|

آخرین خبر درباره تعطیلی و تاریخ شروع مدارس در سال جدید/ مدارس۱۴ فروردین تعطیل هستند؟

آخرین اخبار و جزئیات درباره تعطیلی و تاریخ شروع مدارس بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد.

آخرین خبر درباره تعطیلی و تاریخ شروع مدارس در سال جدید/ مدارس۱۴ فروردین تعطیل هستند؟

به گزارش شبکه شرق، ساعت فعالیت و تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد.

با توجه به اینکه امروز «دوشنبه، ۱۳ فروردین ۱۴۰۳»، آخرین روز تعطیلات نوروزی است، برخی دانش‌آموزان و والدین این پرسش را دارند که «آیا مدارس از ۱۴ فروردین دایر هستند یا خیر». تا این لحظه، دولت هیچ تصمیمی برای تعطیل رسمی اعلام کردن این روز نگرفته است؛ و مدارس و ادارات در روز سه‌شنبه «۱۴ فروردین ۱۴۰۳»، فعال هستند.

مدارس کشور از ۱۴ فروردین دایر هستند

فعالیت تمام مدارس کشور از فردا (سه‌شنبه، ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳) آغاز می‌شود.

معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس سراسر کشور از فردا از سرگرفته می‌شود.

مصطفی پردلی، معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس سراسر کشور از فردا باز می‌شوند؛ البته برخی از مدارسی که با تایید استانداری و اداره کل آموزش و پرورش میزبان نوروزی فرهنگیان بودند تا آخر هفته اسکان فرهنگیان را برعهده دارند و در این مدارس، آموزش به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان امور استخدامی در خصوص دیرتر شروع شدن کلاس‌های درس، در روز ۱۵ فروردین ماه، باید تصمیم‌گیری کند.

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه‌ مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس غیردولتی با توجه به دستورات وزارت آموزش و پرورش، از فردا باز هستند و هیچ استثنایی وجود ندارد.

همچنین، خبرگزاری «فارس» نوشت: «پیگیری‌ها حاکی از این است که مدارس از فردا (سه‌شنبه، ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳) دایر هستند. آموزش و پرورش برخی استان‌ها نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که مدارس از ۱۴ فروردین ماه دایر هستند.

فعالیت تمام مدارس از فردا ازسرگیری می‌شود و مدارسی که جزو طرح اسکان نوروزی هستند نیز، امروز «دوشنبه، ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳»، آخرین روز خدمت‌رسانی نوروزی‌شان خواهد بود و قرار است برای حضور دانش‌آموزان آماده شوند. 

همچنین خبرگزاری «خبرآنلاین» نوشت: «انتظار برای چنین تعطیلی‌ای از اساس امکان‌پذیر نیست. خصوصا که روزهای آخر هفته بعد یعنی چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۲ و ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، به خاطر عید فطر، براساس تقویم تعطیل هستند.»

گفتنی است که هرساله، مدارس از  ۲۸ اسفند ماه، به منظور آغاز تعطیلات نوروزی تعطیل شده و فعالیت آموزشی آنها از ۱۴ فروردین ماه ازسر گرفته می‌شود.

جزئیات تعطیلی و تاریخ شروع مدارس بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۳

ساعات آموزش موضوعی بوده که در مصوبات مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران و شورای عالی آموزش‌وپرورش به آن اشاره شده است؛ به موجب قانون بازگشایی مدارس (سال۱۳۷۶)، آغاز سال تحصیلی و زمان بازگشایی مدارس در سراسر کشور همه‌ساله اول مهرماه بوده و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه می‌یابد. اما درباره ساعت رسمی فعالیت مدارس باید گفت که در سال‌های اخیر، مصوبه یا دستورالعملی به‌جز مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش در این زمینه ابلاغ نشده و بعضا مبتنی بر بخشنامه‌های استانی و منطقه‌ای نیز بوده است.

بااین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته ساعات کار مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی در مناطق مختلف کشور نیز به‌صورت یکسان و به‌صورت زیر بوده است: ساعات شروع فعالیت مدارس نوبت صبح در همه نقاط کشور و همه دوره‌های تحصیلی، عموماً از ۷:۳۰ تا ۸ صبح و ساعات پایان فعالیت مدارس، بسته به یک‌نوبته یا دونوبته بودن مدارس، متفاوت و از ۱۲:۱۰ تا ۱۳ است. مدارس ابتدایی نوبت صبح ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۲:۱۰ دقیقه و در نوبت عصر، ۱۲:۳۰ دقیقه تا ۱۷:۰۵ دقیقه است. مدارس متوسطه یک‌نوبته ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۳:۱۰ دقیقه و مدارس متوسطه دونوبته در نوبت صبح، ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۲:۴۰ دقیقه و در نوبت عصر ۱۳ تا ۱۸ است.

با این همه، در اردیبهشت ماه سالی که گذشت، مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را از سرگذراند که به موجب آن قانون تغییر ساعت رسمی کشور (مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱) نسخ و به هیات وزیران اجازه داده شد مطابق ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری نسبت به تنظیم ساعات کار ادارات، سازمان‌ها و مراکز تابعه اقدام کند.

جزئیات زمان بازگشایی مدارس بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران

در راستای اجرایی‌سازی قانون مذکور، هیات وزیران در روز ۲۸ اسفندماه، ساعت آغاز به‌کار واحدها، ادارات و مدارس را در سال جدید اعلام کرد که به موجب آن ساعت آغاز به‌ کار مدارس متوسطه ساعت ۷:۳۰ و ابتدایی ساعت هشت صبح خواهد بود.

البته سخنگوی دولت در روز چهارم فروردین ماه، اعلام کرد با توجه به اینکه ما در استمرار سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ هستیم، شروع به کار مدارس  می‌تواند مطابق روال گذشته باشد و منعی از این حیث وجود ندارد.

همچنین در مصوبه هیات وزیران به این موضوع نیز اشاره شده است که دستگاه‌های اجرایی مکلف به شناورسازی حضور یکی از والدین کارمندی که فرزند دبستانی یا پیش دبستانی دارند، خواهند بود. به موجب تبصره مصوبه فوق‌الذکر و در راستای حمایت از خانواده و کاهش دغدغه والدینی که هر دو در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند و دارای فرزند در مقاطع پیش‌دبستان و دبستان هستند، دستگاه‌های اجرایی در تعامل با یکدیگر مکلف‌اند با شناور شدن ساعت شروع به کار یکی از والدین موافقت کنند.

علاوه براین، کارکنان زن سرپرست خانوار دارای شرایط بالا نیز مشمول این حکم هستند. به این ترتیب، مدارس متوسطه از فردا، ساعت ۷:۳۰ و مدارس ابتدایی از ساعت هشت صبح آغاز به کار خواهند کرد.

هرچند همان‌گونه که سخنگوی دولت اشاره کرده استان‌هایی که ساعت شروع به کار مدارسشان را تغییر داده بودند، می‌توانند سال تحصیلی جاری را به همان روال ادامه دهند و از آغاز سال تحصیلی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) و از مهرماه نسبت به اجرای مصوبه هیات وزیران اقدام کنند.

اطلاعیه آموزش و پرورش  شهرستان‌های استان تهران درباره فعالیت مدارس

آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرد: مدارس شهرستان‌های استان تهران از فردا میزبان دانش‌آموزان هستند.

اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرده که تمامی مدارس شهرستان‌های استان تهران، مطابق با روال گذشته، از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳، میزبان دانش‌آموزان هستند.

اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد که تمامی مدارس شهرستان‌های استان تهران، مطابق با روال گذشته از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ میزبان دانش‌آموزان عزیز خواهند بود و فعالیت تربیتی و آموزشی مدارس در دو نوبت صبح و عصر برقرار است. با توجه به دونوبته بودن اکثر مدارس، ساعت آغاز به کار مدارس نسبت به گذشته تغییری نخواهد داشت.

اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران امروز «دوشنبه، ۱۳ فروردین ۱۴۰۳»، در خصوص ساعات شروع به کار مدارس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: از تاریخ دوشنبه «۱۴فروردین ماه ۱۴۰۲»، در شهر تهران، زمان آغاز فعالیت مدارس متوسـطه ۷:۳۰ دقیقه صبح و مدارس ابتدایی هشت صبح است. همچنین درب مدارس از نیم ساعت قبل از شروع فعالیت مدارس باز و آماده پذیرش دانش‌آموزان گرامی است. مدیران محترم و عوامل اجرایی معزز مدارس نیز به جهت شروع پرشور و نشاط واحدهای آموزشی، نیم ساعت قبل از شروع فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، در مدرسه حضور خواهند داشت.

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها