|

اوکراین سومین وارد کننده سلاح در سال ۲۰۲۲

داده‌های موسسه مطرح سوئدی نشان داد که اوکراین اینک به سومین وارد کننده سلاح در سال 2022 تبدیل شده است.

اوکراین سومین وارد کننده سلاح در سال ۲۰۲۲

به گزارش شبکه شرق، یک اندیشکده سوئدی روز دوشنبه اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف را به سومین وارد کننده بزرگ سلاح در جهان در سال ۲۰۲۲ تبدیل کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» سیپری (موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم) گزارش کرد که از سال ۱۹۹۱ و زمانی که اوکراین در بحبوحه سقوط اتحاد جماهیر شوروی مستقل شد، تا پایان سال ۲۰۲۱ تسلیحات کمی وارد کرد، اما حمله روسیه به این کشور در سال گذشته به طرز چشمگیری این روند تغییر داد و اینک اوکراین سومین کشور وارد کننده سلاح است.

 

«پیتر ویزمن» محقق ارشد برنامه انتقال تسلیحات سیپری خاطرنشان کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی می‌خواهند تسلیحات بیشتر را «سریع‌تر» وارد کنند.

 

سیپری در گزارش خود آورده است که صادرات تسلیحات مدت‌هاست تحت سلطه آمریکا و روسیه بوده و این دو کشور بزرگترین صادرکنندگان بزرگ سلاح در سه دهه گذشته بوده‌اند. فرانسه نیز سومین صادر کننده سلاح در جهان شناخته شده است.

 

داده‌های موسسه سیپری نشان داد که صادرات تسلیحات آمریکا خلال سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۷ و ۲۰۱۸-۲۰۲۲، ۱۴ درصد افزایش یافته و این کشور ۴۰ درصد صادرات تسلیحات جهانی را به خود اختصاص داده است.

 

طی ماه‌های اخیر بارها مقام‌های اوکراین از کشورهای غربی خواسته‌اند که به این کشور برای مقابله با روسیه، جنگنده بدهند و تاکنون آمریکا و متحدانش از اجابت این درخواست سر باز زده‌ و برخی مقام‌های ارشد اروپایی گفته‌اند که این تصمیم باید توسط ناتو گرفته شود.

 

در همین رابطه، دولت فنلاند اعلام کرده که ممکن است جنگنده‌های «اف-۱۸ هورنت» خود در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد. «سنا مارین» نخست وزیر فنلاند روز شنبه گفت که چنین بحثی می‌تواند در فنلاند مطرح شود به ویژه که این کشور در حال خرید جدیدترین جنگنده برای جایگزینی با هواپیماهای موجود است .

 

روسیه بارها نسبت به تداوم کمک‌رسانی نظامی غرب به اوکراین و پیامدهای منفی آن که منجر به تشدید درگیری‌ها می‌شود، هشدار داده است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه اقدامات آمریکا و ناتو در جنگ اوکراین مملو از برخورد قدرت‌های اتمی است، اخیرا گفت که اقدامات بی‌ثبات‌کننده واشنگتن می‌تواند پیامدهای جهانی داشته باشد.

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها