|

هشدار هواشناسی نسبت به بارندگی شدید در 5 استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در پنج استان کشور هشدار داد.

هشدار هواشناسی نسبت به بارندگی شدید در 5 استان

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار  نارنجی‌رنگ  با اشاره به رشد ناگهانی ابرهای همرفتی آورده است: در این شرایط جوی وقوع رگبارو رعد و برق و وزش باد شدید امروز (۲۹ مردادماه) برای جنوب بوشهر، جنوب و غرب فارس، هرمزگان، جنوب اردبیل و شمال خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود که اختلال در تردد بین شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال را درپی دارد.

سازمان هواشناسی در این وضعیت جوی، اجتناب از تردد در جاده‌های کوهستانی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار  زردرنگ  آورده است: از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۳۱ مرداد تا ۲ شهریورماه) در شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب شرق خراسان رضوی وزش باد نسبتا شدید و خیزش گردوخاک، احتمال افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری و احتمال تاخیر پروازها وجود دارد.

در این شرایط جوی احتیاط و امتناع از رفت وآمدهای غیر ضروری، احتیاط و اجتناب از رفت و آمد افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و افراد کهنسال، توجه به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبارآلود شدن هوا و رعایت حداکثری مقررات رانندگی در ترددهای جاده‌ای مد نظر قرار گیرد.

 در هشدار  نارنجی ‌رنگ  سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

 هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها