|

آغاز رزمایش نظامی امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان

​در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الشرق،المنار، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، الخلیج اونلاین.

آغاز رزمایش نظامی امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان

به گزارش شبکه شرق، در این میان الخلیج اونلاین،در گزارشی به رزمایش نظامی امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان پرداخته است.

 

المنار

سوریه نماینده دائم خود در اتحادیه عرب را معرفی کرد

رسانه های سوری به نقل از منابع مطلع اعلام کردند که حسام الدین آلا، به عنوان نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب و رئیس هیئت دیپلماتیک سوریه در قاهره تعیین شد.

این تصمیم پس از حدود یک ماه از تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به کرسی خود اتخاذ می شود.

پیش از این یوسف احمد، نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب بود.

حسام الدین آلا پیشتر نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و سازمان های بین المللی در ژنو، سفیر سوریه در واتیکان و اسپانیا بود و در هیئت نمایندگی سوریه در سازمان ملل نیز فعالیت کرده بود.

سوریه پس از یک دهه تعلیق عضویت، در ماه جاری میلادی رسما به اتحادیه عرب بازگشت.

الخلیج اونلاین:

آغاز رزمایش نظامی امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان

رزمایش نظامی «عزم النسر 23»، (عزم عقاب 23) در عربستان با حضور امریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز شد.

فرماندهی ستاد مرکزی ایالات متحده امریکا (سنتکام) اعلام کرد که هدف از این رزمایش، بهبود قابلیت همکاری فیمابین میان نیروهای حاضر در رزمایش در راستای تحقق ثبات منطقه است.

سنتکام افزود که این رزمایش شامل تمرین های مختلف از جمله تیراندازی با گلوله جنگی، تجهیزات پدافند هوایی زمینی و هواپیماهای ضد پهپاد می شود.

امریکا جزئیاتی از مدت این رزمایش و کشورهای عضو شورای همکاری حاضر در آن اعلام نکرد.

پیش از این نیز خبرگزاری رسمی عربستان روز گذشته اعلام کرده بود که رزمایش عزم عقاب 23 با هدف تقویت همکاری نظامی و تبادل تجربه در زمینه پدافند هوایی و یکپارچه سازی برنامه ریزی و اجرا و تحکیم اصول و اساس هماهنگی مشترک برای دستیابی به انسجام و تکامل عملیاتی مورد نظر برگزار می شود.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع)

رشید: ایران و ترکیه باید وضعیت آبی عراق را در نظر بگیرند

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، عبداللطیف رشید، رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه المصری الیوم، گفت که تغییر نظام دیکتاتوری و تمامیت خواه به دموکراسی و آزادی، در هر جامعه ای آسان نیست، ما پیش از 2003 از تاثیرات دیکتاتوری و نظامی تمامیت خواه که منجر به فروپاشی جامعه و قطع روابط با جهان خارج شد، رنج بردیم.

رئیس جمهور عراق گفت که جنگ مشکلات را حل نمی کند بلکه آنها را پیچیده می کند و مشکلات دیگری ایجاد می کند.

وی اشاره کرد که در این صدد، اولویت طی سال های گذشته، از بین بردن تروریسم بوده است و توضیح داد که تروریسم و افراط گرایی، تنها مشکل یک کشور نیست بلکه مشکل منطقه و جهان است.

رشید بیان کرد که گام های ما اکنون، پس از شکست تروریسم، به سمت اجرای برنامه ای شامل خدمت به شهروندان از لحاظ توانمندسازی زیرساخت ها و ارائه خدمات، گسترش آزادی ها، جنگ با فقر و افزایش سطح معیشتی و سقف تامین اجتماعی، از بین بردن بیکاری با فعالسازی بخش خصوصی و تشویق سرمایه گذاری در کشور و بررسی صدور قانون نفت و گاز که عامل مهمی برای حل اکثر مشکلات موجود خواهد بود، می رود.

در خصوص بحران آب نیز رئیس جمهور عراق تاکید کرد که عراق در رابطه با آب رودهای دجله و فرات و ریزابه های آن یک کشور پایین دست است و اکثر ریزابه های عراق با ایران مرتبط است، ترکیه و ایران باید وضعیت آبی ما را در نظر بگیرند.

وی اشاره کرد که روابط دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق خوب است اما اختلافاتی در دیدگاه ها وجود دارد که اختلاف نیست و اکثر مسائل را می توان حل کرد.

رشید درباره نزدیک فرهنگ میان ملت ها نیز سخن گفت و بیان کرد که دو ملت عرب و کرد ارتباط فرهنگی قوی و قدیمی و ارتباط اجتماعی و دینی نیز دارند از این رو تقویت فرهنگ ضروری است، افتخار می کنیم که بسیار از رهبران و سران کرد، دارای فرهنگ عربی بسیار قوی از لحاظ زبان، ادبیات و شعر بودند.

رئیس جمهور عراق ضمن تاکید بر موافقت خود با گفت وگوی ایران و عربستان، ابراز امیدواری کرد که این نزدیکی و گفت وگو عامل اصلی تثبیت امنیت و ثبات در کل منطقه باشد.

 

الشرق
مصر یک شهرک داروسازی در عربستان می‌سازد


گروه داروسازی فارکو مصر ساخت شهرکی برای تولید دارو در مدینه منوره در عربستان را طی روزهای آغازین ماه ژوئیه شروع خواهد کرد.
شیرین حلمی، رئیس شورای مدیریت گروه فارکو گفت که این امر پس از واگذاری کارهای پیمانکاری و ساختمانی به شرکت پیمانکاران عرب مصر خواهد بود.
فارکو در ژوئیه سال گذشته تفاهم‌نامه ای با گروه العجلان عربستان برای ساخت یک شهرک تولید دارو با سرمایه گذاری حدود 150 میلیون دلار امضا کرده بود.
این شهرک داروسازی علاوه بر تولیدات حیاتی و واکسن ها، داروهای مختلفی را تولید می کند و هدف از ساخت آن، پوشش دادن نیاز های بازار عربستان و صادرات به اتحادیه اروپا، امریکا و کشورهای عربی آفریقایی است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها