|

قتل عام در جاده‌های کشور؛ آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران بازهم رکورد زد

سردار «تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا، در یک نشست خبری به بررسی آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران طی سال ۱۴۰۲ پرداخت.

قتل عام در جاده‌های کشور؛ آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران بازهم رکورد زد

 

به گزارش شبکه شرق، سردار «تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا، روز گذشته در یک نشست خبری به بررسی آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران طی سال ۱۴۰۲ پرداخت. به بیان سردار حسینی، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ هزار نفر طی تصادفات رانندگی در ایران کشته شده‌اند. همچنین تلفات جاده‌ای در ایران طی سال ۱۴۰۲ حدود پنج درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد کرده است.

 پلیس طی روز‌های اخیر، طرح نوروزی خود برای ایام نوروز ۱۴۰۳ را آغاز کرده. تاکنون طی این طرح که دو روز از اجرای آن می‌گذرد، ۷۴ نفر کشته شده‌اند. سردار حسینی با اشاره به آغاز طرح نوروزی پلیس راهور از ۲۴ اسفندماه گفت: «طی این دو روز، ۷۴ نفر جان خود را از دست داده و ۱۷۱۷ نفر هم مصدوم شده‌اند». به گفته سردار حسینی، سه عامل «عدم توجه به جلو»، «عدم رعایت حق تقدم» و «عدم توانایی در کنترل خودرو» عامل وقوع بیشترین تصادفات در کشور ما هستند.

تلفات تصادفات رانندگی در ایران طی یک دهه کاهش نیافته است

آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران همواره محل بحث و مجادله بین طرفین بوده. پلیس راهور همواره به مواردی همچون عدم توجه به جلو و ناتوانی در کنترل خودرو به‌عنوان دلایل اصلی تصادفات اشاره می‌کند، درحالی‌که رانندگان خودرو‌های ناایمن و جاده‌های غیراستاندارد را دلیل وقوع تصادفات می‌دانند.

نگاهی به آمار تلفات جاده‌ای در ایران نشان می‌دهد که طی یک بازه ده‌ساله، هیچ بهبودی در این بخش صورت نگرفته است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، طی سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر بر اثر وقوع تصادف در جاده‌های ایران کشته شدند. به‌عبارتی، پس از گذشت یک دهه، هیچ بهبودی در بخش تلفات جاده‌ای ایران رخ نداده است. براساس اعلام رئیس پلیس راهور، تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی در ایران ۲۱.۵ درصد در ۱۰۰ هزار نفر است. برای مقایسه باید بگوییم که این رقم در اروپا ۵.۷ درصد به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر است. این رقم در آسیا نیز ۱۲.۷ درصد در ۱۰۰ هزار نفر ذکر شده است.

تلفات تصادفات رانندگی در ایران

اما چرا بعد از یک دهه همچنان تلفات جاده‌ای ایران بیش از ۱۷ هزار نفر در سال باقی مانده است؟ بی‌شک می‌توان دلیل اول را به ایمنی ناکافی خودرو‌های داخلی اختصاص داد. خودرو‌های ایرانی اختلاف فاحشی در بخش تجهیزات ایمنی با خودرو‌های روز بازار جهان دارند. ایران‌خودرو و سایپا از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اقدام به نصب سیستم کنترل پایداری روی محصولات خود کرده‌اند و طی ده سال گذشته خودرو‌های ایرانی فاقد این سیستم بوده‌اند. همچنین محصولات تولید داخل که بخش اعظم فروش بازار را در اختیار دارند، در تست‌های تصادف مؤسسات معتبر ایمنی شرکت نکرده‌اند. در قدم‌های بعدی نیز می‌توان جاده‌های ناایمن، آموزش ناکافی رانندگان و مشکلات فرهنگی را به‌عنوان عوامل ایجاد آمار نگران‌کننده تلفات تصادفات رانندگی در ایران عنوان کرد.

 

منبع: دیجاتو
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها