|

درخواست بلینکن از لاوروف برای تغیر تصمیم درباره معاهده«نیو استارت»

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در پی نخستین گفتگوی کوتاه خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از جنگ اوکراین، گفت که از او خواسته است مسکو تصمیم خود را درباره معاهده "نیو استارت" تغییر دهد.

درخواست بلینکن از لاوروف برای تغیر تصمیم درباره معاهده«نیو استارت»

به گزارش شبکه شرق، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در دهلی نو پس از پایان دیدار گروه ۲۰ گفت که به طور خلاصه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفتگو کرده و از وی خواسته است که مسکو تصمیم خود را تغییر دهد و به اجرای معاهده هسته ای نیواستارت بازگردد.

وی به خبرنگاران گفت: من به وزیر امور خارجه روسیه گفتم که مهم نیست در جهان و روابط ما چه اتفاقی رخ می دهد، آمریکا همیشه آماده تعامل و اقدام در ارتباط با کنترل تسلیحات راهبردی خواهد بود، همانطور که آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در اوج جنگ سرد این کار را انجام دادند.

هفته گذشته هر دو مجلس روسیه به سرعت لایحه پیشنهادی پوتین درباره تعلیق این پیمان را تصویب کردند. پوتین سه‌شنبه این قانون را امضا کرد و بلافاصله اجرایی شد. در این سند آمده است که تصمیم‌گیری درباره بازگشت مسکو به این پیمان به عهده رئیس جمهور است.

پیمان نیواستارت که در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روسای جمهور پیشین آمریکا و روسیه امضا شد، هر دو کشور را به داشتن حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای مستقر و ۷۰۰ موشک و بمب افکن مستقر محدود می‌کند. این توافقنامه بازرسی‌های گسترده در محل را برای تأیید انطباق پیش بینی کرده است.

این بازرسی‌ها از سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا غیر فعال بوده است. قرار بود مذاکرات در مورد از سرگیری بازرسی‌ها در ماه آبان انجام شود، اما روسیه به طور ناگهانی آن را لغو کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در دهلی نو پایتخت هند و در میانه تنش ها میان دو کشور بر سر جنگ اوکراین به صورت کوتاه برای اولین بار پس از این جنگ با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند بلینکن و لاوروف تقریباً ۱۰ دقیقه در حاشیه کنفرانس گروه ۲۰ در دهلی نو صحبت کردند. این گفتگوی کوتاه درحالی انجام می شود که روابط واشنگتن و مسکو به شدت کاهش یافته و تنش ها میان دو کشور بر سر جنگ اوکراین افزایش یافته است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از او فاش نشده است، گفت که بلینکن به لاوروف اعلام کرده هرگونه ذهنیت مبنی بر اینکه حمایت آمریکا از اوکراین کاهش یافته یا تضعیف شده، اشتباه است.

این مقام آمریکایی از بیان پاسخ لاوروف خودداری کرد اما گفت که بلینکن در گفتگو با همتای روس خود به این نتیجه رسیده است که رفتار مسکو در آینده نزدیک تغییری نخواهد کرد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که بلینکن به لاوروف گفته است روسیه باید در تصمیم خود مبنی بر تعلیق مشارکت در معاهده هسته‌ای "نیو استارت " (استارت نو) را تجدید نظر کند و مسکو باید پال ویلان شهروند آمریکایی را آزاد کند.

به گزارش رسانه های آمریکایی، بلینکن به لاوروف گفت: این جنگ تجاوزکارانه را پایان دهید و وارد یک دیپلماسی معنادار شوید به گونه ای بتواند صلحی عادلانه و بادوام ایجاد کند.

لاوروف که در گفتگوی خود با خبرنگاران به دیدار با بلینکن اشاره نکرد، گفت که مسکو به اقدامات خود در اوکراین ادامه خواهد داد. او ادعاهای غرب مبنی بر انزوای روسیه را رد کرد و گفت: «ما احساس نمی کنیم که منزوی شده ایم. این غرب است که خود را منزوی کرده است و در نهایت متوجه آن خواهد شد.»

او گفت که روسیه همچنان آماده گفتگو برای پایان دادن به درگیری در اوکراین است، اما او غرب را متهم کرد که عملاً چنین مذاکراتی را مسدود می کند.

در عین حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که لاوروف و بلینکن در هند "در حال حرکت" صحبت کردند، اما هیچ مذاکره ای صورت نگرفت.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند گفت که دیپلمات‌های ارشد گروه ۲۰ نشست خود را در دهلی نو بدون اجماع درباره جنگ اوکراین به پایان رساندند.

مانند بسیاری از رویدادهای بین المللی از سال گذشته تاکنون، اختلاف بر سر جنگ در اوکراین و تأثیر آن بر انرژی و امنیت غذایی جهانی، نشست گروه ۲۰ در هند را تحت الشعاع قرار داده است.

هند به عنوان کشور میزبان از همه اعضای گروه ۲۰ درخواست کرده بود تا در مورد موضوعات مورد توجه ویژه کشورهای فقیرتر به اجماع برسند، حتی اگر اختلاف گسترده‌تر شرق و غرب بر سر اوکراین حل نشود.

نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ به میزبانی هند و با حضور مقام های دیپلماتیک ۲۰ کشور جهان با یک دقیقه سکوت به یاد جان باختگان زلزله ترکیه و سوریه در راشتراپاتی باوان دهلی نو و با محوریت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، اوضاع جنگ اوکراین، امنیت غذایی و انرژی آغاز شد.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها