|

حمله روسیه به اوکراین سه ماهه شد

حمله روسیه به اوکراین که مسکو از آن به عنوان "عملیات ویژه نظامی" یاد می‌کند، امروز ۲۴ می، سه ماهه شده است.

حمله روسیه به اوکراین سه ماهه شد

حمله روسیه به اوکراین که مسکو از آن به عنوان "عملیات ویژه نظامی" یاد می‌کند، امروز ۲۴ می، سه ماهه شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از ۹۰ روزه شدن جنگ در اوکراین آورده است: به نظر می‌رسد جنگ اوکراین با سرازیر شدن تسلیحات غربی به اوکراین برای تقویت ارتش این کشور، تبدیل به باتلاق شده است؛ هویتزرها و پهپادها، تانک‌های لهستان و سایر تجهیزات سنگین که بلافاصله به نبرد فرستاده می‌شوند. یک کارشناس می‌گوید، طرح اوکراین ساده و واضح است - برای دریافت تسلیحات غربی و آموزش نحوه استفاده از آنها زمان به دست آورید و سپس یک حمله متقابل در جنوب شرقی انجام دهید. اوکراین امیدوار است سلاح‌های غربی قوی‌تری مانند پرتاب کننده‌های متعدد موشک HIMARS، موشک‌های ضد کشتی و سلاح‌های دفاع هوایی قوی‌تر دریافت کند.

در همین حال، روسیه ظاهراً قصد دارد با ضربه زدن روشمند به ذخایر سوخت و زیرساخت‌ها، در حالی که دستاوردهای نظامی چشمگیری در شرق به دست می‌آورد، اوکراین را به زانو در آورد. کرملین همچنین ممکن است امیدوار باشد که منافع غرب در این مناقشه سرانجام در میان چالش‌های اقتصادی و سایر مشکلات محو شود.

نیروهای روسی محموله‌های تسلیحات، انبارهای مهمات و سوخت و زیرساخت‌های حیاتی غربی را با موشک‌های کروز و حملات هوایی هدف قرار می‌دهند به نظر می‌رسد کرملین همچنان هدف بلندپروازانه‌تری برای قطع کردن اوکراین از سواحل دریای سیاه تا مرز رومانی دارد، اقدامی که به مسکو اجازه می‌دهد تا یک کریدور زمینی به منطقه جدایی طلب ترانس نیستریا مولداوی بسازد، اما به نظر می‌رسد مسکو می‌داند که این هدف در حال حاضر با نیروهای محدودی که دارد قابل دستیابی نیست.

روسیه این جنگ را کمپینی برای "هویت زدایی" اوکراین نامیده است - کشوری با رئیس جمهور یهودی خواهان روابط با غرب است.

بسیاری در غرب انتظار داشتند پوتین بسیج گسترده‌ای را برای پر کردن صفوف روسیه اعلام کند. اما یک بسیج گسترده احتمالاً نارضایتی گسترده‌ای را در روسیه دامن می‌زند، احساسات ضد جنگ را دامن می‌زند و خطرات سیاسی گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت. 

روسیه توانسته است راه اوکراین را به طور کامل از دریای آزوف قطع کند و در نهایت کنترل کامل بندر کلیدی ماریوپل را پس از محاصره‌ای نسبتا طولانی به دست آورد.

جنگ در حالی وارد چهارمین ماه خود می‌شود که حملات شدیدی آخرین نقطه مقاومت در منطقه لوهانسک را هدف گرفته است؛ همزمان روسیه در تلاش است تا کنترلش را بر مناطق اشغالی در خارکف (شمال شرق اوکراین)، خرسون (جنوب)، زاپوریژیا (جنوب شرق) و دونباس (شرق) از دست ندهد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع اوکراین، ارتش روسیه با حملات سنگین به منطقه لوهانسک سعی دارد شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک را به تصرف خود در آورد. 

همزمان درگیری سنگینی نیز در شهرهای پپاسنا و باخموت در استان دونتسک در جریان است و روسیه قصد دارد استراتژی محاصره را در این منطقه پیاده کند.

در صورت سقوط باخموت، روس‌ها می‌توانند بر یک منطقۀ مهم کنترل یابند که در حال حاضر مرکز فرماندهی اوکراینی‌ها در شرق کشور محسوب می‌شود.

در آخرین اظهارنظرها درباره آنچه در این مناطق می‌گذرد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین وضعیت دونباس را «بسیار سخت» توصیف کرد و افزود که روس‌ها به دنبال «از بین بردن هر چیز زنده‌ای هستند» که در آنجا وجود دارد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین در جریان سخنرانی روز دوشنبۀ خود در نشست داووس، از جامعه جهانی خواست تا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تشدید کنند و تسلیحات بیشتری نیز در اختیار کی‌یف بگذارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها