|

ایالات متحده:

روسیه در حال آماده‌سازی همه‌پرسی در اوکراین است

ایالات متحده هشدار داد که روسیه در حال آماده‌سازی برای برگزای همه‌پرسی "ساختگی" در "سرزمین‌های اشغالی اوکراین" طی چند روز یا هفته آینده است.

روسیه در حال آماده‌سازی همه‌پرسی در اوکراین است

به گزارش شبکه شرق، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: مسکو به مقامات دستور داده در مناطقی که در طول جنگ با اوکراین تحت کنترلشان قرار گرفته است، از جمله در خارکیف، خرسون، زاپوریژیا، بخش‌هایی از دونتسک و لوهانسک، آماده‌سازی را آغاز کنند.

او با بیان اینکه اولین رفراندوم ممکن است به محض پایان این هفته اعلام شود، خاطرنشان کرد: ایالات متحده و جامعه بین‌المللی اصلا چنین انتخابات‌هایی را به چشم "قانونی" در نظر نخواهند گرفت.

کربی گفت: ما انتظار داریم که روسیه سعی کند نتایج این همه‌پرسی را تحت ادعای دروغینی مبنی بر اینکه مردم اوکراین مایل به پیوستن به روسیه هستند، دستکاری کند. اعتراض و مقابله با این دروغ‌پراکنی بسیار مهم خواهد بود. خود مقامات روسی می‌دانند که کاری که انجام می‌دهند فاقد مشروعیت خواهد بود و این نشان‌دهنده اراده مردم نخواهد بود. مردم اوکراین، در هر رفراندوم آزاد و منصفانه‌ای، به شدت علیه پیوستن به روسیه رأی می‌دهند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که آمریکا همزمان با سالروز استقلال اوکراین، سه میلیارد دلار دیگر برای کمک‌های نظامی برای نیروهای کی‌یف اعلام کرد. به گزارش پنتاگون، این بسته شامل سیستم‌های موشکی سطح به هوا، موشک‌هایی با هدایت لیزری، هواپیماهای بدون سرنشین پوما و سلاح‌های ضد پهپادی ومپایر می‌شود.

ایالات متحده از ژانویه سال ۲۰۲۱، ۱۳.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه داده و بخش عمده‌ای از آن پس از حمله روسیه به این کشور همسایه‌اش در ماه فوریه ارائه شده است. براساس بیانیه کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است امروز پنج‌شنبه با همتای اوکراینی خود ولودیمیر زلنسکی صحبت کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها