|

هشدار سلامتی اردوغان را به خانه فرستاد

حتی هشدار سلامتی پزشکان به اردوغان و تعطیلی یک روزه فعالیت‌های انتخاباتی او هم نمی‌تواند موضوع سودان را در صفحه اول رسانه‌ها در سراسر جهان کم رنگ کند. هرچند که روزنامه‌های آمریکایی علاوه بر این موضوع ماجرای اخراج مجری باسابقه فاکس نیوز را دنبال می‌کنند و تحلیل‌هایی‌ هم درباره نامزدی رسمی بایدن برای ریاست‌جمهوری دارند.

هشدار سلامتی اردوغان را به خانه فرستاد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

اما روزنامه‌های چاپ بریتانیا در کنار حواشی و خبرهای سودان، ادعاهای شاهزاده هری درباره نقش سردبیر وقت رسانه‌های زرد متعلق به مرداک و پسران در شنود تلفنی مادرش شاهزاده دایانا و مسائلی از این دست را با جدیت پیگیری می‌کنند. آنها از حال و روز شهروندان بریتانیایی ساکن سودان که این روزها مشغول خروج از این کشور هستند هم گزارش‌هایی مفصل تهیه کرده اند.

توقف برنامه‌‌های انتخاباتی اردوغان پیروی کسالتی که وسط یک برنامه تلویزیونی رخ داده، همچنین چالش‌های لبنان و سازمان ملل بر سر پناه‌جویان و آوارگان سوری در این کشور و آمادگی امارات برای آغاز پروژه دوم ماه پس از شکست پروژه اول خبرهای حاشیه‌ای صفحه اول روزنامه‌های انگلیسی زبان خاورمیانه هستند. آنها بیشتر از هر موضوعی فاجعه و بحران سودان را پیگیری می‌کنند.

 

گاردین

هری: پیرس مورگان می‌دانست مادرم شنود می‌شود

شاهزاده هری پرونده شنود تلفنی علیه رسانه‌های وابسته به روپرت مرداک را یک بار دیگر در عرصه عمومی باز کرده است. او در تازه‌ترین اظهار نظر مدعی شده سردبیر وقت رسانه NoW ( نیوز آو دِ ورلد ) نه تنها در جریان شنود تلفنی شاهزاده دایانا بوده است که خبرنگارانش را به این کار تشویق می‌کرده و روی آن سرپوش می‌گذاشته است.

فرزند دوم شاهزاده دایانا بر اساس اسناد دادگاه معتقد است سردبیر وقت NoW یعنی آقای پیرس مورگان خبرنگاران را تهییج کرده است که پیام‌های خصوصی دایانا و همچنین تماس‌های تلفنی او را رصد و از آنها داستان‌هایی برای روزنامه‌های زرد مثل سان تهیه کنند.

پیرس مورگان همواره این ادعا را رد و تکذیب کرده و گفته هرگز در جریان هک و شنود تلفنی خانواده سلطنتی نبوده است. اما شاهزاده هری فهرستی از انواع مقالات و گزارش‌های که در آنها به اطلاعاتی که از راه‌های غیر قانونی به دست آمده اشاره شده، جمع‌آوری کرده و با ذکر تاریخ نشان داده است این محتواها مربوط به دوران سردبیری پیرس مورگان بوده است. 

شاهزاده هری روز گذشته نیز مدعی شد پدرش مانع به جریان افتادن پرونده شکایت ملکه از رسانه‌ iNews که او و نامزدمش را شنود تلفنی کرده اند، شده است. 

 

نشنال

حاکم دوبی: دومین ماموریت ماه را آغاز می‌کنیم

حاکم دوبی پس از شکست نخستین پروژه مشترک امارات و ژاپن برای فرود یک کاوش‌گر روی ماه اعلام کرد، این کشور دومین ماموریت را آغاز خواهد کرد. شیخ محمد بن راشد گفت پروژه رشید ۲ به سرعت اجرایی خواهد شد. 

دو روز پیش قرار بود کاوش‌گر «راشد» که در اصل مریخ‌نورد است روی ماه فرود آید، اما منابع ژاپنی اعلام کردند ارتباط میان فضا‌پیما و ایستگاه فضایی ژاپنی‌ها در زمین در لحظه فرود قطع شد و بهتر است این ماموریت را شکست‌خورده تلقی کنند. به نظر می‌رسد فضاپیمای هاکوتو که ماموریت داشت تا مریخ‌نورد راشد یک را روی ماه بنشاند، در لحظه آخر سقوط کرده است. 

حاکم دوبی می‌گوید امارات کشور جاه‌طلبی است و دست از اهداف خود بر نخواهد داشت. « ما از سال ۱۹۷۱ حرکت را آغاز کرده ایم و هرگز متوقف نخواهیم شد». مریخ‌نورد راشد ۲ قرار است پرچم امارات را روی سطح ماه به اهتزاز در آورد. 

پروژه ساخت مریخ‌نورد راشد یک شش سال طول کشید. شیخ محمد بن راشد تاریخ مشخصی درباره ماموریت دوم کاوش‌گری در سطح ماه اعلام نکرده است. اما می‌گوید این پروژه به سرعت آغاز خواهد شد.

 

نیویورک تایمز

مجری فاکس نیوز چرا اخراج شد؟

پس از خبر غافلگیرکننده اخراج تاکر کارلسون مجری یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه خبری فاکس نیوز، گمانه‌زنی‌ها درباره علت این اتفاق آغاز شد. دو بحث اصلی در رسانه‌ها مطرح شد یکی اختلاف دیدگاه با مسئولان و سردمداران شبکه در پرونده افترا علیه دومینیون و دیگری پیام‌های توهین‌آمیز و رفتارهای آزاردهنده در تقابل با دیگر کارمندان و البته همکاران زن.

به تازگی اسناد و مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد متن‌های توهین‌آمیز آقای تاکر کارلسون و عبارت‌های تند و تیزی که در آنها نسبت به دیگران بیان کرده است، کار دستش داده است. این مجری به استفاده از عبارت‌های نژادپرستانه در برنامه‌اش مشهور بوده است، اما آن چیزهایی که در متن‌های خصوصی‌اش به کار برده، بیش از این حرف‌ها دردسرساز بوده است.

در گزارش‌های اخیر درباره موضوع کارلسون می‌خوانیم فاش شدن متن‌های جنجالی این مجری پیش از غائله اخیر توافق فاکس نیوز و کمپانی رای‌شماری الکترونیک دومینیون اتفاق افتاده است. همچنین این که سران و مسئولان فاکس نیوز تا آن زمان در جریان این اظهارنظرهای توهین‌آمیز نبوده اند.

مسئولان فاکس به محض مطلع شدن از محتوی پیام‌ها تصمیم می‌گیرند این مجری سابقه‌دار و پرمخاطب را از مجموعه کنار بگذارند. هر چند که آنها این تصمیم را در عرصه عمومی به صورت توافقی دو طرفه نمایش دادند. گفته می‌شود کارلسون ۱۰ دقیقه مانده به اجرا از اخراج خود مطلع شده است.

به تازگی کارلسون فایلی ویدئویی از خود در توییتر منتشر کرده و بدون اشاره به اخراج خود از فاکس نیوز گفته: « طرفین دعوا و دو حزب با هم به توافق رسیده اند، با هم تبانی کرده اند، با هم تصمیم گرفته اند بحث‌هایی را که دروغ‌ها را فاش و پنهان‌کاری‌ها را شفاف می‌کند، تعطیل کنند».

 

عرب نیوز

هشدار سلامتی اردوغان را به خانه فرستاد

توقف برنامه‌های انتخاباتی و استراحت در خانه از جمله اقداماتی است که این روزها اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در دستور کار خود قرار داده است. او وسط یک برنامه تلویزیونی و در حال مصاحبه،‌ احساس کسالت و ناراحتی کرده و گفته به دلیل مشغله و کار سخت حال خوبی ندارد و برنامه را ادامه نداده است.

اردوغان می‌گوید به آنفلوآنزای معده‌ای مبتلا شده است که با نظر پزشکان در خانه استراحت می‌کند و با قدرت به میدان باز می‌گردد. او در سال ۲۰۱۲ یک بار عمل جراحی دستگاه گوارش انجام داده است و پس از آن با سلامت کامل به حضور سیاسی خود ادامه داده است.

اردوغان روزهای سختی پیش رو دارد. انتخابات ماه می فشار زیادی بر او و حزبش وارد کرده است. به نظر می‌رسد انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری و پارلمانی ماه می رقابتی سرنوشت ساز برای اردوغان در تقابل با احزاب مخالف باشد. می‌گویند این مهم‌ترین انتخابات ترکیه در دوران معاصر است.

برخی کارشناسان می‌گویند تکلیف اردوغان با این انتخابات روشن و از عرصه سیاسی محو می‌شود. آنها به نتایج نظرسنجی‌های اخیر که از کاهش محبوبیت او خبر می‌دهد، اشاره می‌کنند. برخی دیگر معتقدند اردوغان همچنان پایگاهی در میان مردم دارد و حزب عدالت و توسعه در قدرت خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها