|

چرا بایدن با « اکراه » به ارسال آبرامز مجوز داد؟

موضوع ارسال تانک‌های سنگین و پیشرفته اروپایی و آمریکایی به اوکراین صفحه اول همه رسانه‌های جهان را به خود مشغول کرده است. از روزنامه‌های خاورمیانه‌ای گرفته تا اروپایی و آمریکایی به این موضوع پرداخته اند و تلویحا به نزدیک شدن فاصله جنگ غرب و روسیه اشاره کرده اند.

چرا بایدن با « اکراه » به ارسال آبرامز مجوز داد؟

به گزارش شبکه شرق، روزنامه‌های آمریکایی به جز اوکراین همچنان درگیر تیراندازی‌های کالیفرنیا هستند. برای انگلیسی‌ها در کنار مسئله اوکراین، باز شدن پرونده شکایت علیه معاون نخست‌وزیر اهمیت دارد.

بر بارش‌های سنگین و احتمال وقوع سیلاب در امارات و دیدار شیخ محمد با نخست‌وزیر پاکستان در کنار ماجرای ارسال تانک‌های آمریکایی به اوکراین صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای را پر کرده است. از آن گذشته بروز اعتراضات در بیروت پایتخت لبنان هم در پی کاهش ارزش واحد پولی این کشور موضوع مهم دیگری در صفحه اول این روزنامه‌هاست. 

 

نیویورک تایمز: چرا بایدن با « اکراه » به ارسال آبرامز مجوز داد؟

 

بایدن نه از سر رضایت که با اکراه دستور ارسال تانک‌های سنگین و پیشرفته آبرامز را صادر کرده است. موضوع ارسال تانک به اوکراین مدتهاست اروپا و آمریکا را به خود مشغول کرده است.

واقعیت این است که تنها راه مجاب کردن آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی برای ارسال تجهیزات سنگین جنگی مثل تانک لئوپارد ۲ به اوکراین این بود که آمریکا تانک‌های آبرامز را به این کشور بدهد. اما کار با تانک آبرامز و استفاده از همه توانمندی‌‌هایش کار هر کشوری نیست. 

بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد اکراه بایدن برای صدور مجوز ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین از سر ناتوانی این کشور در کار با این تجهیزات نیست. آمریکا و به طور کل ناتو ترجیح میدهند دامنه درگیری‌های خود را با روسیه محدود و از رویارویی مستقیم با این کشور پرهیز کنند.

استفاده از تانک‌‌های سنگین و پیشرفته‌ای مثل آبرامز بر خلاف این خواسته است و مواجهه ناتو و روسیه را مستقیم‌تر و نزدیک‌تر می‌کند. اگر همان‌طور که بریتانیا تجهیزات توپخانه‌ای و تانکهای چلنجر ۲ خود را بدون حرف و حدیث در اختیار اوکراین گذاشته است، آلمان هم لئوپاردها را ارسال می‌کرد، نیازی به مجوز آبرامز نبود. 

اما تردیدهای آلمان و ان‌ قلت‌های شولتز باعث شد آمریکا تصمیم سخت بگیرد و قول آبرامز را به اوکراینی‌ها بدهد. تکلیف جنگ اوکراین معلوم نیست. اما مستقیم‌تر شدن جنگ روسیه و ناتو در واقع باعث می‌شود روس‌ها بیش از پیش غرب را با استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کنند.

 

گاردین: شکایت ۲۴ کارمند دولتی از معاون نخست‌وزیر!

 

چندی پیش وقتی هنوز دومینیک راب وزیر دادگستری کابینه سوناک بود، زمزمه‌های رفتار توهین‌آمیز او با کارمندان و زیردستان و حتی کارمندان دیگر وزارت‌خانه‌ها بلند شد. آن زمزمه‌ها باعث شد کارمندان راب در وزارت خارجه هم یادآوری کنند این رفتارها سابقه دارد و پیش از این هم اتفاق افتاده است. 

حالا گاردین خبردار شده است که دست کم ۲۴ شکایت از دومینیک راب در نهادهای قضایی ثبت شده است. این شکایت‌‌ها با موضوع رفتارهای توهین‌آمیز و آزاردهنده ثبت شده اند. 

نزدیکان کابینه در واکنش به این خبر گفته اند این شکایت‌ها می‌تواند حتی جایگاه دومینیک راب را در سمت معاونت نخست‌وزیر متزلزل و او را برکنار کند. 

کابینه سوناک پیش از شکایت از دومینیک راب با پرونده مالیاتی ناظم زهاوی به عنوان عضو کابینه و رهبر حزب محافظه‌کار روبه رو بود. این پرونده همچنان باز است و تا صدور حکم نهایی بررسی می‌شود. 

 

 

عرب نیوز: کاهش ارزش لیره؛ خون لبنانی‌ها به جوش آمد

 

خشم و عصبانیت لبنانی‌ها دوباره اوج گرفته است. کاهش ارزش واحد پولی لبنان، لیره شهروندان خشمگین و عصبانی بیروت را به خیابان‌ها کشانده است. آنها اسکانهاس‌های بی‌ارزش را مقابل ساختمان بانک مرکزی به آتش کشیده اند. 

 

بار اولی نیست که ارزش لیره لبنانی در تقابل با دلار کاهش می‌یابد و یاد لبنانی‌‌ها می‌اندازد تا چه حد فقیر و ناتوان شده اند. در همه این سال‌های اخیر خاصه از سال ۲۰۱۹ به این طرف روند کاهشی ارزش لیره لبنان سرعت گرفته است. در این مدت حدود ۵ درصد از ارزش این واحد پولی کاسته شده است. 

 

معترضان لبنانی می‌گویند پیش از این با ۱۶ هزار لیره لبنانی می‌شد یک کیلوگرم گوشت تهیه کرد، اما حالا باید ۱۰۰هزار لیره بدهیم تا ۲۵۰ گرم گوشت بخریم! برخی دیگر به هزینه‌های بالای بیمارستانی اشاره می‌کنند که باعث می‌شود بسیاری از بیماران پشت درهای مراکز درمانی جان بدهند چون پول ندارند.

بی‌ثباتی سیاسی و بی‌دولتی در لبنان مدتهاست که باعث بی‌ثباتی اقتصادی و ورشکستگی بانک‌های لبنان شده است. وضع به گونه‌ای است که بانک‌ها به صاحبان حساب‌های ارزی اجازه نمی‌دهند دلار برداشت کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها