درگیری است.

سفارت بریتانیا در بیانیه ای اعلام کرد که نسبت به حوادث عراق به ویژه اخباری که درباره کشته شدن چند نفر وجود دارد، نگرانیم.

دبیر کل اتحادیه عرب ابوالغیط همه طرف های عراقی را به ترجیح دادن منافع ملی بر هر ملاحظه دیگر برای عبور از وضعیت کنونی که خطری برای ثبات کشور محسوب می شود، فراخواند.

سفارت امریکا در بغداد با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از تحولات عراق خواستار خودداری از ایجاد چرخه خشونت در کشور شد.

وزارت خارجه امریکا اخبار منتشرشده درباره تخلیه سفارت این کشور در بغداد را تکذیب کرد.

مسعود بارزانی رییس حزب دمکرات کردستان سکته مغزی کرده و برای درمان به خارج از عراق منتقل شده است.

ازطرفى در کنار همه این حوادث در عراق وزیر خارجه عراق در ایران است و گفته میشود از اهداف سفر او میانجیگری بین طهران و ریاض است.

فؤاد حسین: اجازه تهدید ایران از خاک عراق را نمی‌دهیم

وزیر خارجه عراق در دیدار با امیرعبداللهیان امنیت ایران و عراق را در هم تنیده خواند و تاکید کرد که این کشور اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاکش را نخواهد داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، امروز آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین المللی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن ابراز رضایت از مناسبات فیمابین در حوزه های مختلف همکاری‌ها و تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات انجام شده، ارتقای مناسبات تجاری - اقتصادی و نیل به بهره گیری از ظرفیت های بزرگ موجود در بستر همکاری‌های دو کشور را از اولویت های مهم دانست و تسهیل تبادلات تجاری در گذرگاه های مرزی، حمل یکسره و نهایی شدن راه آهن بصره - شلمچه و کمک موثر آن به افزایش گردشگری و حجم مبادلات را در رسیدن به سطح بالاتری از همکاری ها و نزدیک شدن به استفاده از ظرفیت‌های موجود در دوطرف و به نفع منافع فیمابین ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار با قدردانی از حسن میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی، تلاش‌های انجام شده در دو کشور برای ایجاد شرایط مناسب به منظور برگزاری شایسته این رویداد بزرگ را با اهمیت ذکر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ثبات، آرامش، حفظ وحدت ملی در عراق و احترام به نهادهای قانونی را با اهمیت توصیف و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در زمینه حل و فصل موضوعات مطروحه در صحنه داخلی عراق در چارچوب فرآیندهای قانونی و حفظ اقتدار دولت عراق مورد تاکید قرار داد.

فؤاد حسین نیز در این دیدار روابط و مناسبات دو کشور را با اهمیت خواند و با قدردانی از دیدگاه مسؤلانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات داخلی عراق، به اقدامات دولت عراق در خصوص زیارت اربعین اشاره و تلاش‌های در دست انجام برای برقراری آرامش و ثبات داخلی در عراق را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه عراق امنیت ایران و عراق را در هم تنیده دانست و تاکید کرد که کشورش اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق را نخواهد داد.

همکاری در حوزه‌های امنیتی، خصوصا جلوگیری از اقدامات گروه‌های معاند، تجزیه طلب و تروریست در خاک عراق و اقلیم و برخی مناطق مرزی، قدردانی از نقش تسهیلگر عراق برای برقراری حج سالجاری برای حجاج ایرانی بیت الله الحرام، توافق دو کشور در زمینه تاسیس سرکنسولگری ها در دو کشور ( موصل- اصفهان)،  تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوهای مربوط به لغو تحریم‌ها، موضوعات کنسولی مربوط به زائران اربعین از دیگر کشورهای همسایه، وضعیت یکی از حجاج ایرانی دستگیر شده در عربستان سعودی، تحولات مهم منطقه و توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر موضوعات مطرح شده در این ملاقات بود.

نشست فوق‌العاده فرماندهان امنیتی عراق با ریاست الکاظمی برگزار می‌شود

دفتر نخست‌وزیر عراق، امروز -دوشنبه- طی بیانیه‌ای از برگزاری یک نشست فوق‌العاده‌ به ریاست وی با فرماندهان امنیتی این کشور برای بررسی ناآرامی‌های اخیر خبر داد.

به گزارش سومریه نیوز، دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، امروز -دوشنبه- طی بیانیه‌ای از برگزاری یک نشست فوق‌العاده‌ به ریاست وی با فرماندهان امنیتی این کشور برای بررسی ناآرامی‌های اخیر خبر داد.

بر اساس این گزارش، الکاظمی در نشست فوق‌العاده با فرماندهان امنیتی عراق، دستورالعمل‌هایی را برای حفاظت از جان و ایمنی تجمع‌کنندگان و همچنین حفاظت از نهادهای دولتی به فرماندهان امنیتی اعلام کرد.

وی بار دیگر از حامیان «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر که در منطقه سبز بغداد تجمع کرده‌اند، خواست در سریع‌ترین زمان ممکن از این منطقه خارج شده و آرامش کشور را به مخاطره نیندازند.

پروازهای نجف هم لغو شد

سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از لغو پروازهای این شرکت به مقصد نجف خبر داد و تاکید کرد: تا اطلاع ثانوی پرواز به نجف و بغداد ممنوع است و بهای بلیت این پروازها به طور کامل به مسافران و زائران عودت داده خواهد شد.

حسام قربانعلی از لغو پروازها به نجف خبرداد و گفت: پیش از این پرواز‌ها به مقصد بغداد لغو شده بود و از ساعتی پیش هم پروازهای نجف لغو شد.

وی با بیان اینکه تابع دستورات نهادهای امنیتی هستیم، اظهار داشت: تا اطلاع ثانوی پرواز به نجف و بغداد ممنوع است و بهای بلیت این پروازها به طور کامل به مسافران و زائران عودت داده خواهد شد.

سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در پاسخ به این سوال با از سرگیری پروازها در ایام اربعین، زائرانی که پروازهایشان لغو شده امکان دریافت مجدد بلیت عراق را خواهند داشت، تصریح کرد: پروازهای عراق محدود است و اگر پروازهای بعدی ظرفیتی وجود داشته باشد، متناسب تقاضا بلیت عرضه خواهد شد اما براساس ظرفیت‌های تعیین شده از قبل، بلیت‌های اربعین به فروش می‌رسد و امکان افزایش پرواز وجود ندارد و این تصمیم و اقدام در اختیار شرکت‌های هواپیمایی نیست.

رئیس پارلمان عراق: رهبران مذهبی، سیاسی، طایفه‌ای و اجتماعی برای حل چالش‌ها پیشگام شوند

رئیس پارلمان عراق امروز -دوشنبه- از تمامی جریان‌های سیاسی خواست برای خاموش کردن آتش فتنه تلاش کنند.

به گزارش سومریه نیوز، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق امروز -دوشنبه- از تمامی جریان‌های سیاسی خواست برای خاموش کردن آتش فتنه تلاش کنند.

وی خواستار خویشتن‌داری و صبر گروه‌های مختلف سیاسی در عراق شد و از آنها خواست برای دستیابی به تفاهم و توافق گام بردارند.

محمد الحلبوسی افزود که وضعیت امروز عراق، هشداری درباره خطری است که نمی‌توان آن را تحمل کرد.

وی از رهبران مذهبی، سیاسی، طایفه‌ای و اجتماعی عراق خواست برای حل این مشکلات پیشگام شوند.

رئیس پارلمان عراق همچنین نسبت به خطر هرج و مرج و ریخته شدن خود عراقی‌ها هشدار داد.

تاکید امیر عبداللهیان بر اهمیت ثبات، آرامش و حفظ وحدت ملی در عراق

وزیر امورخارجه کشورمان و فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، امروز آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

حسین امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز رضایت از مناسبات فی‌مابین در حوزه‌های مختلف همکاری‌ها و تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات انجام شده، ارتقاء مناسبات تجاری - اقتصادی و نیل به بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگ موجود در بستر همکاری‌های دو کشور را از اولویت‌های مهم دانست و تسهیل تبادلات تجاری در گذرگاه های مرزی، حمل یکسره و نهایی شدن راه آهن بصره – شلمچه و کمک موثر آن به افزایش گردشگری و حجم مبادلات را در رسیدن به سطح بالاتری از همکاری‌ها و نزدیک شدن به استفاده از ظرفیت‌های موجود در دوطرف و به نفع منافع فی‌مابین ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار با قدردانی از حُسن میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی، تلاش‌های انجام شده در دو کشور برای ایجاد شرایط مناسب به منظور برگزاری شایسته این رویداد بزرگ را با اهمیت ذکر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ثبات، آرامش، حفظ وحدت ملی در عراق و احترام به نهادهای قانونی را با اهمیت توصیف و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در زمینه حل و فصل موضوعات مطروحه در صحنه داخلی عراق در چارچوب فرایندهای قانونی و حفظ اقتدار دولت عراق مورد تاکید قرار داد.

فواد حسین نیز در این دیدار روابط و مناسبات دوکشور را با اهمیت خواند و با قدردانی از دیدگاه مسوولانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات داخلی عراق، به اقدامات دولت عراق در خصوص راهپیمایی اربعین اشاره و تلاش‌های در دست انجام برای برقراری آرامش و ثبات داخلی در عراق را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه عراق امنیت ایران و عراق را در هم تنیده دانست و تاکید کرد: کشورش اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق را نخواهد داد.

همکاری در حوزه‌های امنیتی، خصوصا جلوگیری از اقدامات گروه‌های معاند، تجزیه‌طلب و تروریست در خاک عراق و اقلیم و برخی مناطق مرزی، قدردانی از نقش تسهیل‌گر عراق برای برقراری حج سال‌جاری برای حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام، توافق دو کشور در زمینه تاسیس سرکنسولگری‌ها در دو کشور ( موصل- اصفهان)، تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوهای مربوط به لغو تحریم‌ها، موضوعات کنسولی مربوط به زائرین اربعین از دیگر کشورهای همسایه، وضعیت یکی از حجاج ایرانی دستگیر شده در عربستان سعودی، تحولات مهم منطقه و توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر موضوعات مطرح شده در این ملاقات بود.

الکاظمی، دستور ممنوعیت شلیک صادر کرد

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق دستور ممنوعیت و عدم شلیک به سمت تجمع کنندگان را صادر کرد.

«مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور عدم استفاده از سلاح و ممنوعیت شلیک نیروهای امنیتی به سوی تجمع کنندگان را صادر کرد.

در بیانیه رسمی دفتر نخست وزیری عراق تأکید شد که «مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شلیک گلوله و تیراندازی از جانب هر مقام امنیتی یا نظامی یا مسلح را اکیداً ممنوع کرده و به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی و نظامی دستور داده که بر اساس دستورالعمل‌ها و اختیارات و ضوابط عمل کنند.

به گزارش السومریه نیوز، الکاظمی همچنین خواستار تحقیق فوری در رابطه با کشته شدگان منطقه سبز بغداد و مبدأ گلوله‌های شلیک شده در این حوادث شد.

وی همچنین از شهروندان خواسته که به توصیه‌های امنیتی و قانون منع تردد پایبند باشند.

گفت‌وگوی تلفنی السیسی با برهم صالح درباره تحولات عراق

رئیس جمهور مصر در گفت‌وگوی تلفنی با "برهم" رئیس جمهور عراق تحولات تازه این کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

عبدالفتاح السیسی در این تماس تلفنی بر حمایت مصر از امنیت و ثبات و صلح در عراق تأکید کرد.

السیسی در ادامه بر لزوم گفت‌وگو برای عبور از بحران سیاسی عراق به شکلی که ثبات و امنیت عراقی‌ها را محقق کند، تأکید کرد.

برهم صالح نیز از السیسی به دلیل پیگیری اوضاع عراق تقدیر و تشکر کرده و خواستار تقویت روابط دو کشور شد.

ظهر امروز، مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از دنیای سیاست خداحافظی کرده است و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کند.

دفتر مقتدی صدر نیز با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

رئیس حشد شعبی عراق: با مردم عهد می‌بندیم که از روند سیاسی حمایت کنیم

فالح الفیاض رئیس هیئت حشد شعبی عراق بر حمایت از روند سیاسی این کشور و عدم وارد شدن به گروه بندی های سیاسی تاکید کرد.

به گزارش شبکه شرق به نقل از المیادین، رئیس هیئت حشد شعبی عراق شامگاه دوشنبه و همزمان با ناآرامی‌ها در عراق تاکید کرد: با ملت عراق عهد می‌بندیم که از روند سیاسی عراق حمایت کرده و آن را با استفاده از نهادهای قانونی حفظ نمائیم.

بر اساس این گزارش، فالح الفیاض همچین افزود که نیروهای حشد شعبی امروز ضربه سنگینی را به تروریست‌های داعش در موصل وارد کردند.

رئیس هیئت حشد شعبی تصریح کرد: ما اهدافی را علیه گروه‌های تروریستی داریم که طی روزهای آینده به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

الفیاض گفت: با مردم خود عهد می‌بندیم که خارج از گروه بندی‌های سیاسی قرار داشته باشیم. ما بر اصول خود مبنی بر حمایت از روند سیاسی و احترام به چرخش مسالمت آمیز قدرت تاکید می‌کنیم.

رئیس هیئت حشد شعبی عراق همچنین از تمام طرف‌ها در این کشور خواست که در قبال امنیت و ثبات عراق با مسئولیت پذیری عمل کرده و به قوانین و قانون اساسی احترام بگذارند.

فالح الفیاض همچنین عدم عبور از روند دموکراتیک در عراق را خواستار شد.

آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمد

منابع عراقی شامگاه دوشنبه از به صدا درآمدن آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد خبر دادند.

به گزارش شبکه سومریه، یک منبع امنیتی شامگاه دوشنبه از به صدا درآمدن آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد خبر داد.

بر اساس این گزارش، این منبع گفت که آژیر هشدار در سفارت آمریکا در بغداد به دلایل نامعلومی به صدا درآمده است.

از سوی دیگر، رسانه های عراقی از تیراندازی داخل منطقه سبز بغداد و شنیده شدن صدای دو انفجار در مرکز پایتخت عراق خبر دادند.

مقتدی صدر اعتصاب غذا کرد

رئیس فراکسیون جریان صدر در پارلمان عراق از اعتصاب غذای مقتدی صدر رهبر این جریان تا زمان توقف خشونت ها و بکارگیری سلاح در این کشور خبر داد.

 

به گزارش شبکه شرق به نقل از پایگاه النشره، «حسن العذاری» رئیس فراکسیون پارلمانی و مستعفی جریان صدر عراق از اعتصاب غذای مقتدی صدر رهبر این جریان خبر داد.

 

بر اساس این گزارش، العذاری همچنین افزود که مقتدی صدر تا زمان توقف خشونت‌ها و استفاده از سلاح اعتصاب غذا می‌کند.

شنیده‌شدن صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد

شبکه‌های خبری المیادین و اسکای‌نیوز از شنیده‌شدن صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

به گزارش شبکه شرق، المیادین بدون اشاره به جزئیات بیشتر همجنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در بغداد خبر داد.

شبکه خبری العربیه عربستان نیز در این باره گزارش داد که در درگیری‌های کنونی در منطقه سبز،‌ از گلوله‌های آرپی‌جی استفاده شده است.

رییس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق: سلاح را زمین بگذارید

رییس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دوشنبه شب از تمام طرف‌ها خواست که سلاح خود را بر زمین بگذارند.

به گزارش شبکه شرق به نقل از پایگاه خبری موازین نیوز، هادی العامری خواستار توقف استفاده از سلاح برای حل بحران کشورش شد.

وی خطاب به تمام مردم عراق گفت، خواستار آرامش هستیم و از فرزندانم از تمام طرف ها می خواهم که استفاده از سلاح را پایان دهند.

العامری اضافه کرد: سلاح راه‌حل نیست و تنها راه پایان دادن به مشکلات میان برادران، گفت وگو و تفاهم است.

سخنان رئیس ائتلاف الفتح پس از کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۲۰۰ نفر  در جریان تظاهرات روز دوشنبه هواداران سید مقتدا صدر با نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد اعلام شد.

 مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ساعاتی قبل گفت که نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان معترضان هستند و هرگونه بروز خلافی در این مورد پیگرد قانونی دارد.

وی همچنین اعلام کرد که تحقیقات فوری در مورد حوادث جاری در منطقه سبز بغداد و منشا شلیک به معترضان گشوده شود و مقصران این حادثه مشخص و مجازات شوند.

 صدر روز دوشنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند. 

پس از بیانیه کناره‌گیری صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند اما پس از آن منابع خبری عراق اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست‌ گرفتند و نیروهای طرفدار صدر منطقه را ترک کردند.

امیرعبداللهیان آخرین وضعیت سلامت و امنیت زائران ایرانی را جویا شد

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با سفیر کشورمان در عراق آخرین وضعیت سلامت و امنیت زائران ایرانی را جویا شد.

به گزارش شبکه شرق، دکتر حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سفیر کشورمان در عراق آخرین وضعیت سلامت و امنیت زائران ایرانی را جویا شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از تلاش سفارت و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق، بر ضرورت پیگیری وضعیت همه زائران ایرانی در عراق تاکید کرد.

هشدار رئیس مجلس عراق درباره حوادث اخیر کشورش

رییس مجلس عراق دوشنبه شب درخصوص حوادث جاری در منطقه سبز بغداد و کشته و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ تن گفت که شرایط کنونی کشور خطر بزرگی را هشدار می‌دهد که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

به گزارش شبکه شرق از پایگاه خبری موازین نیوز عراق، محمد الحلبوسی تصریح کرد: این حوادث بدون اقدام افراد باخرد و صاحب نفوذ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و شیوخ عشایر تشدید خواهد شد.

وی همچنین نسبت به ریخته شدن خون مردم بیگناه با استفاده از سلاح از سوی هر گروهی که باشد و ناآرامی و هرج و مرج هشدار داد.

الحلبوسی اظهار کرد: از تمام طرفها خالصانه و صادقانه می‌خواهیم اتش فتنه انگیزی را برای حفظ حاکمیت کشور و ثبات آن و کشیده نشدن حوادث به رویارویی همه طرفها که موجب زیان تمامی ملت شود، پایان دهند و به توافق برسند.

سخنان الحلبوسی پس از کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۲۰۰ نفر  در جریان تظاهرات روز دوشنبه هواداران سید مقتدا صدر با نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد اعلام شد.

 مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ساعاتی قبل گفت که نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان معترضان هستند و هرگونه بروز خلافی در این مورد پیگرد قانونی دارد.

وی همچنین اعلام کرد که تحقیقات فوری در مورد حوادث جاری در منطقه سبز بغداد و منشا شلیک به معترضان گشوده شود و مقصران این حادثه مشخص و مجازات شوند.

 صدر روز دوشنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند. 

پس از بیانیه کناره‌گیری صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند اما پس از آن منابع خبری عراق اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست‌ گرفتند و نیروهای طرفدار صدر منطقه را ترک کردند.

استقبال الکاظمی از دعوت صدر برای توقف خشونت‌ها

نخست وزیر عراق از دعوت مقتدی صدر برای توقف خشونت ها استقبال کرد و مسئولیت پذیری تمام طرف ها برای حفظ جان مردم عراق را خواستار شد.

به گزارش شبکه شرق به نقل از پایگاه النشره، مصطفی الکاظمی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق از دعوت مقتدی صدر رهبر جریان صدر برای توقف خشونت ها در این کشور استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، مصطفی الکاظمی گفت: از دعوت مقتدی صدر برای توقف خشونت ها قدردانی می کنم.

الکاظمی در عین حال تمام طرف ها را به مسئولیت پذیری در قبال حفظ جان مردم عراق دعوت کرد.

این در حالی است که «حسن العذاری» رئیس فراکسیون پارلمانی و مستعفی جریان صدر عراق از اعتصاب غذای مقتدی صدر رهبر این جریان خبر داد.

العذاری همچنین افزود که مقتدی صدر تا زمان توقف خشونت‌ها و استفاده از سلاح اعتصاب غذا می‌کند.

مقتدی صدر در عین حال گفت: برچیدن بساط فاسدان به هیچکدام از طرف ها مجوزی برای بکارگیری خشونت نمی دهد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده بود برای همیشه از صحنه سیاسی عراق کناره گیری خواهد کرد.

مقتدی صدر همچنین اعلام کرد که به جز سه نهاد تحت فرمان خود، تمام نهادهای وابسته به جریان صدر را منحل کرده است.

در پی ناآرامی‌های اخیر در عراق، فرماندهی عملیات مشترک ارتش این کشور اعلام کرده است که در همه استان‌ها و مناطق این کشور از ساعت ۱۹ عصر روز دوشنبه (به وقت محلی) تا اطلاع ثانوی، مقررات منع آمد و شد برقرار می‌شود.

همزمان رسانه‌های عراقی اعلام کردند که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دستور آماده باش کامل به همه نیروهای امنیتی بغداد داده است.

دبیرکل سازمان ملل خواستار آرامش و خویشتنداری همه طرف ها در عراق شد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره تحولات عراق، خواستار آرامش و خویشتنداری همه طرف ها شد.

دبیر کل سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد با نگرانی اعتراضات امروز عراق را پیگیری می کند و خواستار خویشتنداری و آرامش است.

دبیر کل سازمان ملل از طرف های عراقی و نیروهای تاثیرگذار خواست  بدون هیچ تاخیری اختلافاتشان را کنار بگذارند و وارد گفتگویی فراگیر، جامع و مسالمت آمیز در مسیری سازنده شوند.

پیش از این، سخنگوی سازمان ملل متحد درباره اوضاع عراق هشدار داد و تشدید تنش را بسیار خطرناک خواند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در واکنش به تحولات اخیر عراق گفت که  حوادثی که امروز در عراق مشاهده کردیم بسیار خطرناک است.

سخنگوی سازمان ملل با تکرار درخواست یونامی (دفتر ویژه سازمان ملل در عراق) مبنی بر اینکه معترضان باید منطه سبز و ساختمان های دولتی را تخلیه کنند، خاطرنشان کرد که نماینده ویژه سازمان ملل در حال انجام ماموریتش در بغداد است.

بارزانی: نیروهای امنیتی عراق با احتیاط رفتار کنند

نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دوشنبه شب خطاب به نیروهای امنیتی گفت که آنها باید با احتیاط رفتار کنند.

به گزارش شبکه شرق از پایگاه خبری موازین نیوز عراق، بارزانی افزود: از تمام طرف ها می خواهیم که خویشتنداری کرده و اجازه ندهند شرایط از کنترل بیشتر خارج شود.

وی افزود: با نگرانی و از نزدیک تحولات سیاسی و امنیتی بغداد و و دیگر مناطق را دنبال می‌کنیم.

بارزانی افزود: تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی است که در قانون اساسی عراق آمده اما تشدید تنش و به تعطیلی کشاندن نهادهای دولتی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی بار دیگر خطاب به نیروهای امنیتی عراقی گفت که آنها نباید اجازه دهند، تظاهرات بهانه‌ای برای افزایش ناآرامی‌ها و بغرنج شدن اوضاع شود.

بارزانی افزود: اوضاع کشور مستلزم نهایت خرد و صراحت است تا با گفت و گوی ملی و مسئولانه و همکاری همه اجازه نداد، امور از کنترل خارج نشود.

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکراتیک کردستان عراق نیز در این باره گفت که امیدوارم همگی مسؤولیت پذیر باشند و خویشتنداری خود را حفظ کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که برای حل مشکلات و درگیری‌ها به زبان زور، سلاح و خشونت متوسل نشد.

بارزانی همچنین از همگان خواست که برای یافتن راه‌حلی که برای ملت عراق خوبی به ارمغان آورد و منافع کلی کشور را تامین کند، خردورزی کنند.

حسن العذاری رییس فراکسیون صدر در پارلمان عراق با اعلام خبر اعتصاب غذای سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر در توئیتی نوشت که اعتصاب غذای صدر تا توقف خشونت‌ها و استفاده از سلاح ادامه خواهد یافت.

رهبر جریان صدر اعلام کرده است که از میان برداشتن مفسدان به هیچ کس این اجازه را نمی‌دهد که از خشونت استفاده کند.

سخنان بارزانی ها پس از کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۲۰۰ نفر  در جریان تظاهرات روز دوشنبه هواداران سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر با نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد اعلام شد.

تعطیلی سراسری در عراق در پی تشدید بحران و ناامنی

وخامت اوضاع امنیتی و ناآرامی‌ها در عراق موجب شد که امروز تمامی استان‌های این کشور تعطیل اعلام شود.

به گزارش شبکه شرق به نقل از رسانه‌های عراقی، دبیرخانه عمومی نخست وزیری عراق بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که امروز تمامی استان‌های عراق تعطیل خواهد بود.

نخست وزیری عراق این تعطیلی را برای ادامه قانون رفت و آمد در این کشور اعلام کرده است.

تعطیل اعلام شدن عراق پس از آن صادر می‌شود که نهاد اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که فرماندهی عملیات مشترک این کشور در تمام استانهای عراق قانون منع رفت و آمد را اعمال کرده است.

براساس این بیانیه، قانون منع رفت و آمد از ساعت ۱۹:۰۰ عصر تا صبح روز آینده و تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود.

یک مقام امنیتی عراق روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای عراقی در بغداد حالت هشدار فوق العاده اعلام کرده‌اند.

این اقدام پس از آن رخ می دهد که بیش از ۲۰۰ از معترضان جریان صدر در درگیری با نیروهای امنیتی عراق کشته و زخمی شدند.

اعزام زائران ایرانی به عراق متوقف شد

مدیرکل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت از توقف اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق در پی ناآرامی‌های داخل این کشور، خبر داد.

به گزارش شبکه شرق، حمیدرضا محمدی درباره وضعیت اعزام زائران به عراق با توجه ناآرامی‌ها در داخل این کشور و همچنین شرایط زائرانی که هم اینک در این کشور به سر می‌برند، توضیح داد: اعزام کاروان‌ها فعلا لغو شده است. زائران ایرانی در عراق نیز در صحت و سلامت هستند و هماهنگی‌های لازم  انجام شده است.

او همچنین گفت: برای برگشت زائران به کشور نیز ان‌شاء‌الله تدبیر لازم انجام خواهد شد.

عراق از ظهر روز دوشنبه، پس از انتشار بیانیه مقتدی صدر که از دنیای سیاست خداحافظی و اعلام کرد که همه دفاتر وابسته به خود، جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کند، منطقه سبز عراق شاهد افزایش تنش و تحرکات هواداران مقتدی صدر و تشدید تدابیر امنیتی شد.

همزمان، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که در همه استان‌ها و مناطق این کشور از ساعت ۱۹ عصر امروز (دوشنبه) (به وقت محلی) تا اطلاع ثانوی، قانون منع تردد برقرار می‌شود.

وزارت کشور و ستاد اربعین نیز از زائران اربعین درخواست کردند تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند. همچنین اعلام شد که مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق بسته شده است.

حمله به دفاتر گروه‌های مقاومت عراق

خبرها حاکی از آن است که گروهی از آشوب‌طلبان عراقی به دفاتر گروه‌های مقاومت در مناطق مختلف عراق حمله کردند.

به گزارش شبکه شرق به نقل از رسانه‌های عراقی، براساس این گزارش‌ها، مقر حزب «الدعوه» به رهبری «نوری المالکی» در بابل در جنوب عراق به آتش کشیده شده است.

همچنین دفتر گروه «گردان‌های امام علی» در دیاله در شرق و مقرهای گروه «عصائب اهل الحق» در بصره و دیوانیه در جنوب عراق نیز از سوی آشوب‌طلبان مورد حمله قرار گرفته است.

تاکنون گروه‌های مقاومت واکنشی به این حملات نشان نداده‌اند.

گروهی از حامیان جریان صدر شامگاه دوشنبه نیز به دفتر مجلس نمایندگان عراق در کربلا حمله کرده بودند.

سفارت هلند در بغداد تخلیه شد

منابع محلی عراقی دوشنبه شب از تخلیه سفارت هلند در منطقه سبز بغداد خبر دادند.

به گزارش شبکه شرق به نقل از شبکه الجزیره، منابع رسانه‌ای عراقی یا اعلام این خبر افزودند که کارکنان سفارت هلند پس از تخلیه به سفارت آلمان منتقل شدند.

پیش از این نیز رسانه‌ها از تخلیه سفارت آمریکا خبر دادند که کاخ سفید آن را رد کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی با بیان این ادعا که گزارش‌ها درباره تخلیه سفارت آمریکا در عراق صحت ندارد، گفت: گزارش‌های مربوط به تخلیه سفارت نادرست هستند. تضمین امنیت کارکنان دولت، شهروندان آمریکا و امنیت تأسیسات آمریکا اصلی‌ترین اولویت ما است.

اوضاع عراق متشنج است و درجریان درگیری میان معترضان جریان صدر با نیروهای امنیتی دستکم تاکنون ۱۵ تن کشته و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. 

در پی تشدید ناآرامی‌ها، ارتش عراق در سراسر این کشور مقررات منع آمد و شد و دبیرخانه خست وزیری این کشور امروز سه شنبه را تعطیل اعلام کرده است.

حمله خمپاره‌ای گروه «سرایا السلام» به منطقه سبز بغداد

رسانه های وابسته به نیروهای مقاومت بامداد سه‌شنبه  از  شلیک راکت آر. پی. جی توسط اعضای گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر به سمت منطقه سبز در بغداد خبر دادند.

به گزارش شبکه شرق به نقل از رسانه مقاومت موسوم به (الإعلام المقاوم) با اعلام این خبر گزارش دادند که این راکت به نزدیکی مجتع مسکونی القادسیه برخورد کرده است.

شبکه رسانه مقاومت همچنین اعلام کرد که در نتیجه شلیک سرگردان یک فروند خمپاره به مجتمع مسکونی القادسیه، یک کودک چهار ساله کشته شده است.

براساس گزارش این رسانه، آخرین خمپاره ای که توسط گروه سرایا السلام شلیک شده در اطراف مقر نیروهای عملیات مشترک در منطقه سبز سقوط کرده است.

پیش از اعلام این خبر رسانه‌ها از شنیده شدن صدای چهار انفجار در منطقه سبز بغداد خبر دادند.

پیش از این شبکه خبری المیادین از شنیده شدن صدای آرپی جی انداز در منطقه سبز بغداد خبر داده بود.

برخی از رسانه‌ها نیز از به صدا درآمدن آژیر خطر سفارت آمریکا خبر داده و مدعی شدند که این خمپاره و راکت‌ها در اطراف این سفارتخانه به زمین برخورد کرده است، اما یک مقام مسؤول در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش گفت که اخبار مبنی بر اینکه سفارت آمریکا در بغداد هدف خمپاره قرار گرفته، درست نیست.

منابع خبری همچنین از تیراندازی سنگین ور اطراف پارلمان عراق و بغداد خبر داده‌اند.

الجزیره قطر نیز گزارش داد که منطقه سبز بغداد آتش گرفته است.

این شبکه خبری همچنین از درگیری مسلحانه در منطقه سبز بغداد خبر داد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها