|

ایران-آمریکا؛ سیاست جایی در زمین فوتبال ندارد

ایران در آخرین دیدارش از گروه B جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف آمریکا خواهد رفت.

ایران-آمریکا؛ سیاست جایی در زمین فوتبال ندارد

به گزارش شبکه شرق، امشب از ساعت ۲۲:۳۰ دیداری فوق‌العاده حساس در ورزشگاه الثمامه برگزار خواهد شد؛ ایران در آخرین دیدارش از گروه B جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف آمریکا خواهد رفت.

 

 

یوزها از روز اول برای این که رنگ مرحله حذفی را ببینند وارد قطر شدند. شکست سنگین مقابل انگلیس به نظر می‌رسید خیلی زود رؤیای آن‌ها را کمرنگ و شاید حتی بی‌رنگ کرده. با این حال ریکاوری روحی کارلوس کی‌روش و تغییرات فنی نقش پررنگی در رؤیاپردازی دوباره داشت. ایران مقابل ولز کوبنده ظاهر شد و تیم برتر بود. مزد شایستگی‌اش را هم در آخرین دقیقه و به دراماتیک‌ترین شکل ممکن گرفت. حالا یک گام تا اولین رؤیا فاصله دارند و یک تساوی هم شاید آن‌ها را راهی مرحله بعد کند. اگرچه دیدار حیثیتی و تا حدودی سیاسی با آمریکا انگیزه‌های دیگری هم برای ایرانی‌ها ایجاد می‌کند. با این حال برد در این دیدار می‌تواند بهترین عملکرد تاریخ ایران در جام‌جهانی را رقم بزند.

 

 

آمریکای گرگ برهالتر تیم فوق‌العاده جوان شده‌ای است که کاپیتانش فقط ۲۳ سال سن دارد. آمریکا تیمی برای آینده تشکیل داده و به نظر می‌رسد در دوره بعدی هم هسته اصلی تیم میزبان جام‌جهانی همین ستاره‌های جوان باشند. یانکی‌ها در بازی نخست مقابل ولز نیمه اول خوبی داشتند، ولی نیمه دوم افت کردند. مقابل انگلیس حتی شانس برنده شدن هم داشتند. عملکرد تحسین‌آمیز مقابل انگلیس باعث شده تا شانس آمریکا برای صعود را زیاد بدانیم، ولی وقتی کار سخت می‌شود که اشاره کنیم باید ایران را ببرند تا بتوانند صعود کند و حتی تساوی هم حکم به حذف این تیم با جوانان باانگیزه‌اش خواهد داد.

 

 

ژانویه ۲۰۰۰ در دیداری دوستانه که در ورزشگاه رُزباول پاسادنا برگزار شد، تیم ملی ایران مقابل آمریکا به تساوی ۱-۱ رسید. مهدی مهدوی‌کیا برای ایران گلزنی کرد و تنها گل آمریکا را کریس آرماس به ثمر رساند.

 

 

۲) تیم‌های ملی ایران و آمریکا ۲ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که یک بازی را ایران برده و بازی دیگر مساوی شده است.

۱) در تاریخ جام‌جهانی، ایران و آمریکا یک مرتبه در دیدار معروف سال ۱۹۹۸ به مصاف هم رفتند. دیداری که برخی رسانه‌ها آن را «بازی قرن» نامیدند با برد ۲-۱ ایران با گل‌های مهدی مهدوی‌کیا و حمید استیلی به پایان رسید.

۰) ایران شانس خوبی برای شکستن طلسم راه نیافتن به مرحله حذفی جام‌جهانی دارد. یوزها تابه‌حال ۵ مرتبه در جام‌جهانی شرکت کرده‌اند و هیچ‌وقت به مرحله بالاتر از گروهی نرسیده‌اند.

۶) برخلاف ایران، آمریکا عملکرد خوبی در ۱۰ دوره حضور در جام‌جهانی داشته. یانکی‌ها ۶ مرتبه از مرحله گروهی فراتر رفته‌اند. این تیم که در اولین دوره جام‌جهانی حضور داشت، سال ۱۹۳۰ بهترین عملکردش را نشان داد و تا نیمه‌نهایی بالا آمد. آمریکا در ۲ حضور آخرش به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیده است.

۵) آمریکا در ۵ بازی آخرش که در لیگ ملت‌های کونکاکاف، دوستانه و جام‌جهانی بوده پیروز نشده است. یانکی‌ها به ۴ تساوی و یک شکست رسیده‌اند.

۰) آخرین دوره‌ای که آمریکا بدون برد جام‌جهانی را ترک کرد به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد. در صورتی که ایران را شکست ندهند این رکورد منفی تکرار خواهد شد.

۱۱) با گلزنی روزبه چشمی و رامین رضاییان، تعداد گلزن‌های ایران در جام‌جهانی به ۱۱ نفر رسید. البته یک گل هم بازیکن مراکش برای ایران زده است. مهدی طارمی نخستین بازیکن ایران است که در جام‌جهانی ۲ گل می‌زند.

 

 

علیرضا بیرانوند سنگربان اول ایران که به دلیل مصدومیت از ناحیه بینی مصدوم بود بهبود یافته ولی مشخص نیست در این دیدار در ترکیب یوزها قرار بگیرد. وضعیت سردار آزمون هم با مصدومیت دوباره مشخص نیست. علیرضا جهانبخش کاپیتان ایران با دریافت ۲ کارت زرد در ۲ بازی ابتدایی از بازی مقابل آمریکا محروم شد. آمریکا تمامی بازیکنانش را برای این دیدار حساس در اختیار خواهد داشت.

 

 

ایران: سیدحسین حسینی (بیرانوند)، رضاییان، پورعلی‌گنجی، سیدمجید حسینی، محمدی، نوراللهی، عزت‌اللهی، حاجی‌صفی، قلی‌زاده، طارمی و انصاری‌فرد (آزمون)

آمریکا: ترنر، دِست، زیمرمن، ریم، رابینسون، مک‌کنی، آدامز، موسی، رینا، فریرا و پولیشیچ

 

 

منبع: خبر ورزشی
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها