|

آیا قطر با چالش «حقوق‌بشر» مواجه است؟

تیم‌های شرکت‌کننده علیه میزبان جام‌جهانی

طبق ادعای روزنامه گاردین از سال ۲۰۱۰ میلادی ۶ هزار و ۵۰۰ کارگر آسیایی در قطر جان باخته‌اند و این موضوع خشم برخی از کشورها از جمله دانمارک را علیه این کشور حاشیه خلیج فارس برانگیخته است.

تیم‌های شرکت‌کننده علیه میزبان جام‌جهانی

سپهر خرمی-  ابحصیص در سال ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با یکی از خبرنگاران آلمانی از شرایط بد کارگران خارجی گفت. 

 

نیمه تاریک قطر چطور افشا شد؟

عبدالله ابحصیص، مرد 35 ساله باهوش و بلندپرواز اردنی که در سال 2012 به قطر رفته تا در رشته روابط عمومی کار کند. او خیلی زود پس از پیوستن به کمیته ارشد در سال 2014 توانست مدارج ترقی را طی کند. ابحصیص در سال ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با یکی از خبرنگاران آلمانی از شرایط بد کارگران خارجی گفت. دولت قطر بجای رسیدگی به وضعیت کارگران؛ او را بازداشت کرد. فایل صوتی او در گفت‌وگو با خبرنگار آلمانی اما بصورت گسترده پخش شد تا سازمان‌های حقوق بشر نسبت به ساخت و ساز ورزشگاه‌ها در این کشورها حساس شود.

 

۶ هزار کارگری که جان باختند

طبق ادعای روزنامه گاردین از سال ۲۰۱۰ میلادی ۶ هزار و ۵۰۰ کارگر آسیایی در قطر جان باخته‌اند و این موضوع خشم برخی از کشورها از جمله دانمارک را علیه این کشور حاشیه خلیج فارس برانگیخته است و فراخوان برای تحریم این مسابقات را افزایش داده است.مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی دیده بان حقوق بشر، به سی تی وی نیوز گفت که ۲۲۰ میلیارد از سال ۲۰۱۰ تا امروز هزینه شده اما بیش از ۶۵۰۰ کارگر از نپال و هند، بنگلادش و فیلیپین و کنیا در این کشور کشته شدند!!

 

قطر با کارگران چه برخوردی داشت؟

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارشی تهیه کرده که طی آن ۲۳۴ تن از کارگران باغبانی که برای ساخت تأسیسات ورزشی جام جهانی ۲۰۲۲ به کار گرفته‌شدند، به عفو بین‌الملل گفته‌اند که مقامات قطری گذرنامه‌های آنان را ضبط کرده تا آنان نتوانند پیش از پایان قراردادشان قطر را ترک کنند. همچنین بدون مرخصی حقوق آن‌ها بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار است.

 

چه افرادی علیه این میزبانی جبهه گرفتند؟

هانسی فلیک:

«آیا این تصمیم درستی بود که میزبانی جام‌جهانی به قطر داده شود؟ بدون شک نه! پاسخ به چنین سوالی، مدت‌ها قبل‌تر باید با یک «نه» قاطع داده می‌شد. وقتی مسائلی مانند رعایت حقوق بشر و پایبندی به اخلاقیات پیش می‌آید، قطر گزینه خوبی برای اهدای امتیاز میزبانی از جام‌جهانی نبوده و هرگز نیست."

 

قطر شایسته میزبانی نیست

کیمیش: قطر اصلا شایسته میزبانی جام‌جهانی نیست ولی حالا دیگر دیر شده است!

کلوپ: اگر شما خبرنگاران پیگیرتر بودید شاید میزبانی از قطر گرفته می‌شد!

لئون گورتزکا: مطمئن باشید در ایام جهانی علیه نقض حقوق بشر در کشور قطر واکنش نشان خواهم داد!

 

اسپانسری که نیامد

16 بازیکن تیم فوتبال مردان استرالیا با انتشار ویدئویی سه دقیقه‌ ای، پیشینه حقوق بشر در قطر را برجسته کرده و خواستار اصلاحات واقعی شدند.

تیم‌ملی دانمارک نیز با اسپانسر همیشگی خود راهی جام‌جهانی نشده چرا که اسپانسر آنها معتقد است نباید از طرحش در این جام‌جهانی استفاده کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها