|

زلنسکی در کنگره آمریکا: کمک به اوکراین خیریه نیست!

سفر رئیس‌جمهور اوکراین به آمریکا صفحه اول اغلب روزنامه‌های جهان را به خود مشغول کرده است. روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی بیشتر از هر موضوعی به این اتفاق توجه نشان داده اند. پیگیری پرونده مالیاتی ترامپ موضوع دیگری در صفحه اول روزنامه‌های آمریکاست. انگلیسی‌ها در کنار اوکراین، به موضوع قطعی آب در مناطق جنوب شرقی انگلیس هم پرداخته اند.

زلنسکی در کنگره آمریکا: کمک به اوکراین خیریه نیست!

به گزارش شبکه شرق، برای روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای علاوه بر سفر زلنسکی به آمریکا، اقدام طالبان برای ممنوعیت تحصیل دانشگاهی زنان اهمیت دارد. آنها به طور مفصل به این موضوع پرداخته اند. همچنین برخی از آنها به اظهارات بایدن درباره برجام هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و غرب توجه کرده اند.

 

نیویورک تایمز

زلنسکی در کنگره آمریکا: کمک به اوکراین خیریه نیست!

 

بالاخره نخستین سفر زلنسکی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، انجام شد؛ سفر به آمریکا، دیدار با بایدن و البته سخنرانی در کنگره ایالات متحده!

رئیس‌جمهور اوکراین در طول سخنرانی در کنگره آمریکا بارها تشویق شد، هرچند برخی نمایندگان جمهوری‌خواه ایالات متحده نسبت به اظهارات او بی‌توجه بودند. آنها از بودجه کلانی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، ناراضی هستند. 

زلنسکی در سخنرانی خود در کنگره جنگ با روسیه و مقاومت مقابل حملات این کشور را به نبرد آمریکا با آلمان نازی و حمایت بی‌چون و چرای رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، روزولت تشبیه کرد و آمریکایی‌ها را بابت این حمایت‌‌ها ستود. 

البته رئیس‌جمهور اوکراین به صراحت اعلام کرد کمک‌های آمریکا و اروپا به این کشور خیریه نیست و یادآور شد اوکراین خط مقدم مقاومت مقابل تهدیدات روسیه برای غرب است. او همچنین خطاب به نمایندگان کنگره گفت: شما می‌توانید پیروزی ما را در جنگ با روسیه سریع‌تر کنید؛ اگر سلاح‌های بیشتری در اختیار ما قرار دهید.

 

 

نشنال

امارات و عربستان اقدام طالبان را محکوم کردند

 

اقدام طالبان در ممنوعیت دانشگاه برای زنان افغان باعث واکنش کشورهایی نظیر عربستان و امارات شده است. آنها می‌گویند طالبان خلاف آموزه‌های اسلامی عمل می‌کند و هرچه سریعتر باید ممنوعیت تحصیل برای زنان را لغو کند. 

 

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای از دولت طالبان خواسته تصمیم فعلی مبنی بر ممنوعیت تحصیل دانشگاه زنان و همچنین تصمیم قبلی که دختران افغان را از تحصیل در متوسطه دوم باز می‌داشت، را هر چه سریع‌تر متوقف کند. امارات هشدار می‌دهد این اقدام مانع تعامل نهادهای بین‌المللی با افغانستان و در نهایت به ضرر مردم این کشور تمام می‌‌شود.

عربستان نیز در بیانیه‌ای جداگانه خطاب به طالبان گفته این اقدام باعث شگفتی کشورهای اسلامی شده است. پاکستان هم در واکنش به برنامه طالبان گفته این اقدام باعث ناامیدی آنها شده است. وزارت خارجه پاکستان از طالبان خواسته هر چه سریع‌تر تغییرات در دولت موقت ایجاد شود تا این مسائل از مسیری دیگر پیگیری شود.

دانشجویان پسر افغان در اعتراض به تصمیم طالبان در امتحانات شرکت نکردند و دختران نیز پشت درهای دانشگاه تجمع کردند.

 

 

گاردین

کریسمس بدون آب لوله‌کشی در جنوب شرق

 

نوسانات دمایی در مناطق جنوب شرقی انگلیس باعث ترکیدگی لوله‌های آب شده است. این اتفاق دسترسی شهروندان این مناطق را به آب لوله‌کشی محدود و حتی قطع کرده است. 

منابع خبری می‌گویند ده‌ها هزار خانوار انگلیسی در این مناطق به دردسر افتاده و تعطیلات آخر سال‌شان تلخ شده است. شرکت‌های آب منطقه گفته اند معلوم نیست تا پایان کریسمس جریان آب لوله‌‌کشی برقرار خواهد شد یا نه. دست کم این که تا ۴۸ ساعت آینده خبری از آب نیست.

ساکنان مناطق جنوب شرقی در حال حاضر آب را به صورت بسته‌بندی و بطری دریافت می‌‌کنند. در گزارش‌ها آمده شهروندان ساسکس شرقی و کنت بیش از یک ساعت در صف ایستاده اند تا آب بطری توزیع شود. 

شرکت‌های توزیع‌کننده آب از بی‌نظمی و اختلال ایجاد شده در کارشان عذرخواهی کرده اند. همچنین شرکت‌های آب لوله‌کشی نیز از شهروندان دلجویی کرده اند که هنوز نتوانسته اند آب با فشار مناسب در اختیار آنها قرار دهند.

عرب نیوز

اوکراین به موشک‌های پاتریوت آمریکا مسلح می‌شود

 

با ورود رئیس‌‌جمهور اوکراین به واشنگتن، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، سامانه موشکی پاتریوت ایالات متحده برای ادامه جنگ در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد. پیش از این روسیه هشدار داده بود مبادا آمریکا تسلیحات پیشرفته‌تر موشکی را به اوکراین بدهد. چندی پیش اوکراینی‌ها موفق شدند پایگاهی نظامی را در عمق روسیه هدف بگیرند و منهدم کنند.

سامانه موشکی پاتریوت، بخشی از کمک یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین در جنگ با روسیه است. از روزی که حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شده است، غرب و در راس آن آمریکا بیشترین کمک‌های نظامی و اقتصادی را به اوکراین ارسال کرده اند تا مقاومت آنها مقابل روسیه نشکند. 

سخنگوی کاخ سفید درباره حمایت نظامی آمریکا از اوکراین می‌گوید: ما می‌خواهیم آقای زلنسکی وقتی آمریکا را ترک می‌کند و به کشورش بر می‌گردد، بداند و مطمئن باشد که از حمایت تام و تمام ایالات متحده برخوردار است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها