|

گوترش خواستار آرامش و خویشتنداری همه طرف‌ها در عراق شد

دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره تحولات عراق، خواستار آرامش و خویشتنداری همه طرف‌ها در این کشور شد.

گوترش خواستار آرامش و خویشتنداری همه طرف‌ها در عراق شد

به گزارش شبکه شرق، آنتونیو گوترش در بیانیه ای اعلام کرد با نگرانی اعتراضات امروز عراق را پیگیری می کند و خواستار خویشتنداری و آرامش است.

گوترش در این بیانیه با اشاره به گزارش ها درباره تعداد مجروحان و کشته شدگان، از تمامی طرف های مرتبط خواست که اقدامات فوری برای کاهش تنش و آرام کردن اوضاع و پرهیز از خشونت اتخاذ کنند.

 

دبیر کل سازمان ملل از طرف های عراقی و نیروهای تاثیرگذار خواست  بدون هیچ تاخیری اختلافاتشان را کنار بگذارند و وارد گفتگویی فراگیر، جامع و مسالمت آمیز در مسیری سازنده شوند.

 

پیش از این، سخنگوی سازمان ملل متحد درباره اوضاع عراق هشدار داد و تشدید تنش را بسیار خطرناک خواند.

 

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در واکنش به تحولات اخیر عراق گفت که  حوادثی که امروز در عراق مشاهده کردیم بسیار خطرناک است.

 

سخنگوی سازمان ملل با تکرار درخواست یونامی (دفتر ویژه سازمان ملل در عراق) مبنی بر اینکه معترضان باید منطه سبز و ساختمان های دولتی را تخلیه کنند، خاطرنشان کرد که نماینده ویژه سازمان ملل در حال انجام ماموریتش در بغداد است.

 

شماری از معترضان جریان صدر روز دوشنبه وارد کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد در مرکز این شهر شدند.

 

نهاد اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که فرماندهی عملیات مشترک این کشور در تمام استانهای عراق قانون منع رفت و آمد را اعمال کرده است. براساس این بیانیه، قانون منع رفت و آمد از ساعت ۱۹:۰۰ عصر تا صبح روز آینده و تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود.

 

یک مقام امنیتی عراق روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای عراقی در بغداد حالت هشدار فوق العاده اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر، فرماندهان امنیتی عراق نشستی را به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برای بررسی ناآرامی‌های امروز در بغداد برگزار کردند.

 

الکاظمی بار دیگر از حامیان جریان صدر خواست که هرچه سریع‌تر از منطقه سبز بغداد خارج شوند و آرامش جامعه عراق را به خطر نیندازند.

 

نخست‌وزیر عراق پیش از این نیز در بیانیه‌ای گفته بود: تحولات خطرناکی که امروز در عراق عزیز ما با هجوم تظاهرکنندگان به منطقه سبز و ورود به نهادهای دولتی رخ داد، حاکی از جدی بودن پیامدهای تداوم و انباشته شدن اختلافات سیاسی است.

 

وی افزود: در حالی که تأیید می‌کنیم ورود تظاهرکنندگان به نهادهای دولتی اقدامی محکوم و خارج از چارچوب قانونی است، از سید مقتدی صدر که همواره از دولت حمایت کرده و بر عزت و احترام آن تأکید کرده است، می‌خواهیم به نیروهای امنیتی برای خارج کردن معترضان از این نهادها کمک کند.

 

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: تداوم اختلافات سیاسی تا حدی که به همه نهادهای دولتی آسیب وارد کند، به نفع آرمان های ملت عراق، آینده و تمامیت ارضی کشور نیست.

 

الکاظمی همچنین خواستار خویشتنداری از سوی همه و تظاهرکنندگان شد و از آنها خواست که فوراً از منطقه سبز عقب نشینی کنند و به دستورات نیروهای امنیتی که مسئول حفاظت از نهادهای رسمی و جان شهروندان هستند، پایبند باشند.

 

پس از بیانیه کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند.

 

براساس برخی گزارشها، تمام صفحات و حساب های وابسته به جریان صدر از جمله صالح محمد العراقی که از وی در عراق به عنوان "وزیر صدر" یاد می شود و نیز سایت های البنیان المرصوص و صفحات دیگر مربوط به این جریان، فعالیت خود در فضای مجازی را متوقف کردند.

 

پیش از این نیز هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان پارلمان و اطراف آن در داخل منطقه سبز تجمع نامحدود کردند و این امر موجب شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در  هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود و عدم مذاکره اصرار می‌ورزد.

 

چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

 

رهبر جریان صدر عراق امروز ( دوشنبه ) با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند.

 

مقتدی صدر در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۲ یکبار از عرصه سیاست کناره گیری کرده بود. رهبر جریان صدر در همان زمان در بیانیه ای اعلام کرد که به طور کامل از عرصه سیاسی کناره گیری کرده و تمامی دفاتر این جریان اعم از سیاسی، دینی و اجتماعی را بسته است.

 

وی در این بیانیه بر عدم دخالت جریان صدر در امور سیاسی تاکید و اعلام کرده بود که این جریان از این پس در داخل دولت و خارج آن و همچنین در پارلمان عراق سمتی ندارد.

 

در این بیانیه گفته شده بود که کناره گیری مقتدی صدر برای حفظ آبروی خاندان صدر و دور ماندن نام آنها از هر اتهام فسادی که تاکنون در عراق رخ داده یا در آینده با نام این دفاتر در داخل و خارج عراق رخ خواهد داد، صورت گرفته است.

 

مقتدی صدر در ۲۴ تیر ماه سال ۱۴۰۰نیز انصراف فراکسیون "سائرون" وابسته به جریان صدر را از شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اعلام کرده بود.

 

مقتدی صدر اما اوایل شهریور ماه سال ۱۴۰۰ از بازگشت خود به کارزار انتخابات پارلمانی خبر داد و به یکباره اعلام کرد که «ما با عزمی بی‌نظیر برای مبارزه علیه اشغالگری و فساد بازمی‌گردیم. خداوند اصلاح‌گران را ضعیف نمی‌کند و من از شما حامیان و طرفداران خود می‌خواهم در کنار هم باشید تا عراق را به فاسدان واگذار نکنیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها