|

روسیه، اوکراین را به بمباران دوباره نیروگاه هسته‌ای متهم کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، نیرو‌های مسلح اوکراین، ۱۵ بار به سوی شهر انرگودار و منطقه نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» با توپخانه شلیک کردند.

روسیه، اوکراین را به بمباران دوباره  نیروگاه هسته‌ای متهم کرد

به گزارش صداوسیما، وزارت دفاع روسیه، نیرو‌های اوکراینی را به بمباران دوباره این نیروگاه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، وزارت دفاع روسیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام اعلام کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته، نیرو‌های مسلح اوکراین، ۱۵ بار به سوی شهر انرگودار و منطقه نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» با توپخانه شلیک کردند».

هفته‌هاست که اوضاع بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در جنوب اوکراین، واقع و تحت اشغال نیرو‌های روسی است، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. مسکو و کی یف، یکدیگر را به گلوله باران و بمباران این سایت هسته‌ای متهم می‌کنند و در مورد بروز فاجعه‌ای هسته‌ای هشدار می‌دهند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، سه خمپاره به محوطه نیروگاه برخورد کرده است. یکی از خمپاره‌ها نزدیک مخزن آبی منفجر شد که با راکتور دوم نیروگاه، فاصله اندکی دارد. این وزارتخانه در عین حال تاکید کرد: میزان پرتوزایی (رادیو اکتیویته) محوطه نیروگاه، از حد عادی فراتر نرفته است.

این در حالی است که ولادیمیر روگوف، از مسئولان روس بخش‌های اشغالی اوکراین گفت: تیراندازی‌های روز سه شنبه موجب شد یکی از خطوط برق نیروگاه آسیب ببیند و توان کاری ششمین راکتور، یعنی آخرین راکتور فعال در نیروگاه «زاپوریژیا» کاهش یابد. وی در تلگرام اظهار داشت: «نیروگاه هسته‌ای (زاپوریژیا) تنها برای تامین نیاز‌های برقی خود، کار می‌کند».

 

زلنسکی از گزارش آژانس تقدیر کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه شنبه از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، که در آن وجود تجهیزات نظامی روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ذکر شده بود، تقدیر کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، رئیس جمهور اوکراین در پیام روزانه خود گفت «در این گزارش به وجود تجهیزات نظامی روسیه در داخل نیروگاه هسته ای، فشاری که در این محل بر کارکنان ما اعمال شده و همچنین به وضوح به اشغال نظامی روسیه اشاره شده است. این چیز خوبی است».
ولودیمیر زلنسکی درباره پیشنهادی که در گزارش آژانس درباره ایجاد منطقه امنیتی در نیروگاه مطرح گردیده، مردد به نظر می‌رسد.
وی گفت «چنانچه محتوای این پیشنهاد عاری سازی نظامی در نیروگاه مرکزی است، ما می‌توانیم از چنین منطقه محافظتی عاری شده از سلاح حمایت می‌کنیم».
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود که سه شنبه منتشر شد ایجاد یک منطقه عاری از سلاح را در خارج از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا توصیه کرد. در حمله روسیه به اوکراین، نیرو‌های روس این نیروگاه را محاصره کردند.
به رغم توصیه‌های آژانس، روس‌ها و اوکراینی‌ها متقابلا یکدیگر را به شلیک‌های توپخانه‌ای به این نیروگاه متهم کردند.
هفته گذشته، گروهی متشکل از ۱۴ نفر به این نیروگاه اعزام شد. رافائل گروسی رئیس آژانس اعلام کرده بود این نیروگاه در درگیری‌ها خسارت دیده است و دست کم دو عضو از این گروه باید به طور دائم در محل بمانند تا امنیت تأسیسات تضمین شود.
نیرو‌های روسیه اوایل ماه مارس کنترل این تأسیسات را به دست گرفتند و حملات مداوم در اطراف آن صورت گرفت.


روسیه از اینکه گزارش سازمان ملل اوکراین را متهم نکرد متأسف شد

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد سه شنبه در نشست شورای امنیت ابراز تأسف کرد که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مقصر بودن اوکراین را نشانه نگرفته است.
مسکو، کی یف را به بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا متهم می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل متحد، واسیلی نِبِنزیا گفت «ما متأسفیم که در گزارش شما، منشأ این بمباران‌ها به طور مستقیم نام برده نشده».
وی گفت این گزارش، که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق مجازی آن را به شورا ارائه کرد «تأییدی بر آن است که تنها تهدید برای تأسیسات بمباران‌ها و خرابکاری‌های نیرو‌های مسلح اوکراینی بوده است».
سفیر روسیه تأکید کرد «ما موضع شما را درک می‌کنیم، اما در شرایط کنونی، مهم است که مسائل با نامشان ذکر شوند».
چند دقیقه پیشتر، رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار ویدیویی اینکه «تمامیت فیزیکی نیروگاه همچنان نقض می‌شود» را محکوم کرد و اینکه این نیروگاه هدف قرار گرفته را غیرقابل قبول دانست.
گروسی گفت «ما با آتش بازی می‌کنیم». وی افزود هر چه سریعتر با همه طرف‌ها تماس برقرار می‌کند تا درباره مراحل ملموس برای ایجاد منطقه امنیتی گفتگو کنند. در گزارش وی چنین راهکاری توصیه شده است.
سرگئی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد، با نقل قول سخنان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور خود گفت کی یف به زودی این پیشنهاد را بررسی می‌کند «چنانچه این پیشنهاد به معنای آن است که نیروگاه هسته‌ای عاری از سلاح شود، ما از چنین منطقه محافظتی حمایت می‌کنیم».
پس از مأموریتی که چند روز پیش برای بازدید از این تأسیسات انجام گرفت، آژانس سه شنبه گزارشی را منتشر کرد و در این گزارش، از اینکه هریک از کشور‌ها را مسئول خسارات قابل توجه مشاهده شده در ساختمان‌های این نیروگاه
بداند، خودداری کرد.
جای تعجب نیست که غربی‌ها انگشت اتهام را متوجه روسیه کردند که این نیروگاه را اشغال کرده است.


ریابکوف: جنگی تمام عیار علیه روسیه به راه افتاده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت میزان خصومت مخالفان روسیه بیش از اندازه است و آن‌ها جنگ تمام عیار اعلام شده‌ای علیه روسیه در همه زمینه‌ها به راه انداخته اند.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه (امروز) در مصاحبه‌ای با نشریه امور بین الملل گفت میزان جدی بودن دوره کنونی را نباید دست کم گرفت. او با اشاره به کمک‌های مالی نظامی آمریکا و اروپا و دیگر کشور‌ها به اوکراین گفت جنگ تمام عیاری علیه ما اعلام شده است و به شکل‌های ترکیبی و مختلف در همه زمینه‌ها صورت می‌گیرد.
این دیپلمات افزود میزان خصومت مخالفان و دشمنان ما بسیار زیاد و بیش از حد است.
مسکو در موقعیت‌های مختلف بار‌ها هشدار داده است که کمک خارجی به کی یف فقط اوضاع جنگ را در اوکراین تشدید می‌کند و روسیه را در مسیر تقابل و رویارویی با ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا قرار می‌دهد.
ریابکوف یادآور شد روسیه همیشه در طول تاریخ خود ثابت کرده است که سخت‌ترین آزمایش‌ها را با افتخار پشت سر می‌گذارد و حتی قوی‌تر از قبل از آن‌ها بیرون می‌آید. او گفت این بار نیز چنین خواهد بود.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها