|

اوکراین از زمستان سخت عبور می‌کند؟/ خبری از آدم‌برفی نیست

زمستان سخت و سرد اوکراین از راه رسیده است؛ شاید سخت‌ترین زمستان تاریخ پس از جنگ جهانی دوم. اوکراینی‌ها این روزها چه می‌کنند؟

اوکراین از زمستان سخت عبور می‌کند؟/ خبری از آدم‌برفی نیست
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سالهای گذشته وقتی دانه‌های سفید برف روی سر شهرهای اوکراین می‌نشست، بچه‌ها و از شما چه پنهان بعضی از بزرگترها دستی به زمین می‌رسانند، آدم‌برفی درست می‌کردند، گلوله‌های برفی می‌انداختند سمت یکدیگر و خلاصه نخستین برف سال را جشن می‌گرفتند، اما حالا اوکراینی‌ها وسط این همه ویرانی و صدای بمب و توپ، فقط برف و سرما را کم داشتند. زمستان سخت و سرد اوکراین از راه رسیده است؛ شاید سخت‌ترین زمستان تاریخ پس از جنگ جهانی دوم. اوکراینی‌ها این روزها چه می‌کنند؟ 

 ‌

خانه‌‌هایتان را ترک کنید

یکی دو هفته پیش پس از این که موج سرما به اوکراین رسید و البته حملات موشکی روسیه در این کشور افزایش یافت، برخی از مقامات نظامی اوکراین از شهروندان درخواست کردند خانه‌هایشان را ترک کنند؛ به اردوگاه‌های اضطراری و پناه‌گاه‌ها بروند و یا در صورت امکان از کشور خارج شوند، در پناه‌گاه‌های مرزی ساکن شوند و یا مهاجرت کنند. 

موشک‌های روسی زیرساخت‌های شهری را در جای‌جای اوکراین هدف گرفته و دخل سیستم گرمایشی و آب و برق و حتی خانه‌ها را درآورده بودند. 

مقامات اوکراینی خوب می‌دانستند سیستم گرمایشی مرکزی در برخی ساختمان‌ها و مناطق مسکونی قدیمی و متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی است و به این زودی‌ها تعمیر و سرپا نخواهد شد.  

 

وارد جنگل نشوید

سرما و برف کابوس مرگبار این روزهای اوکراینی‌هاست. برخی از شهروندان ساکن خانه‌های مستقل به دوران بخاری‌های سنتی بازگشته اند. آنها بخاری‌های فلزی را از انبارها درآورده اند تا چوب بسوزانند و اتاق‌ها را گرم کنند، اما پیدا کردن چوب وسط جنگ و نابه‌سامانی کار ساده‌ای نیست. 

مقامات نظامی هشدار داده اند شهروندان برای پیدا کردن چوب راهی جنگل نشوند؛ احتمال  انفجار مین‌های باقی‌مانده روسی درون جنگل وجود دارد و جان انسان‌ها هزینه گرم شدن می‌شود. 

اما شهروندان اوکراینی می‌دانند تهیه چوب‌های موجود در بازار هزینه‌بر و گران است. آنها ترجیح می‌دهند خطر انفجار مین‌ها را به جان بخرند و وارد جنگل شوند و … 

 

سکونت در کانکس و چادر 

ساکنان خانه‌های آپارتمانی در اوکراین حتی نمی‌توانند از سوزاندن چوب برای گرم شدن بهره بگیرند. سیستم گرمایش مرکزی و برق آنها هم زیر حملات موشکی از کار افتاده است و تا ماه مارس هم تعمیر و بازسازی نخواهد شد. برخی از آنها حتی نمی‌توانند در خانه‌های نیمه‌ویران سکونت یابند؛ گرمای تابستان با سرمای استخوان‌سوز زمستان فرق دارد. کیست که بتواند دمای منفی هشت درجه سانتیگراد شهری مثل بوچا و یا بورودیانکا را زیر سقف نیمه‌فروریخته و دیوارهای نصفه و نیمه تاب بیاورد؟ این دسته از شهروندان بیشترین متقاضیان زندگی در کانکس و چادر و اردوگاه‌ها و حتی مهاجرت هستند.  

 

امیدواری اوکراینی‌ها به بادهای دونباس

بین شش تا ده میلیون شهروند اوکراینی در زمستان و سرمای سخت این روزها در وضعیت بی‌برقی قرار گرفته و برای زنده ماندن به دردسر افتاده اند. در شهری مثل کیف که پایتخت اوکراین است و سه میلیون نفر جمعیت دارد، حدود ۶۰ درصد برق ندارند. با این همه اما روحیه اوکراینی‌ها خوب است و این یعنی آنها نمی‌خواهند کشورشان را تقدیم پوتین کنند. 

همه امید اوکراینی‌ها به زمین‌گیر شدن نظامیان روسیه در سرمای اوکراین است. کیست که نداند جنگیدن در تابستان با جنگیدن وسط برف و گِل و باد و بوران فرق می‌‌کند. دل اوکراینی‌ها به بادهای سرد منطقه دونباس خوش است که گاهی دمای هوا را تا منفی ۳۰ درجه پایین می‌آورد. دونباس شامل دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین در اشغال روسهاست. 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین معتقد است اگر اوکراینی‌ها این زمستان را پشت سر بگذارند و دوام بیاورند، برنده جنگ خواهند بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها