|

ایلان ماسک به زلنسکی هشدار داد!

ایلان ماسک به زلنسکی هشدار داد!

به گزارش شبکه شرق،  ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر آمریکایی در پیامی به رئیس جمهور اوکراین توصیه کرد جوانان کشورش را برای دستاوردهای ناچیز به میدان جنگ با روسیه نفرستد.

راشا تودی گزارش داد، «ایلان ماسک» کارآفرین میلیاردر آمریکایی و مالک شرکت‌های متعددی نظیر اسپیس‌ایکس و تسلا در مصاحبه‌ای به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هشدار داد، از اعزام غیرضروری جوانان کشورش به میدان جنگ با روسیه که به کشته شدن آنها منجر می‌شود، بپرهیزد.

به نوشته پایگاه راشا تودی، این اظهارنظرهای ایلان ماسک بعد از آن مطرح می‌شوند که ضد حمله‌ای که اوکراین از ماه ژوئن برای بازپس‌گیری اراضی از روسیه به اجرا گذاشته و طبق اعلام مسکو، ده‌ها هزار کشته در بین سربازان اوکراینی به جا گذاشته، همچنان در بن‌بست قرار دارد.

ایلان ماسک در مصاحبه با پادکست آمریکایی «لکس فریدمن» با این پرسش مواجه شد که آیا به باور وی زلنسکی باید با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مذاکرات صلح برگزار کند یا خیر.

 

این کارآفرین میلیاردر آمریکایی جواب مستقیمی به این پرسش نداد اما گفت، چه او با پوتین مذاکره کند چه نکند، «تنها به او توصیه می‌کنم گل سر سبد جوانان اوکراینی را برای این که در سنگرها بمیرند، اعزام نکند.» او اضافه کرد: «هر کسی که دست به حمله بزند تعداد بسیار زیادی از مردم خود را از دست خواهد داد و تاریخ نیز از آنها به خوبی یاد نخواهد کرد.»

 

مدیر عامل شرکت تسلا که مالک شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) هم هست، در جریان مصاحبه‌های مختلف درباره جنگ روسیه و اوکراین اظهار نظر کرده، به نحوی که در ماه سپتامبر گفت ضد حمله‌ای که اوکراین در اوایل تابستان گذشته به اجرا گذاشت «منجر به کشته‌های فراوانی در ازای دستاوردهای ناچیز شد.»

ایلان ماسک پیش از این نیز یک طرح صلح پیشنهادی را با این مبنا که کی‌یف به موجب آن شبه‌جزیره کریمه را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت بشناسد و در چهار اراضی دیگر الحاق شده به روسیه در شرق اوکراین مجددا بر سر این الحاق همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود، مطرح کرده بود. با این حال این طرح با واکنش‌های منفی در اوکراین مواجه شد.

مسکو مکررا اعلام کرده از مذاکرات با کی‌یف استقبال می‌کند اما زلنسکی تابستان گذشته با امضای حکمی هرگونه مذاکرات با روسیه را تا زمانی که پوتین رئیس جمهور است، ممنوع کرد. او اوایل ماه جاری میلادی نیز مجددا بر این موضعش تاکید کرده و دادن هرگونه امتیاز به مسکو را مردود دانست.

اوکراین با وجود به اجرا گذاشتن ضدحمله خود علیه روسیه در اوایل ژوئن، هنوز نتوانسته هیچ دستاورد چشمگیری را کسب کند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اخیرا برآورد کرد که کی‌یف بیش از ۹۰۰۰۰ سربازش را در این ضد حمله تاکنون از دست داده و ارتش اوکراین روحیه خود را هر چه بیشتر می‌بازد.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها