|

قضیه فلسطین محور بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب

در بررسى رسانه‌های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، روسیا الیوم، الخلیج اونلاین، اسپوتنیک و الجزیره.

قضیه فلسطین محور بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب

به گزارش شبکه شرق، در این میان روسیا الیوم، در گزارشی به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب و تاکید بر محوریت قضیه فلسطین پرداخته است.

 

الجزیره: پافشاری اردوغان بر برگزاری همه‌پرسی درباره حجاب

 

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر اعلام کرد که موضوع تعدیل قانون مربوط به حق زنان در انتخاب حجاب را به همه‌پرسی می‌گذارد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که اخیرا و در آستانه انتخابات ترکیه بحث حجاب در ترکیه بالا گرفته و حزب عدالت و توسعه به ریاست «رجب طیب اردوغان» در این باره جلسه‌ای با احزاب مخالفت داشته است.

استفاده از حجاب در ادارات و مدارس سال‌ها در قانون اساسی ترکیه ممنوع بود تا اینکه اردوغان در سال 2013 این ممنوعیت را برداشت.

در این راستا حزب جمهوری خلق که سال‌ها قدرت را در دست داشت و مخالف اصلی حجاب بود ماه گذشته به منظور کسب آرای دین‌داران موضوع تصویب قانونی درباره حق زنان برای استفاده از حجاب را مطرح کرد.

در پاسخ به این پیشنهاد رجب طیب اردوغان یک گام فراتر رفت و گفت که آماده برگزاری همه‌پرسی برای درج حق استفاده از حجاب در قانون اساسی است تا برخلاف مصوبه مجلس، تغییر آن آسان نباشد.

اردوغان شب گذشته در دیدار با نمایندگان حزب عدالت و توسعه بار دیگر این موضوع را به میان کشید و گفت که «آماده برداشتن گام‌های بیشتر برای اجرای این همه‌پرسی هستیم».

 

 

الخلیج اونلاین: رایزنی بن زاید و بایدن درباره انرژی پاک

 

محمد بن زاید رئیس امارات و جو بایدن رئیس جمهور امریکا درباره روابط دوجانبه و شراکت استراتژیک بین دو کشور و راه های حمایت از آن در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند.

دو طرف طی تماسی ویدئویی بر عمق روابط استراتژیک بین دو کشور دوست تاکید و چالش های جهانی از جمله امنیت غذایی را بررسی کردند.

بن زاید و بایدن همچنین درباره طرح جامع امریکا و امارات برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی پاک و ترویج اهداف مشترک مرتبط با آب و هوا و امنیت جهانی انرژی رایزنی کردند.

دو طرف بر منافع مشترک در تحقق ثبات در بازارهای جهانی انرژی و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه انرژی تجدیدپذیر و تعمیق همکاری مستحکم در این زمینه تاکید کردند.

 

 

اسپوتنیک: رئیس اسرائیل برای شرکت در کنفرانس تغییرات اقلیمی به مصر می‌رود

 

رئیس جمهور اسرائیل اعلام کرد که نمایندگی هیئت اسرائیل در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در مصر را بر عهده خواهد داشت.

«اسحاق هرتسوگ» طی اظهاراتی تأکید کرد که برای شرکت در این کنفرانس در شرم‌الشیخ مصر به این کشور سفر خواهد کرد.

وی افزود که هفته آینده به این سفر خواهد رفت و روز چهارشنبه با اعضای هیئت دیدار کرده است.

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل میان 6-18 نوامبر 2022 در شرم‌الشیخ برگزار خواهد شد.

 

 

روسیا الیوم: بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب و تاکید بر محوریت قضیه فلسطین

 

بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عربی در الجزائر بر محوریت قضیه فلسطین و حمایت مطلق از حقوق ملت فلسطین تاکید کرد.

در این بیانیه بر پایبندی به طرح صلح عربی با تمام عناصر و اولویت های آن تاکید شد.

بیانیه مذکور بر لزوم تداوم تلاش ها با هدف حمایت از قدس اشغالی و مقدسات آن تاکید کرد.

در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب بر اتخاذ موضع و حمایت از دستیابی فلسطین به عضویت کامل در سازمان ملل تاکید شد.

این بیانیه ضمن اشاره به اقدام برای تقویت همکاری مشترک کشورهای عربی برای حفظ امنیت ملی عربی با مفهوم فراگیر و با تمام ابعاد آن، بر مخالفت با مداخلات خارجی با همه انواع آن در امور داخلی کشورهای عربی تاکید کرد.

سران اتحادیه عرب در این بیانیه ضمن ابراز همبستگی کامل با ملت لیبی و حمایت از تلاش ها با هدف پایان بحران در این کشور، بر حمایت از دولت مورد حمایت عربستان در یمن و موافقت با تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری یمن تاکید کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها