|

شرکت های چینی به دنبال سرمایه گذاری در توسعه میدان گازی شمال قطر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الصباح عراق، جاده ایران، و روسیا الیوم.

شرکت های چینی به دنبال سرمایه گذاری در توسعه میدان گازی شمال قطر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الرایة قطر، الصباح عراق، جاده ایران، و روسیا الیوم.

در این میان الرایة قطر در گزارشى به مشارکت شرکت های چینی درتوسعه میدان گازی شمال قطر (میدان مشترک با ایران) پرداخته است.

الصباح عراق: کربلا در آستانه تکمیل پالایشگاه نفتى

نصیف الخطابی استاندار کربلا ضمن اعلام پیشرفت 95 درصدی در پروژه پالایشگاه نفتی کربلا، از برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه برقی 2400 مگاواتی در کنار آن خبر داد.

عراق، روند پیشرفت در اجرای پالایشگاه نفتی کربلا به 95 درصد رسیده و این پالایشگاه در سه ماهه نخست سال آینده به صورت آزمایشی به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار کربلا، تأکید کرد که شرکت‌های پیمانکار این پروژه با جدیت برای تکمیل این پروژه و بهره‌برداری از آن در سه ماهه نخست سال آینده تلاش می‌کنند.

او گفت که شرکت تولیدات نفتی وابسته به وزارت نفت عراق و کنسرسیومی از چند شرکت کره‌ای پیمانکاران این پروژه هستند و افزود که این پروژه از پروژه‌های راهبردی در عراق است که قرار است نفت باکیفیت متناسب با بالاترین استانداردهای جهانی تولید کند.

استاندار کربلا همچنین از برنامه این استان برای ساخت نیروگاه برق با ظرفیت 2800 مگاوات در نزدیکی این پالایشگاه خبر داد و گفت این پروژه در قالب دو فاز اجرا می‌شود که در هر کدام از آنها 1400 مگاوات برق تولید خواهد شد.

روسیا الیوم: امارات از ایران می‌خواهد تا به کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره برنامه هسته‌ای خود «تضمین» بدهد

امارات از ایران خواست تا در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود به کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی اطمینان دهد.

 حمد الکعبی، نماینده امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران از وجود نگرانی‌ها در این باره خبر داد.

نماینده امارات همچنین ایران را به همکاری با آژانس فراخواند و تاکید کرد که این کشور باید به کشورهای منطقه و جامعه جهانی در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، اطمینان بدهد.

پیش از این قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

الرایة قطر: شرکت های چینی به دنبال سرمایه گذاری درتوسعه میدان شمالی قطر

سه منبع آگاه گفتند که شرکت های بزرگ ملی نفت در چین در حال مذاکره پیشرفته با انرژی قطر برای سرمایه گذاری در توسعه میدان شمال شرق دربزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع جهان و خرید گاز تحت قراردادهای بلندمدت هستند.این اولین مشارکت درنوع خود بین دو کشوراست.

منابع آگاه به رویترز گفتند که سی ان پی سی  وسینوپک تحت کنترل دولت قرار است هر کدام پنج درصد از سهام خود را در دو خط صادرات جداگانه به عنوان بخشی از پروژه توسعه میدان شمالی سرمایه گذاری کنند که برآورد می شود حدود 30میلیارد دلارهزینه داشته باشد.

یکی از منابع،که ازمقامات ارشد این بخش در پکن است،گفت:مشارکت،حتی اگر با سهم اندک، به چینی ها دسترسی مستقیم به این پروژه را که شاهد مشارکت جهانی تا حد زیادی است،می دهد وآنها مدیریت و تجربیات عملیاتی را یاد می گیرد. وتوسعه میدان شمالی شامل شش خط تولید ال ان جى است که ظرفیت مایع سازی قطر را از 77 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال تا سال 2027افزایش می دهد وموقعیت آن را به عنوان بزرگترین تولید کننده جهان تثبیت می کند.

 

جاده ایران: کارشناس هسته ای آمریکا: ایران  در کمتر از شش ماه می تواند سلاح هسته ای بسازد

دکتر جفری لوئیس، کارشناس هسته ای آمریکایی، با اشاره به اینکه تهران از سال 2003 طراحی های خارجی زیادی برای تسلیحات داشته است، گفت ایران برای تکمیل مونتاژ اولین بمب هسته ای به دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

به گفته این کارشناس هسته ای آمریکایی، ایران یک بار برای همیشه در این طرح ها تجدید نظر کرده و به یک طرح واحد برای تولید اولین سلاح هسته ای خود بسنده کرده است.

لوئیس در توییتی نوشت که آنچه درباره دوره زمانی یک تا دو ساله گفته می‌شود زمان زیادی برای ایران است تا بتواند اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را به یک بمب مؤثر تبدیل کند.

لوئیس یادآور شد که چین در سال 1964 تنها به شش ماه زمان نیاز داشت تا اورانیوم بسیار غنی شده را مونتاژ نهایی کنچ و یک بمب استخراج کند.

کارشناس هسته ای آمریکایی معتقد است که ایران می تواند این دوره شش ماهه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد زیرا انگیزه هایی برای این کار دارد و همچنین تجربه بیشتری در زمینه های فنی دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها