|

رئیس دانشگاه تهران:

مقالاتی که به نشریات معتبر علمی دنیا ارسال می شوند، بدون داوری و صرفا به این دلیل که متعلق به ایران است، رد می‌ شود

رییس دانشگاه تهران، ایران را با یک آپارتاید علمی روبرو دانست و گفت: بسیاری از اساتید ایرانی حوزه های علوم اجتماعی و رفتاری شاهد هستند مقالاتی که به نشریات معتبر علمی دنیا ارسال می شوند بدون داوری صرفا به این دلیل که متعلق به این کشور است، رد می‌کنند.

مقالاتی که به نشریات معتبر علمی دنیا ارسال می شوند، بدون داوری و صرفا به این دلیل که متعلق به ایران است، رد می‌ شود

به گزارش شبکه شرق، سید محمد مقیمی روز یکشنبه در کنفرانس ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی، صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی افزود:علم در دنیای غرب به عنوان موضوعی برای کشف حقیقت نیست، بلکه یک ابزار اعمال قدرت است، غربی‌ها تلاش می‌کنند که علم را در خدمت قدرتمندان قرار دهند و این هم نیاز به مثال و مصداق ندارد.

وی تاکید کرد:باید تریبون های مختلفی ایجاد کنیم تا بتوانیم جنبه های بنیانی آپارتاید علمی را برطرف کنیم، چرا که اگر قرار باشد بخواهیم با تریبون غربی ها این آپارتاید را حذف کنیم، این ناشدنی است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: تریبون در اختیار غربی ها است و پایگاه‌های اطلاعاتی و نظام‌های اطلاعاتی در اختیار آنها است، آنان هستند که ضوابط این که چه مقاله ای و چه اطلاعاتی در این پایگاه ثبت شود، تصمیم گیری می کنند البته اگرچه ظاهر کار این است، فکر می کنیم در یک حهان تبادل آزاد اطلاعات به سر می بریم.

مقیمی ادامه داد: ما در حوزه های فیزیکی و علوم پایه و مهندسی خیلی مشکل در چاپ مقاله نداریم، چرا که بار معنایی و متافیزیکی موضوعات خیلی پررنگ نیست و حتی در حد صفر است، جایی با ما مشکل دارند که در حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی و رفتاری است.

وی افزود: با این مکانیزم و با خط سیری که امروز در دنیا حاکم است، نمی توانیم این آپارتاید علمی را بشکنیم مگر اینکه کشورهایی که واقعاً شرایط این آپارتاید علمی را درک می کنند، باید تلاش کرده بسترهای لازم را برای اساتید و عالمان و دانشمندان فراهم کنند که از این تریبون علمی استفاده کنند.

رییس دانشگاه تهران همچنین گفت: نباید ناامید شویم از اینکه فضایی فراهم نمی‌شود و این حس وجود نداشته باشد که ما را تحریم کرده‌اند تا از علم و ابزار آنها استفاده نکنیم چرا که دغدغه اصلی آنها و تحریم ها به دلیل این است که تراوشات فکری ما به ویژه در حوزه های روانی و اسلامی و متافیزیکی سرایت پیدا نکند چیزی که امروز دنیا به شدت تشنه آن است.

مقیمی در ادامه هدف علم را ایجاد معرفت دانست تا از طریق آن حقیقت کشف شود،‌ علم مولفه هایی مانند صلح را برپا می کند و به طور عام کیفیت زندگی بشریت را ارتفا می بخشد از این رو علم صرفا برای علم نیست بلکه علم به رفاه و آسایش بشری منجر خواهد شد.

وی اضافه کزد: امروزه باوجود آنکه رشد فناوری در سال های اخیر جهش های زیادی یافته است و ابعاد جدیدی از فناوری را مقابل ما گشوده است ولی این علم چرا نتوانسته است کیفیت زندگی بشر را ارتقا دهد؟ و اینکه آیا علم در جهت صلح و عدالت بوده است یا خیر؟

رییس دانشگاه تهران افزود: شاید پاسخ های متفاوتی به این سوال داده شود ‌ولی همگان به این مساله اتفاق نظر داریم که باوجود رشد علمی، الزاما فضایل انسانی و کیفیت زندگی بشر را تضمین نکرده و بعضا روز به روز بدتر شده و عمق آن را در بی عدالتی و جنگ طلبی غزه مشاهده می کنیم.

مقیمی با تاکید بر اینکه علم در جهت عدالت و ارتقای امنیت بشر فراهم نشده است، گفت: ریشه های این رویکرد وجود آپارتاید علمی و وجود تبعیض و تحریم است و ایران بیش از ۴۰ سال است که در کانون این تحریم قرار دارد.

وی یادآور شد: بسیاری از اساتید ایرانی حوزه های علوم اجتماعی و رفتاری شاهد هستند، مقالات علمی که به نشریات علمی معتبر دنیا ارسال می شود بدون داوری رد می شوند ، صرفا به این دلیل که متعلق به ایران است.

رییس دانشگاه تهران این رویکرد در برابر مقالات علمی ایران را آپارتاید علمی توصیف کرد و اظهار داشت: در این زمینه دو مفهوم خود تحریمی و دگر تحریمی مطرح است. در دگر تحریمی استکبار و کشورهای غربی تلاش می کنند تا ما را از دستیابی به یافته های علمی محروم کنند ولی در خود تحریمی اجازه نمی دهند علم یافت شده منتشر شود.

مقیمی افزود: در این دو مفهوم شاهد هستیم که غرب در آپارتاید علمی دچار خود تحریمی شده و جامعه دانشگاهی خود را از برخی یافته های مهم که برای ارتفای زندگی بشری و مولفه های صلح جهانی است، محروم می کند.

همایش ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی، صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی امروز با حضور مقیمی رییس دانشگاه تهران، داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح جهانی و رییس همایش و جمعی از اساتید دانشگاه ها و کارشناسان حوزه علمی در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه برگزار شد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها