|

موافقت عراق با تحریم 16 بانک خصوصی توسط آمریکا

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،المدی، روسیا الیوم،الخلیج اونلاین و الصباح.

موافقت عراق با تحریم 16 بانک خصوصی توسط آمریکا

به گزارش شبکه شرق، در این میان المدى،در گزارشی به موافقت عراق با تحریم 16 بانک خصوصی توسط آمریکا پرداخته است.

 

 

الخلیج اونلاین:

 گفت وگوی تلفنی وزیر امور خارجه عربستان با همتایان ترکیه‌ای و روسی خود

 

 

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان با مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای رایزنی کرد.

 دو طرف طی مکالمه ای تلفنی، دو روز پس از دیدار محرمانه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و عبدالله بن محمد آل الشیخ، رئیس شورای عربستان گفت وگو کردند.

از طرفی دیگر وزیر امور خارجه عربستان با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک رایزنی و بر تداوم تلاش عربستان برای حل بحران اوکراین تاکید کرد.

دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه های حمایت از آن در زمینه های مختلف علاوه بر آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کردند.

وزرای امور خارجه عربستان و روسیه درباره آخرین تحولات بحران اوکراین نیز گفت وگو کردند.

بن فرحان بر تداوم تلاش های عربستان و حمایت آن از تلاش های بین المللی با هدف حل سیاسی این بحران تاکید کرد.

 

 

المدی: 

امریکا با موافقت عراق 16 بانک خصوصی را تحریم می‌کند

 

منابع مطلعی گفتند که به زودی تحریم های شدیدی بر 16 بانک خصوصی وابسته به احزاب در پی بحران دلار اعمال خواهد شد.

 این منابع تاکید کردند که دولت عراق و اکثر نیروهای چارچوب هماهنگی با تحریم های امریکا که احتمالا اواخر ماه آتی اعمال می شود، موافق هستند.

ارزیابی ها حاکی از آن است که این بانک ها در هفته بیش از صد میلیون دلار به 4 کشور همجوار عراق قاچاق می کنند.

انتظار می رود دولت اقدامات قاطعی درخصوص افزایش قیمت دلار در نشست قریب الوقوع خود با چارچوب هماهنگی اتخاذ کند.

این منابع گفتند که این بانک ها متهم به قاچاق ارز به ایران، ترکیه، اردن و سوریه هستند.

بنابر اعلام این منابع، ارزیابی ها نشان می دهد در هفته حدود صد الی 250 میلیون دلار به این چهار کشور قاچاق می شود.

منابع مذکور با اشاره به اینکه دولت و اکثر نیروهای چارچوب هماهنگی با این تحریم های امریکا موافق هستند، گفتند که این تحریم ها علیه حساب های برخی شخصیت های مرتبط، پس از پایان جام ملت های خلیج فارس در اواخر ماه آتی اعمال می شود.

 

 

الصباح: 

هشدار بانک جهانی: عراق فرصت چندانی برای مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی ندارد

 

 

 

 بانک جهانی نسبت به وابستگی مطلق درآمدهای عراق به نفت هشدار داد و بر ضرورت متنوع کردن منابع دولت تأکید کرد.

«سلیم روحانا»، مسئول برنامه توسعه پایدار بانک جهانی،گفت که بانک جهانی اطلاعات یا تحلیل تفصیلی درباره نوسان قیمت نفت در جهان ندارد به خصوص که برخی اقتصادهای بزرگ جهانی به سمت کاهش وابستگی به سوخت کربنی رفته‌اند.

او گفت که هم‌اکنون تقاضای گاز افزایش یافته چون صنایع جهان بیشتر سراغ گاز رفته‌اند و افزود که با کاهش تقاضای نفت، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند و این وضیعت برای کشوری مانند عراق که کاملا وابسته به نفت است مشکل ایجاد خواهد کرد.

این مقام بانک جهانی تأکید کرد که گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که عراق باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای همراهی با تغییرات آب‌وهوایی انجام دهد تا بتواند تا سال 2040 حدود 30 درصد انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند.

او گفت که اگر درآمدهای نفتی عراق کاهش یابد و این کشور در کوتاه‌مدت در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نکند فرصت چندانی برای مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی ندارد.

 

روسیا الیوم:

 ثابت ماندن نرخ بیکاری در عربستان در سه ماهه سوم 2022

 

آمارهای بیکاری در عربستان نشان می‌دهد که نسبت بیکاری در ساکنان عربستان در سه ماهه سوم 2022 در 5.8 درصد مانده هرچند این نسبت در میان شهروندان عربستانی به 9.9 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، نسبت شهروندان عربستانی در میان نیروی کار این کشور با 0.7 درصد در مقایسه با سه ماهه دوم 2022، افزایش به 52.5 درصد رسیده است و نسبت شهروندان غیر عربستانی در میان نیروی کار با 0.5 درصد افزایش به 47.3 درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، میزان بیکاری در میان شهروندان عربستانی 1.4 درصد کاهش و در میان نیروی کار غیر عربستانی 2.7 درصد افزایش یافته است.

همچنین نسبت نیروی کار به کل جمعیت عربستان نیز 3.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

میانگین بیکاری در کل جمعیت عربستان (شامل شهروندان عربستانی و افراد دارای اقامت) در سه‌ ماهه سوم 2022 به 5.8 درصد رسیده که نسبت به سه ماهه دوم امسال بدون تغییر مانده و نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته 0.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها