|

آمار جدید و تکان‌دهنده کشته‌شدگان تصادفات نوروزی؛ مرگ‌بارترین استان‌ها و جاده‌ها در نوروز کدامند؟/ فیلم

آمار جدید و تکان‌دهنده کشته‌شدگان تصادفات نوروزی اعلام شد؛ متاسفانه تا صبح سوم فروردین، ۳۲۱ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست داده و حدود ۹۲۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

آمار جدید و تکان‌دهنده کشته‌شدگان تصادفات نوروزی؛ مرگ‌بارترین استان‌ها و جاده‌ها در نوروز کدامند؟/ فیلم

به گزارش شبکه شرق، سفرهای نوروزی درحالی وارد هفته دوم می‌شود که آمار مسافرت‌ها تا کنون منفی و ریزشی بوده و شمار فوتی‌های تصادف‌های جاده‌ای با ثبت ۳۲۱ نفر کشته در کمتر از ۱۰ روز، نگران‌کننده شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از جان باختن ۳۲۱نفر در سفرهای نوروزی امسال خبر داد.

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه امروز «جمعه، سوم فروردین ماه ۱۴۰۳»، به مانند چند روز اخیر همه محورهای مواصلاتی کشور از بار نسبتا پرحجمی برخوردار هستند، گفت: از حدود ساعت ۸:۳۰ صبح امروز به دلیل بار بسیار سنگینی که در آزادراه تهران-شمال داشتیم، به اجبار محدودیت تردد در مرزن آباد را شروع کردیم و در حال حاضر در محور چالوس، محدویت یک‌طرفه شدن از جنوب به شمال در حال اجرا است و  در مابقی محورهای مواصلاتی شاهد بار پر‌حجمی هستیم.

او با بیان اینکه استان قزوین یکی از شاهراه های اصلی کشور و اتصال‌دهنده مسیر شمال به شمال‌غرب و مسیر شمالی-جنوبی و غربی-شرقی محسوب می‌شود، گفت: همواره در استان قزوین با ترددهای پرشماری روبرو بودیم که در چند روز طرح نوروزی برابر آخرین اطلاعات سامانه‌های ترددشمار استان شاهد افزایش ۱۳ درصدی تردد در این چند روزه اجرای طرح نوروزی نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم و می‌طلبد که کنترل‌های ترافیکی در سطح محورهای استان قزوین که عمدتا از نوع مسیرهای آزادراهی و بزرگراهی است،‌ تقویت شود.  

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: کماکان مهم‌ترین توصیه ما به مسافران نوروزی،‌ دقت و توجه به قوانین و مقررات راهنمایی ورانندگی است؛ چراکه آمارها نشان می دهد که در طول چند روزه طرح نوروزی، تعداد کل تصادفات ما در جاده‌های کشور  و شهری بالغ بر ۵۲ هزار فقره تصادف بوده که بیش از ۴۳ هزار فقره خسارتی بود که عمدتا  نیز در معابر شهری رخ داده است اما در تصادفات فوتی و جرحی متاسفانه تا صبح امروز ۳۲۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و حدود ۹۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

حسینی با بیان اینکه علت عمده تصادفات منجر به مرگ و جرح به دو دلیل عدم رعایت سرعت و خستگی و خواب آلودگی رخ داده است، گفت: به همین دلیل، توصیه اکید ما رعایت سرعت مطمئنه و پرهیز از ترددهای شبانگاهی است؛ حتما در مسیرهای طولانی به ازای هر دو ساعت رانندگی حتما ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید تا با امادگی بیشتر به مسیر ادامه دهید.

۵۰ هزار تصادف از ابتدای طرح نوروزی تاکنون به ثبت رسیده است

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه از ابتدای طرح نوروزی حدود ۵۰ هزار تصادف به ثبت رسیده که ۴۳ هزار مورد از آن‌ها مربوط به تصادفات خسارتی است، گفت: متأسفانه در این تصادفات ۳۲۱ نفر از هموطنان جان باخته و ۹ هزار و ۵۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

بنا بر اعلام روابط عمومی نیروی انتظامی استان قزوین، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا امروز «سوم فروردین ماه» در بازدید از محورهای مواصلاتی استان قزوین اظهار کرد: طرح ترافیکی ویژه نوروز از ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شده و با شروع سفرهای نوروزی و افزایش میزان ترددها از ۲۹ اسفند ماه به اوج خود رسیده است.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: محورهای تهران-قزوین که در ادامه به زنجان و تبریز منتهی می‌شود جزو سه محور پرتردد کشور هستند؛ بیشترین بار ترافیکی در این محورها مربوط به آزاد راه قزوین-کرج است.

رئیس پلیس راهور فراجا ضمن اشاره به افزایش ۱۳ درصدی تردد هموطنان از آزاد راه قزوین-کرج نسبت به سال گذشته، به ترافیک سنگین در محورهای شمالی جاده چالوس اشاره کرده و یادآور شد: به منظور تسهیل در رفت و آمد هموطنان، صبح امروز طرح محدودیت تردد یک ساعت زودتر در این محور اجرا شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه کاهش تصادفات جاده‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌های فراجا به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروزی است، تصریح کرد: توجه به نکات ایمنی، پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز و پرهیز از رانندگی در حالت خواب‌آلودگی از مهم‌ترین درخواست‌های پلیس از رانندگان است که درصد بالایی از تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند.

حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح نوروزی حدود ۵۰ هزار تصادف به ثبت رسیده که ۴۳ هزار مورد از آن‌ها مربوط به تصادفات خسارتی است، تاکید کرد: متاسفانه در این تصادفات ۳۲۱ نفر از هم‌وطنان جان باخته و ۹ هزار و ۵۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

این مقام انتظامی در پایان ضمن تاکید بر پرهیز رانندگان از ترددهای شبانه، گفت: امیدواریم با مشارکت و همراهی بیشتر مردم که مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در کاهش تصادفات بوده و با تلاش‌ها و تمهیداتی که در مجموعه راهداری، حمل‌ونقل و دستگاه‌های امدادی صورت گرفته، بتوانیم تردد ایمنی برای هموطنان عزیز داشته باشیم.

۱۰ استان بیشترین آمار تصادف کشور را دارند

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز در ستاد سفر به چالش افزایش تصادف‌های جاده‌ای پرداخت و گفت: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد که ۱۰ استان دارای بیشترین آمار تصادفات هستند. تصادف، جرح و فوت باعث تلخی سفر، آن هم در تعطیلات نوروز برای خانواده‌ها می‌شود. در جلسه اخیر با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری این موضوع مطرح و برنامه‌هایی برای کاهش تصادفات جاده‌ای تدوین شد. اعتقاد ما بر این است که انسان می‌تواند بر مخاطرات چیره شود و بهترین راه‌کار، اجرای پویش‌های موفق است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور در ادامه گفت: ورود ستاد خدمات سفر به کاهش تصادفات جاده‌ای یک عمل خیر است و یک اقدام بسیار نیکو به حساب می‌آید. در کنار پویش‌های مختلف، امسال جمعیت هلال‌احمر در ۳۰ کیلومتری شهرها، فضاهایی را به‌عنوان فضای دوستدار کودک تدارک دیده‌، که باعث توقف و استراحت رانندگان و مسافران نوروزی می‌شود. ۸۸۴ هزار نفر تا کنون، که یک‌پنجم مسافران نوروزی را شامل می‌شود به این ایستگاه‌ها مراجعه کرده‌اند و این نشان می‌دهد که این پویش موفق است.

او ادامه داد: در طرح نوروزی به ۷ هزار و ۸۰ نفر امدادرسانی کردیم. داروخانه‌های هلال‌احمر شبانه‌روزی شده و همچنین مراکز توان‌بخش تحت نظارت هلال‌احمر در تعطیلات نوروز فعال شدند و تا کنون ۶۸ هزار نفر از خدمات داروخانه‌های ما استفاده کرده‌اند.

تصادف

مرگ‌بارترین تصادفات نوروزی در کدام استان‌ها است؟

بر اساس آمار‌های پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۱۱۱نفر در فارس، ۸۹ نفر در استان کرمان و ۷۸ نفر در تصادفات رخ داده در تهران، جان خود را از دست داده‌اند. در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ نیز،۱۲۴ در سیستان و بلوچستان، ۹۴نفر در فارس، ۹۲نفر در کرمان و ۷۹ نفر نیز در خراسان رضوی نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز، استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۹۹،۹۵ و ۸۶ کشته را در تصادفات نوروزی به خود اختصاص داده‌اند.

در سال ۱۴۰۲، کمترین میزان فوتی‌های تصادفات هم در استان‌های ایلام و کردستان و در سال ۱۴۰۱ در استان چهارمحال و بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی در تصادفات را در ایام نوروز به خود اختصاص داده‌اند. آماری که احتمالا با تصور رایج مبنی بر اینکه جاده‌های کوهستانی، خطرناک‌ترند همخوانی ندارد. موضوعی که رئیس پلیس راه کشور درباره آن توضیح داده است.

سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور درباره علت این حوادث گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان فارس و کرمان چند علت باعث افزایش تصادفات است. علت اول کفی بودن جاده است. به این معنا که جاده‌های این استان‌ها بسیار طولانی و مستقیم هستند که باعث خواب آلودگی راننده می‌شود. علت بعدی جدا نبودن لاین‌های رفت و برگشت و در واقع نبود جداکننده در جاده‌ها است که باعث بروز تصادفات می‌شود. اما در کنار این موارد همچنان خستگی و خواب‌آلودگی و راننده با سرعت غیرمجاز است که موجب مرگ مسافران شده است.

او ادامه داد:‌ در جاده‌های کفی یا همان کویری و مسطح، راننده با این تصور که پیج و خم زیادی در مسیر نیست، با دقت کمتری به رانندگی ادامه می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که رانندگان باید دقت کافی و همچنین استراحت کافی را در تمام جاده‌ها مورد توجه قرار دهند و علاوه بر آن هیچگاه فریب مسطح بودن مسیر و افزایش سرعت فراتر از حد مجاز را نخورند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند در دو سال مذکور، تعداد جانباختگان تصادفات درون شهری در پایتخت بیش از سایر استان‌ها است. به طوری‌که در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۵۶ نفر و در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ هم ۴۱ نفر در درون معابر شهر تهران جان خود را بر اثر تصادفات از دست داده اند. این در حالیست که در بررسی آمار‌های پزشکی قانونی مشخص شد دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین میزان جان باختگان در تصادفات برون شهری را در دو سال اخیر به ثبت رسانده‌اند. این موضوع نیز موید همان نکاتی است که سوی رئیس پلیس راه کشور مطرح شد.

معرفی جاده‌های حادثه‌خیز و استان‌هایی با بیشترین کشته‌شدگان تصادفات

بر اساس آمار‌های پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۱۱۱نفر در فارس، ۸۹ نفر در استان کرمان و ۷۸ نفر در تصادفات رخ داده در تهران، جان خود را از دست داده‌اند. در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ نیز،۱۲۴ در سیستان و بلوچستان، ۹۴نفر در فارس، ۹۲نفر در کرمان و ۷۹ نفر نیز در خراسان رضوی نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز، استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۹۹،۹۵ و ۸۶ کشته را در تصادفات نوروزی به خود اختصاص داده‌اند.

سرهنگ سیروس حسن‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به ۳۲۱ فوتی و ۹ هزار و ۵۰۰ مجروح از ابتدای سفرهای نوروزی، اظهار کرد: خواب‌آلودگی، سرعت و انحراف به چپ، سه عامل اصلی تصادف‌ها و حوادث جاده‌ای بوده است.

او  بر مدیریت چهار محور سبزه‌وار-شاهرود، فسا-شیراز، سمنان-جندق به معلمان، کرمان و سیستان و بلوچستان، و بم به زاهدان تاکید کرد و افزود: فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان در سه سال اخیر ۲۰ درصد فوتی‌های نوروزی را به خود اختصاص داده‌اند، که اگر این سه استان از امکانات فراهم‌شده از سوی ستاد سفر برای مهار خواب‌آلودگی رانندگان استفاده کنند و تمیدات لازم اندیشیده شود، کاهش چشمگیری را در تصادف‌ها شاهد خواهیم بود.

 

در ۱۰ سال اخیر، چند نفر قربانی تصادفات نوروزی شده‌اند؟ 

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی منتشر کرده است، در ۱۰ سال اخیر، یعنی از سال ۹۳ تا سال۱۴۰۲، تعداد کشته شدگان تصادف در تعطیلات نوروزی، به ترتیب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است. به عبارتی می‌توان گفت که در مجموع در ۱۰ سال اخیر، ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در ایام نوروز و احتمالا با شادی سفری را آغاز کرده‌اند که هیچگاه از آن بازنگشته و سوغاتشان برای بازماندگان اندوه بوده است. 

آمارهای به دست آمده از شمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز که معمولا در بازه زمانی یک هفته قبل از شروع تعطیلات تا یکی دو روز پس از پایان تعطیلات و در پوشش طرح نوروزی به دست آمده، حاکی از آن است که دستکم در یک دهه گذشته، بیشترین آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۲ بوده است. درطول اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ و در بازه زمانی ۲۰ روزه، ۱۲۱۷ نفر در تصادفات رانندگی در سراسر کشور جان خود را از دست دادند. این عدد در سال ۱۴۰۱، ۱۱۴۶ نفر بود. این آمار نشان می‌دهد که آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی در نوروز سال ۱۴۰۲، بیش از شش درصد در مقایسه با طرح نوروزی ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

همچنین نوروز سال ۱۴۰۱ را هم می‌توان پس از سال ۱۴۰۲ دومین نوروز دارای بیشترین جان‌باخته حوادث رانندگی در ۱۰ سال اخیر دانست. در سال ۱۴۰۱ همانطور که گفته شد، ۱۱۴۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. اگر این سال هم با مدت مشابه طرح نوروزی در سال ۱۴۰۰ که شمار کشته‌شدگان ۱۰۸۰ نفر بود، مقایسه شود، متوجه می‌شویم که در نوروز سال ۱۴۰۱ هم با افزایش ۱۱ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی مواجه بودیم.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها