|

آمریکا دو کشور ایران و چین را دشمن خود می‌داند

​سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی آمریکا در مصاحبه‌ای با هشدار به عربستان سعودی درباره نزدیک شدن به تهران و پکن گفت که آمریکا دو کشور ایران و چین را دشمن خود می‌داند.

آمریکا دو کشور ایران و چین را دشمن خود می‌داند

 

به گزارش شبکه شرق، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی که به عربستان سعودی سفر کرده در سخنانی به تحولات اخیر در روابط عربستان سعودی با ایران و چین واکنش نشان داد.

وی در مصاحبه با العربیه درباره پیشروی برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات اخیر برای دستیابی به توافق گفت: «مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران به سوی وخیم‌تر شدن در حال حرکت است».

ایران به دنبال نابودی اسرائیل و انجام حملات علیه آمریکاست

گراهام مدعی شد: «من معتقدم که آنها خواستار برنامه هسته‌ای تسلیحاتی و نه برنامه هسته‌ای برای تولید انرژی هستند  ایران در تلاش برای ساخت بمب اتمی است و دارای نظامی دینی استبدادی است. آنها به دنبال نابودی اسرائیل و انجام حملات علیه ما هستند».

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای خود را صرفا با مقاصد صلح آمیز پیگیری می‌کند و هیچ قصد و برنامه‌ای برای ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارد. ایران یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) بوده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مرتب و حتی بیش از سایر کشورها، از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند.

اورانیوم زیادی در عربستان سعودی وجود دارد

این سناتور جمهوری خواه کارولینای شمالی به قصد عربستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «اما عربستان تلاش دارد که به برنامه هسته‌ای برای تولید انرژی دست پیدا کند و این کار را برای تنوع بخشی به منابع انرژی مخصوص به خود و نوسازی اقتصادش انجام می‌دهد. اورانیوم زیادی در عربستان سعودی وجود دارد و می‌تواند آن را استخراج کرده و می‌تواند برای نیاز داخلی استفاده کند. برنامه هسته‌ای صلح آمیز یکی از راه‌حل های مقابله با تغییرات آب و هوایی است».

برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل است

خبرنگار العربیه از این سناتور آمریکایی پرسید که آیا می‌توان گفت که توافق با ایران مُرده است، که وی پاسخ داد: «نمی‌دانم که آیا می‌توانم بگویم این توافق در دولت رئیس جمهور بایدن مرده است یا خیر. من هیچ اعتراضی به دست یابی ایران به انرژی (صلح آمیز) هسته‌ای ندارم اما با غنی سازی آنها موافق نیستم چون آنها (ایران) طبق قوانین آمریکا، بزرگترین حامی تروریسم هستند. تولید بمب (اتمی) چگونه صورت می‌گیرد؟ ساخت بمب (اتمی) از طریق وجود برنامه غنی سازی صورت می‌گیرد که اندک اندک می‌تواند از حالت صلح آمیز خود به سوی ساخت سلاح حرکت کند. آنها غنی سازی 60 درصدی دارند. غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز در حدود 5 درصد می‌باشد اما ایران به غنی سازی 60 درصدی رسیده است و به محض رسیدن به 90 درصد، آنها دارای بمب می‌شوند. اما اسرائیل اجازه این اتفاق را نخواهد داد و ما اینجا در آستانه یک درگیری نظامی هستیم بنابراین دوست داشتم که اینجا بیایم و به دوستانم در عربستان سعودی اطلاع بدهم اینکه برنامه هسته‌ای ایران برای شما آزار دهنده به شمار می‌آید برای اسرائیل تهدیدی موجودیتی به شمار می‌آید».

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما این گفت‌وگوها از آن زمان به بعد دچار وقفه شده است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

 جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

 

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی

 

گراهام در ادامه مصاحبه با العربیه گفت: «موضوعاتی که ولیعهد سعودی به دنبال تحقق آنهاست برنامه صلح آمیز هسته‌ای و تمایل برای ایجاد توافق تجارت آزاد با آمریکا است که معتقدم دارای منافع مشترک بزرگی برای هر دو کشور خواهد بود و در سایه بهبود وضعیت اقتصادی عربستان و بر اساس چشم انداز 2030 به رقبا اجازه سرمایه‌گذاری مشترک در عربستان سعودی را ایجاد می‌کند».

این سناتور آمریکایی گفت:  چیز اساسی که وی (محمد بن سلمان) درصدد تحقق آنها در زمینه دفاعی با آمریکاست این است که روابط بر اساس قراردادها پابرجا باشد بنابراین وی در تلاش است که روابط همانند روابط ژاپن و استرالیا با ناتو، ایجاد کند و نمی‌دانم که آیا ما توافق دفاع مشترکی با عربستان سعودی امضا خواهیم کرد یا خیر».

سعی می‌کنیم روابط عربستان با چین و ایران را درک کنیم

خبرنگار العربیه در ادامه این مصاحبه گفت که آیا این سفرها، ارتباطات و تلاش‌ها در رابطه با عربستان سعودی با هدف تقویت روابط بوده و رساندن این مفهوم است که شما همچنان اینجا هستید و می‌خواهید بمانید و شما دوست و همپیمان هستید که لیندسی گراهام پاسخ داد: «من تلاش می‌کنم که روابطتان با چین و ایران را درک کنم و من اینجا هستم که بگویم از تحولاتی که شاهد آن بودم خیلی شگفت زده شدم و فرصتی برای رفتن به سطح بعدی در روابطمان ایجاد شده است.

تلاش چین برای جایگزینی یوان با دلار ضربه دردناکی برای آمریکا به شمار می‌آید

وی ادامه داد: «من درک می‌کنم که چین بزرگترین وارد کننده نفت از شماست و شما باید مشتری خود را خرسند نگه دارید اما چین تلاش کرده که یوان خود را جایگزین دلار کند و این همانند زدن ضربه دردناک به آمریکا به شمار می‌آید و من اینجا هستم که بگویم آمریکا از دلار دفاع خواهد کرد و در صورتی که عربستان سعودی در سنگاپور در کنار روسیه و چین به توافق دفاعی مشترک بپیوندد در این صورت ارتقای روابط ریاض با واشنگتن سخت خواهد بود».

گراهام در ادامه این مصاحبه گفت: «دوست دارم که دو نکته را شفاف کنم، گفته بودم که می‌خواهم یکی از سناتورهایی باشم که می‌تواند داستان عربستان سعودی جدید را بازگو کند و دوست دارم در پاییز با مقامات بیشتری به ریاض بازگردم و امیدوارم که بتوانیم روابط تجاری فی ما بین را تقویت کرده و توافق تجارت آزاد با یکدیگر امضا کنیم و روابط دفاع راهبردی با یکدیگر داشته باشیم».

آمریکا دو کشور ایران و چین را دشمن خود می‌داند

وی ادامه داد: «اما من اینجا هستم که در مقابل بگویم ما نیز منافع خودمان را داریم و در خصوص ایران و چین، آمریکا هر دو کشور را به عنوان دشمن خود می‌بیند. کووید (کرونا) از چین آمد اما آنها درباره این موضوع دروغ گفته و آنها اقتصاد ما را نابود کردند».

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها