|

هشدار نسبت به افزایش ابتلا به آنفولانزا در کشور/ لزوم استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ

دبیر کمیته علمی کشوری گفت: بر اساس گزارش ها، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به رغم افزایش آمار مبتلایان و بستری ها در بیشتر کشورها رو به کاهش بوده است.

هشدار نسبت به افزایش ابتلا به آنفولانزا در کشور/ لزوم استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ

به گزارش شبکه شرق، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری گفت: میزان ابتلا به آنفلوآنزا و نوع H۱ و H۳ در ایران طی هفته های اخیر رو به افزایش بوده است که باعث ایجاد نگرانی هایی شده چراکه میزان بستری بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نیز رو به افزایش و علائم آن، مشابه کروناست که باید پس از تشخیص قطعی آنفلوآنزا، کرونا و یا ویروس RSV درمان بیماران انجام شود.

جماعتی با اشاره آخرین زیرسویه های کرونا در جهان، گفت: در ماه های قبل، زیرسویه Eric یا EG.۵ در اکثر کشورها در حال گردش بود که به تدریج در حال کاهش و جایگزین شدن زیرسویه BA.۲.۸۶ یا Pirola با آن است که سرایت زایی بالایی دارد اما از نظر میزان مرگ و میر تغییرات زیادی ندارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: در شرایط کنونی باید استفاده از داروی «پکسلووید» در دستور کار قرار گیرد البته نیاز است سازمان غذا و دارو، این دارو را وارد فهرست دارویی کشور کند تا بر اساس پروتکل های کشوری به بیماران نیازمند ارائه شود چون می تواند تا ۸۰ درصد از پیشرفت بیماری و مرگ و میر، جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که سیستم ایمنی ضعیف، دیابت، بیماری های مزمن، قلبی، تنفسی و کلیوی دارند و ۶ ماه از آخرین تاریخ تزریق واکسن شان گذشته بهتر است در اماکن و محافل شلوغ از ماسک، استفاده کنند، افزود: همچنین برای نیروهای حوزه درمان و بیمارستان ها به ویژه کارکنان بخش های تنفسی و عفونی، لازم است حتما از ماسک استفاده شود. 

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها