|

بی‌احتیاطی حوثی‌ها جان ۸۵ نفر را گرفت

در حالی که آمریکایی‌ها همچنان مشغول پرونده خبرگزاری فاکس و محکومیت این رسانه در پرونده افترا بودند و از سوی دیگر حواشی دسترسی و عدم دسترسی ایالتی به قرص سقط جنین را بررسی می‌کردند، ناگهان حوثی‌ها در یمن فاجعه‌ای آفریدند که در نتیجه‌اش بیش از ۸۰ نفر جان خود را از دست دادند و عده ای مجروح شدند. این اتفاق در کنار بسیاری از خبرهای داخلی در صفحه اول رسانه‌های اروپایی هم مورد توجه قرار گرفته است.

بی‌احتیاطی حوثی‌ها جان ۸۵ نفر را گرفت

به گزارش شبکه شرق، بریتانیایی‌ها در کنار خوانش پرونده رفتارهای توهین‌آمیز و قلدرمابانه در وزارت دادگستری با کارمندان و زیردستان خاصه زنان کارمند و همچنین بررسی بروز رفتارهای نژادپرستانه در پلیس فدرال به ماجرای یمن، سودان و اوکراین مشغول هستند. 

برای خاورمیانه‌ای‌ها به جز سودان فرا رسیدن عید فطر و جشن‌های پایان ماه رمضان هم سوژه مهمی به شمار می‌رود. آنها از برگزاری جشن‌های بزرگ عمومی و خیابانی در جوامع اسلامی خبر می‌دهند و در کنارش به سودان، یمن، آغاز سال نوی ایزدی‌ها در عراق و البته درگیری‌ها در کرانه باختری هم می‌پردازند.

 

 

گاردین

بی‌احتیاطی حوثی‌ها جان ۸۵ نفر را گرفت

 

در روزهای پایانی ماه رمضان در حالی که یمنی‌‌ها همچون دیگر مسلمانان منتظر رسیدن عید فطر بودند، گرفتار فاجعه‌ای مرگ‌بار شده اند.

 تعدادی از تاجران و ثروتمندان یمنی در منطقه‌ای موسوم به شهر قدیمی در مرکز شهر صنعا مشغول توزیع صدقه و کمک ماه رمضان به خانواده‌های فقیر بوده اند، که ناگهان تیراندازی هوایی ماموران حوثی‌ها فاجعه به بار می‌آورد.

آنها با هدف کنترل جمعیت و نظم دادن به صفوف مردم چند تیر هوایی شلیک می‌کنند که متاسفانه این تیرها به کابل‌های برق موجود در منطقه برخورد می‌کند و باعث انفجار و ترس میان حاضران در محل می‌شود. 

زنان و مردان و کودکان یمنی وحشت‌زده از صدای تیراندازی و انفجار کابل‌های برق در حال فرار یا زیر دست و پا مانده و جان خود را از دست داده اند و یا زخمی و مجروح شده‌ اند. در تازه‌ترین آمارها ۸۵ نفر کشته و بیش از ۷۰ نفر هم زخمی گزارش شده است. هر کدام از این شهروندان برای دریافت تنها ۱۰ دلار جان خود را از دست دادند.

 

نشنال

هشدار کارشناسان درباره رژیم غذایی افراد دیابتی

 

حدود یک پنجم جمعیت در امارات مبتلا به بیماری دیابت یا همان مرض قند هستند. کارشناسان با توجه به داده‌ها پیش‌بینی می‌کنند چه بسا این جمعیت تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شود. 

این کارشناسان درباره این بیماری و رژیم غذایی افراد مبتلا هشدارهایی داده اند که نشان می‌دهد برخی رژیم‌های توصیه شده به بیماران قندی گرچه منجر به کاهش وزن می‌شود و اقدام مناسبی برای درمان یا توقف بیماری قند است، اما در طولانی‌ مدت کارآمد نیست و پایداری ندارد. 

یکی از این کارشناسان می‌گوید رژیم‌های غذایی افراطی که فقط شامل ۸۰۰ کالری در روز می‌شود از این دست رژیم‌هاست. استفاده از غذاهای آبکی و سوپ‌مانند به سرعت باعث کاهش وزن می‌شود، اما در طولانی مدت قابل استفاده نیست. این رژیم به مدت سه ماه جواب‌گو است، اما نه برای همه. 

رژیم غذایی عاری از کربوهیدارت‌ها و وابسته به مایعات و پروتئین برای آن دسته از افراد دیابتی که زندگی پرمشغله‌ای دارند مفید نخواهد بود و دردسرهای بعدی خواهد داشت. نتایج یک تحقیق در بریتانیا نشان می‌دهد این افراد بهتر است در کوتاه‌مدت رژیم ۸۰۰ کالری را رعایت کنند و سپس به زندگی عادی، اما با احتیاط بازگردند.

 

نیویورک تایمز

مسیر فرار غیر نظامیان سودان ناامن است

 

عدم آتش‌بس در سودان مانع از خروج غیرنظامیان وحشت‌زده از بروز جنگ و درگیری در خارطوم و دیگر شهرها شده است. مسیرهای عبوری ناامن است و فرصتی برای بیرون رفتن از معرکه نیست. 

چند روزی می‌شود که گروه‌های نظامی رسمی و غیررسمی در سودان دوباره به جان هم افتاده اند و جان بسیاری از غیر نظامیان را هم گرفته اند. شمار کشته‌ها به ۳۰۰ نفر نزدیک شده است. سازمان بهداشت جهانی شمار زخمی‌ها ۳ هزار نفر اعلام کرده است.

با توجه به سر موضع‌ بودن طرفین درگیر و عدم پذیرش آتش‌بس به نظر می‌رسد تخلیه پایتخت و دیگر شهرهای درگیر راه حل بهتری برای در امان ماندن مردم غیر نظامی سودان باشد که این گزینه هم به دلیل ناپایدار بودن وضعیت در دسترس نیست.

این شهروندان با مشکلات دیگری نظیر کمبود مواد غذایی هم مواجه هستند و البته در روزهای آینده و در صورت ادامه درگیری‌ها بیش از پیش مواجه خواهند شد. بسیاری از دیپلمات‌های مستقر در سودان و سران کشورهای خارجی از طرفین دعوای سودان درخواست کرده اند فرصتی برای آتش‌بس در نظر بگیرند و دست کم اجازه بدهند شهروندان با خیال آسوده خانه‌های خود را ترک کنند.

 

عرب نیوز

مکه برای عید فطر فراموش‌نشدنی آماده می‌شود

 

مسئولان شهر مکه در عربستان سعودی تصمیم گرفته اند جشن‌های مفصلی به مناسبت فرارسیدن عید فطر در این شهر برگزار کنند. خیابان‌ها آذین بسته شده اند. هتل‌ها لابی‌های خود را تزئین کرده اند و برای برپایی مهمانی آماده شده اند.

عربستانی‌ها انتظار دارند روز جمعه پایان ماه رمضان و آغاز ماه شوال و یا همان روز عید فطر باشد. قرار است جشن‌های خیابانی که امسال با شکوه و جدیت بیشتری برگزار می‌شود، عید فطری فراموش‌نشدنی برای ساکنان مکه باشند.

از سوی دیگر زائران زیادی هم از سراسر جهان خود را به عربستان و خاصه شهر مکه رسانده اند تا روز عید فطر در این شهر باشند و در جشن‌های خیابانی شرکت کنند. این زائران قرار است در روز عید لباس‌های سنتی خود را بپوشند و در جشن شرکت کنند. 

عربستان در دوران قرنطینه کرونا نتوانست همچون همیشه پذیرای زائران خانه خدا باشد و مراسم حج را چه عمره و چه تمتع همانطور که همواره با حضور مسلمانان از سراسر جهان برگزار می‌کند، برپا دارد. اما در این یک سال گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا رخوت و رکود دوران کرونا را جبران کند.

نه تنها جشن عید فطر که بسیاری از جشن‌های دیگر ادیان از جمله کریسمس هم امسال در عربستان با جدیت و شکوه مورد توجه قرار گرفت و به صورت عمومی برگزار شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها