|

عمره به‌زودی آغاز می‌شود / ۵ میلیون نفر در نوبت اعزام

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پیش از آغاز حج واجب، ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر را برای اعزام عمره آماده کنیم.

عمره به‌زودی آغاز می‌شود / ۵ میلیون نفر در نوبت اعزام

به گزارش شبکه شرق، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر که از حدود ۱۴ سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند در نوبت حج عمره هستند.

محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه و نهادهای وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همچنین حدود یک میلیون زائر که از ۱۲، ۱۳ و ۱۴ سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند در نوبت حج واجب هستند.

وی گفت: بناست که برای ثبت‌نامی‌های سال‌های گذشته همکاری حداکثری را داشته باشیم و تاکید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به حوزه هواپیمایی و حمل و نقل و بانک مرکزی بود که حداکثر همکاری را داشته باشیم و به ارزان‌ترین شیوه اعزام کنیم.

اسماعیلی افزود: رییس جمهوری روز گذشته تاکید کردند به زودی اعزام زائران آغاز خواهد شد.

 

بانک مرکزی قول داده مشکل تامین ارز را در اسرع وقت حل کند

وی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص زمان دقیق اعزام حج عمره گفت: دیروز در شورای عالی حج این موضوع را بررسی کردیم. آقای رئیس جمهوری تاکید داشت اعزام زائران عمره سریع آغاز شود. مشکل در حل مساله تامین ارزی بود که دوستان بانک مرکزی قول دادند آن را در اسرع وقت حل کنند. ما آمادگی این کار را در سازمان حج و زیارت داریم به محض حل شدن مسایل ارزی در اولین فرصت اعزام ها آغاز خواهد شد. با تمهیدی که اندیشیده شده حداکثر تا ماه آینده بتوانیم اینها را برقرار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سازمان حج همه مقدمات فراهم شده است. تامین ارزی را هم بانک مرکزی پذیرفته است و نیاز به هماهنگی های شبکه بانکی وجود دارد که انشالله اتفاق بیفتد و در اولین فرصت تلاش می کنیم که در همین ماه های آینده اعزام زائران را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم زودتر کار را شروع کنیم تعداد زائران بیشتر خواهد بود اما پیش بینی دوستان این است که اگر بتوانیم از ماه آینده اعزام شروع شود تا آغاز حج واجب بتوانیم ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر را اعزام کنیم.

اسماعیلی گفت: قیمت ها هم در حال تعیین شدن است اما هنوز جزئیات آن مشخص نشده انشالله این هم به زودی این را اعلام می کنیم. تلاش شده است در دولت از موضوع زیارت حمایت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی در این‌باره که در موضوع پرورش 10 میلیون حافظ قرآن کریم همچنان موضوع زیر یک میلیون نفر است. فکر نمی‌کنید تعدد فعالیت در حوزه قرآنی اعم از دارالقرآن و اوقاف باعث شده که به یک رویه ثابت نرسیم؟ و این‌که در این حوزه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟ گفت: در آسیب‌شناسی‌هایی که داشتیم، دستکم این موضوع جزو مشکلات بین دوستانی که در این زمینه کار کردند نبود. چون سازمان اوقاف مسوول برگزاری مسابقات و ... است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد بالاسری این سازمان محسوب می‌شود و کار سیاست‌گذاری آموزش‌های کلی و بحث نظارت بر موسسات قرآنی را دارد.

 

خروجی کار باید مشخص باشد / آموزش بیش از 10 هزار مربی قرآنی در یک سال اخیر

وی خاطرنشان کرد: 2500 موسسه قرآنی در کشور داریم که دارند کار می‌کنند اما من هم این نگاه را دارم که خروجی کار باید مشخص باشد. این کار را در بحث روخوانی قرآن شروع کردیم و در بیش از 20 استان تربیت مربی داشتیم. نزدیک به 10 هزار مربی قرآنی را در یک سال اخیر در طرحی به نام «بشری» آموزش دادیم که بسیار راهگشا بوده است. اولین باری است که این اتفاق افتاده و بعد، مقدمات آن بحث حفظ و حوزه مفاهیم قرآنی است. حفظ قرآن هم در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است. امید است بتوانیم آن را به رقم قابل قبولی برسانیم.

وزیر فرهنگ گفت: فرمایش حضرت آقا فرمایش قابل دسترسی است، به شرط این که همه دستگاه‌ها عزم واحدی را داشته باشند. ما این عزم را داریم. انشالله بتوانیم با تقسیم کار خوب بین دستگاه‌هایی که در حوزه قرآنی فعال هستند به این هدف نائل شویم.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به این سوال که در خصوص برنامه هفتم توسعه، بیشتر پیشنهادیی که مطرح شده بود در این برنامه نیامده است. تصور می‌شود که شاید اینقدر لوایح و بندها زیاد بود که در برنامه هفتم حذف و حتی اعتراض هم شده است. چه مواردی بود که شما به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد منتظر بودید که در برنامه هفتم باشد و تحقق پیدا نکرد؟ اظهار داشت: طبیعی است وقتی برنامه می‌خواهد نوشته شود با محدودیت‌هایی مواجه است. لازم است احکام ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند و از جنس ساختار و بودجه نباشند. با توجه به این مساله، یک سری از احکام پیشنهادی خارج می‌شوند.

 

دفاع وزیر فرهنگ از لایحه برنامه هفتم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌خواهم به طور کلی از لایحه برنامه هفتم دفاع کنم؛ چه از کاری که در دولت و چه کاری که در مجلس انجام شده است. بوِیژه در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، ما هم در دولت فعالیت داشتیم و توانستیم بخش مهمی را با حمایت دولت و شخص رئیس جمهوری در احکام برنامه بیاوریم و هم در کمیسیون تلفیق و هم در صحن مجلس حضور داشتم. به همین دلیل اگر بپرسید شاید کمتر کسی به اندازه من به لحاظ کارشناسی از این مفاد اطلاع داشته باشد.

 

الزامات گذار از وضعیت فعلی به دوره حکمرانی نوین فرهنگی در برنامه هفتم

وی افزود: تقریبا همه الزامات گذار از وضعیت فعلی به دوره حکمرانی نوین فرهنگی را در این برنامه داریم. البته یک توقعی هم هست که بسته به موضوعات بحث‌هایی پیش بینی می‌شود. دوستان نگران نباشند. این موضوعات در برنامه‌های سالیانه دیده می‌شود. همکاران من در سازمان فرهنگ و ارتباطات، نهاد کتابخانه‌ها، اوقاف و دیگر بخش‌ها توقع داشتند و پیشنهاد به من داده بودند و ما ناظر به حوزه های خاص پیگیر بودیم. طبیعی است برنامه ظرفیت این که همه موضوع‌ها را پوشش بدهد ندارد بلکه باید اولویت های این دوره 5 ساله بیاید.

 

تقریبا تمامی اولویت‌ها در برنامه هفتم آمده است

اسماعیلی گفت: اولویت های دوره 5 ساله در بحث مردمی‌سازی فرهنگ و هنر، توجه به حلقه‌های میانی و تغییرات ساختاری و اقتصاد فرهنگ و هنر و موضوعات مربوط به آموزش و تربیت نسل جدیدی از اهالی فرهنگ و هنر بوده و تقریبا همگی اینها در لایحه آمده است.

وی افزود: ممکن است همین الان هم به بنده ارجاع شود اشکالاتی بگیرم و حتما قابل نقد است، اما کلیات آن ناظر به اهداف کلی تعیین شده بوده و این را یک موفقیت و گام رو به جلو می‌دانم. از دوستانم در مجلس، سازمان برنامه و بودجه و دولت و شخص رئیس جمهوری تشکر می‌کنم که بویژه از حوزه فرهنگ و هنر رسانه حمایت کردند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها