|

توافقنامه امارات و اتیوپی در حوزه انرژی

میان الخلیج اونلاین، در گزارشی به توافقنامه امارات و اتیوپی در حوزه انرژی پرداخته است.

توافقنامه امارات و اتیوپی در حوزه انرژی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الخلیج اونلاین، بغداد الیوم،روسیا الیوم، والجزیره.

در این میان الخلیج اونلاین،در گزارشی به  توافقنامه  امارات و اتیوپی در حوزه انرژی  پرداخته است.

 

بغداد الیوم:

 عراق نهمین کشور آلوده جهان

طبق شاخص بین المللی، عراق نهمین کشور آلوده جهان است.

طبق شاخص بین المللی آلودگی هوا «IQ AIR» میزان بالای آلودگی هوا در عراق در نتیجه آلایندگی خودروها، بقایای جنگ، استفاده از ژنراتورهای برق خانگی و نیز اشتعال مداوم گاز در میادین نفتی و پالایشگاه ها است و این کشور در رتبه نهم آلوده ترین کشورها قرار دارد.

طبق این شاخص یکی دیگر از علل آلودگی هوای عراق، آتش گرفتن کارخانه گوگرد «المشراق» در سال 2003 بود که به مدت سه هفته ادامه داشت و به عنوان بزرگترین فاجعه نشت گاز دی اکسید گوگرد در جهان ثبت شد.

در این شاخص همچنین شهر «اربیل» دارای بالاترین میزان آلودگی هوا در عراق و پنجاه درصد بیشتر از بغداد است، که ناشی از استخراج نفت و گاز در اقلیم کردستان است.

 

الخلیج اونلاین:

 امارات و اتیوپی توافقنامه‌ای در حوزه انرژی امضا کردند

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی با آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی درباره روابط دوجانبه رایزنی کرد.

دو طرف در این دیدار روابط دوجانبه و راه های تقویت آن در راستای منافع دو کشور و ملت دوست را بررسی کردند.

دو طرف شاهد امضای توافقنامه ای بین شرکت انرژی آتی ابوظبی (مصدر) و دولت اتیوپی برای توسعه پروژه انرژی خورشیدی فتوولتائیک با ظرفیت 500 مگاوات در نخستین مرحله و با هدف افزایش ظرفیت به 2 هزار مگاوات از پروژه های مشابه در اتیوپی بودند.

این توافقنامه از سوی سلطان بن احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات و احمد شدی، وزیر دارایی اتیوپی امضا شد.

 

الجزیره: قطر:

 در پی سیاسی کردن پرونده انرژی نیستیم

وزیر خارجه قطر گفت که این کشور هرگز در پی سیاسی کردن انرژی نیست و همواره بر ضرورت تأمین امنیت غذا و دارو و انرژی تأکید می‌کند.

 «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر، در اظهاراتی در نشست داووس گفت که قطر در سال 2027 توانایی صادرات بیشتر گاز به کشورهای جهان به خصوص اروپا را دارد.

وی افزود که بسیاری از سیاست‌گذاران انتقال از سوخت فسیلی به سوخت پاک بدون توجه به طولانی بودن این روند، سرمایه‌گذاری در منابع فسیلی را متوقف کرده‌اند.

آل ثانی در پاسخ به سؤالی درباره حمله روسیه به اوکراین گفت که موضع قطر در غیر قابل قبول دانستن حمله یک کشور به کشور دیگر کاملا روشن و شفاف اعلام شده است.

وی افزود که تهدید به زور یا استفاده از زور و حمله به غیر نظامیان از نظر قطر قابل قبول نیست.

وزیر خارجه قطر در نشست دیگری تأکید کرد که همان طور که جامعه جهانی در رسیدگی به برخی پرونده‌های خاص متحد می‌شود، لازم است این اتحاد را در برخی پرونده‌های مربوط به خاورمیانه هم ببینیم.

 

روسیا الیوم: 

تاکید السیسی، عبدالله دوم و عباس بر ایجاد کشور مستقل فلسطین

مصر روز سه شنبه میزبان نشست سه جانبه ای برای بررسی تحولات قضیه فلسطین و اوضاع منطقه ای و بین المللی مرتبط با آن بود.

در این نشست عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر لزوم حفظ حقوق مشروع فلسطین و تداوم تلاش های مشترک برای تحقق صلح فراگیر، عادلانه و پایدار براساس راه حل ایجاد دو کشور که کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی را محقق کند، تاکید کردند.

السیسی و عبدالله دوم مجددا بر حمایت کامل خود از تلاش های محمود عباس در این شرایط سخت قضیه فلسطین در میان چالش های فزاینده منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

سران سه کشور بر لزوم حمایت جامعه بین المللی از ملت فلسطین و حقوق مشروع آن و هماهنگی تلاش ها برای ایجاد چشم انداز سیاسی حقیقی که مذاکرات جدی و موثر برای حل قضیه فلسطین براساس راه حل دو کشوری را به جریان اندازد، تاکید کردند و نسبت به خطر تداوم نبود چشم انداز سیاسی و پیامدهای آن بر امنیت و ثبات هشدار دادند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها