|

پشت صحنه دور جدید مذاکرات وین بر سر توافق هسته ای ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، الخلیج اونلاین،الفرات نیوز و الجزیره.

پشت صحنه دور جدید مذاکرات وین بر سر توافق هسته ای ایران

به گزارش شبکه شرق، در این میان العربی الجدید در گزارشی به پشت صحنه دور جدید مذاکرات وین بر سر توافق هسته ای ایران پرداخته است.

 

 

المنار:

 وزیر انرژی لبنان: آماده سفر به ایران برای دریافت سوخت رایگان هستم

 

ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان گفت که آماده و منتظر دستور نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان برای سفر به ایران و موافقت با سوخت رایگان از سوی ایران است.

به گزارش، منابعی تاکید کردند که میقاتی موافقت اولیه خود با ارسال سوخت رایگان از ایران را اعلام کرده است.

سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا گفت آماده ایم سوخت ایران را رایگان برای نیروگاه های برق لبنان بیاوریم به شرط آنکه دولت لبنان با این موضوع موافقت کند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تصریح کرد: متاسفانه لبنان جرات سیاسی این اقدام را در نتیجه ترس از تحریم های امریکا ندارد.

پس از این اظهارات وزیر انرژی لبنان گفت که لبنان از هر کمکی استقبال می کند.

 

الجزیره :

مفقود شدن ده ها پناهجوی عرب و ایرانی و افغان در واژگون شدن یک قایق در سواحل یونان

 

کمیساریای امور پناهدگان سازمان ملل از مفقود شدن ده‌ها شهروند عرب و ایرانی و افغان در سانحه واژگون شدن یک قایق حامل پناهجویان در سواحل یونان خبر داد.

مسئول نیروهای گشت ساحلی یونان تأکید کرد که حدود 50 نفر در این سانحه مفقود شده اند و افزود که این سانحه در نزدیکی جزیره کارباتوس در دریای اژه رخ داده است.

 

این مقام تأکید کرده که به گفته 29 شخصی که در حادثه نجات یافته اند، این قایق 80 سرنشین داشته و این بدان معناست که حدود 50 نفر مفقود هستند.

بر اساس این گزارش، این کشتی از شهر آنتالیا در ترکیه به حرکت درآمده و مقصد آن ایتالیا بوده است.

مقامات یونانی گفته اند که وزش باد شدید با سرعت 40-50 کیلومتر در ساعت، روند امدادرسانی و تلاش برای شناسایی افراد غرق شده را با تأخیر مواجه کرده است.

 

 

الفرات نیوز:

فراخوان برگزاری تظاهرات در حمایت از نهادهای مشروع حکومت در برابر منطقه خضراء

 

کمیته تشکیلاتی حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومت» مردم عراق را به برگزاری تظاهرات در برابر منطقه خضراء بغداد دعوت کرد.

در بیانیه این کمیته آمده که با ایمان به ضرورت همراهی با گامهای قانونی برای دفاع از نهادهای قضائی و قانون گذاری حکومت و به منظور تسریع در تشکیل دولت خدمات‌محور ملی با اختیارات کامل که بتواند با چالش ها و بحران های کشور به خصوص بحران برق و آب و و گرانی مبارزه کند و همچنین برای حفاظت از دستاوردهای ملی که ضامن زندگی و امنیت شهروندان کشور و مانع از هرگونه آشوب و تلاش برای بر هم زدن مسالمت اجتماعی است خواستار برگزاری این راهپیمایی می شویم.

در این بیانیه از ملت عراق خواسته شده که در راهپیمایی «ملت حامی حکومت است» در ورودی های منطقه خضراء مشارکت گسترده داشته باشند.

این بیانیه همچنین بر ضرورت پایبندی کامل به دستورالعمل های صادره از کمیته هماهنگی کننده و در رأس آنها همکاری کامل با نیروهای امنیتی حافظ امنیت تظاهرات کنندگان تأکید شده است. در این بیانیه به زمان برگزاری این راهپیمایی اشاره ای نشده است.

 

 

العربی الجدید:

پشت صحنه دور جدید مذاکرات وین بر سر توافق هسته ای ایران ... آیا این آخرین خواهد بود؟

 

یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شودگفت انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات،پس از 5 روز مذاکرات فشرده با طرف های ایرانی و امریکایی و اطلاع از ملاحظات ایران درباره طرح پیشنهادی اروپا، در نهایت «متنی نهایی» شامل راه حل مسائل مورد بحث ارائه کرد که شامل«تعدیلات جزئی»درباره متن پیشنهادی جوزپ بورل بود.

به گفته این مقام ایرانی، موعدی برای پایان مذاکرات تعیین نشده بود و همه انتظار داشتند که مذاکرات چند روز دیگر ادامه پیدا کنند،اما عصر روز دوشنبه (8 اوت)مورا پس از دیدار با «رابرت مالی»،رئیس هیئت مذاکره کننده امریکا، با «علی باقری»،رئیس هیئت مذاکره کننده ایران، دیدار و متن نهایی را در 25 صفحه ارائه کرد.

این منبع تأکید کرده که مورا از مذاکره کنندگان ایرانی و امریکایی خواست که نظر خود را به صورت «بله یا خیر» بیان کنند و طرف امریکایی در جا موافقت خود را اعلام کرد، اما «آقای باقری از این روش ابراز تعجب کرد و گفت که راه حل های پیشنهادی مورا مطالبات ایران را در نظر نگرفته است».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها