|

گزارش آکادمی نیروی هوایی آمریکا از توان موشکی چین

در گزارش آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده آمده که ارتش چین در حال توسعه گسترده موشک‌های هسته‌ای و متعارف است و از آن با عنوان "فوق‌العاده" بزرگ و "به سرعت در حال افزایش" یاد کرده است.

گزارش آکادمی نیروی هوایی آمریکا از توان موشکی چین

به گزارش شبکه شرق، در گزارش موسسه مطالعات هوافضای چین در آکادمی نیروی هوایی آمریکا آمده است که نیروی موشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین که قبلا واحد توپخانه دوم بود، هم از نظر پیچیدگی موشک‌ها و هم از نظر اندازه زرادخانه خود در حال گسترش است. رشد موشک‌ها و پرتابگرها طبق تعداد روزافزون تیپ‌های نیروی موشکی بوده و این افزایش سریع آن را برجسته می‌کند.

ارتش چین از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰، چهار تیپ موشکی جدید از جمله سه تیپ مجهز به جدیدترین سلاح‌ها را اضافه کرد.

در این گزارش آمده است: این گسترش در دهه ۲۰۰۰ تسریع شد؛ بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، توپخانه دوم ۱۱ تیپ جدید مجهز به آرایش رو به رشد تسلیحات، از جمله اولین موشک کروز زمینی (CJ-۱۰) و اولین بالستیک قاره‌پیمای متحرک جاده‌ای DF-۳۱ و همچنین موشک بالستیک ضد کشتی DF-۲۱D اضافه کرد.

سرعت ساخت موشک بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ با اضافه شدن ۱۳ تیپ جدید به همراه موشک بالستیک قاره‌پیمای متحرک جاده‌ای DF-۴۱ با برد بلندتر و چندین کلاهک، موشک‌های بالستیک میان برد دوگانه متعارف-اتمی DF-۲۶ و استقرار اولین موشک مافوق صوت جهان DF-۱۷ تشدید شد.

این گزارش می‌گوید: ارتش آزادی‌بخش خلق چین به طرزی باورنکردنی، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا اواخر سال ۲۰۱۹، حداقل ۱۰ تیپ موشکی جدید اضافه کرد. این گسترش بی‌سابقه از ۲۹ به ۳۹ تیپ نشان‌دهنده افزایش بیش از ۳۳ درصدی گستردگی ظرف تنها سه سال است.

رهبران چین همچنین با ارتقاء این نیرو به خدمت کامل نظامی، نیروی راکتی را به محور اصلاحات نظامی در سال ۲۰۱۵ تبدیل کردند. در همان زمان، نیروهای زمینی، هوایی و دریایی چین یا از نظر اندازه کاهش یافتند یا کنترل مستقیم نیروها را به یک ساختار جدید فرماندهی جبهه مشترک انتقال دادند.

در این گزارش آمده است: بنابراین، ارتش آزادی‌بخش خلق چین از یک نیروی کوچک و غیر پیچیده از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و آسیب‌پذیر به نیروی فزاینده‌ای بزرگ، مدرن و مهیب با طیف گسترده‌ای از سکوهای تسلیحات هسته‌ای و متعارف تبدیل شده است.

در این گزارش اشاره نشده است که چه تعداد موشک در این توسعه شرکت داشته است.

تحلیلگران نظامی می‌گویند که یک تیپ موشکی معمولی ارتش چین بسته به نوع موشک بین ۹ تا ۵۴ پرتابگر مستقر می‌کند. تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی موشک‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از تعداد پرتابگرها باشد.

تیپ‌های دوربرد DF-۳۱ دارای ۱۲ پرتابگر و تیپ‌های DF-۴۱ دارای ۱۰ یا ۱۲ پرتابگر هستند. تیپ‌های کوتاه برد DF-۱۵ به ۳۲ تا ۳۶ پرتابگر مجهز هستند. تیپ‌های موشک‌های کروز حمله زمینی به ۲۷ پرتابگر حمل و نقل مجهز هستند. تفاوت در تعداد پرتابگرها براساس زیرساخت و الزامات فرماندهی و کنترل است. هر تیپ موشکی بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نیرو دارد.

در جدیدترین گزارش پنتاگون در مورد قدرت نظامی چین آمده است که ارتش چین حدود ۱۰۰ موشک بالستیک قاره‌پیما به همراه تعداد نامشخصی موشک کوتاه برد، متوسط و میان برد دارد. با انتشار اطلاعات اخیر مبنی بر اینکه ۳۶۰ سیلو برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای چند کلاهکی جدید DF-۴۱ در غرب چین در دست ساخت است، این نشان می‌دهد که تعداد این نوع موشک‌ قاره‌پیما به سرعت در حال گسترش است.

قدرت موشکی متعارف چین بیش از ۲۲۰۰ موشک بالستیک و کروز تخمین زده می‌شود که بزرگترین نیروی موشکی جهان محسوب می‌شود. بیش از ۱۰۰۰ موشک در برد تایوان مستقر شده است که "هدف اصلی استراتژی نظامی" چین به شمار می‌رود.

آدمیرال چارلز ریچارد، فرمانده فرماندهی راهبردی آمریکا گفت که توسعه موشکی چین یکی از عناصر تشکیل یک تجمع هسته‌ای بزرگ است. او در ماه مه به کنگره گفت که تعداد موشک‌های متحرک جاده‌ای در چین در چند سال گذشته دو برابر شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها