|

پایتخت به ۹ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نیاز دارد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: تامین سه هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس با اعتباری بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شده که تا پایان امسال قرار است ناوگان به یک هزار و ۴۰۰ دستگاه جدید تجهیز شود.

پایتخت به ۹ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نیاز دارد

به گزارش شبکه شرق، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: پایتخت به ۹ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نیاز دارد و در اقدامی کم سابقه، قرارداد تامین سه هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس منعقد شده است و در مورد گلایه برخی شهروندان در خصوص کار نکردن سیستم سرمایشی اتوبوس های شهر نیز، تاکید کرد که کولر ۹۵ درصد از اتوبوس های تندرو فعال است.

مهدی علیزاده عصر یکشنبه در نشست خبری، افزود: تامین سه هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس با اعتباری بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شده که تا پایان امسال قرار است ناوگان به یک هزار و ۴۰۰ دستگاه جدید تجهیز شود.

وی با اشاره به فرسودگی این ناوگان اعلام کرد: بیش از ۱۰ سال این ناوگان نوسازی نشده است و مردم از این بابت گلایه دارند و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران موجب نارضایتی مردم شده که شهردار تهران در اقدامی جهادی تلاش دارد این ناوگان را نوسازی کند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران ادامه داد: ما در بخش اتوبوسرانی با کمک دولتی هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای نوسازی داریم.

 

اضافه شدن ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی 

وی با بیان اینکه قراردادهایی با تولیدکنندگان داخلی بستیم که شامل یک هزار دستگاه با شرکت عقاب و ۵۰۰ دستگاه تک کابین اسنا وابسته به گروه بهمن است تاکید کرد: برای تولید یک هزار دستگاه اتوبوس برقی ۹ و ۱۲ متری با شرکت مپنا و عماد خودرو قرارداد منعقد کردیم و تا اخر سال از این تعداد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد.

علیزاده خاطرنشان کرد: اواخر سال ۱۴۰۰ بود که ۲۰ دستگاه ون جانبازان و معلولین خریداری شد و امسال هم ۴۰ دستگاه در راستای حمایت و تقویت ناوگان معلولین اضافه شد.

 

کولر ۹۵ درصد از اتوبوس‌های تندرو فعال است 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه در یک ماه و نیم گذشته حدود ۷۰ درصد از کولر اتوبوس‌های تندرو فعال بود و الان حدود ۹۵ درصد کولرها فعال است، گفت: ممکن است به دلیل فرسودگی، یک روز کولر فعال باشد و یک روز برای تعمیر برود. پیگیری می‌کنیم تا برای ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین برای خطوط تندرو قرارداد ببندیم همچنین در خصوص نوسازی اتوبوس‌های فعلی هم شرکت‌هایی که بازسازی می‌کنند فراوانی ندارند و ظرفیت پایینی دارند.

به گفته وی، سال گذشته قرارداد بازسازی و احیاء ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کردیم اما هنوز به اتمام نرسیده است و به همین دلیل فراخوان هم دادیم اما استقبال نشد؛ همچنین قرارداد قطعی برای بازسازی ۳۳۰ دستگاه اتوبوس‌ ملکی تا قبل از بازگشایی مدارس را بستیم که از این تعداد،۱۰۰ دستگاه را بخش خصوصی انجام می دهد تا از محل یارانه‌های شهرداری کار بازسازی را پیش ببرند بنا داریم که اگر این شرکت‌ها طبق برنامه عمل کردند تعداد بیشتری اتوبوس را برای احیاء تا پایان سال به آنها بسپاریم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: از اول تیر مهندسی خطوط با جابه‌جایی بعضی از خطوطی که کشش مسافر نداشتند را شروع کردیم و حدود ۳۸۵ دستگاه دیگر هم بنا است به بخش خصوصی واگذار شود که جمعا ۶۹۶ دستگاه مینی بوس و اتوبوس را تا ۱۰ روز آینده به بخش خصوصی برای خدمات رسانی بهتر واگذار می‌کنیم.

علیزاده اظهار کرد:تلاش ما این است که انحصار شرکت‌های محدود چه در خصوص واگذاری اتوبوس چه خرید و بازسازی را بشکنیم و هر شرکتی که توان فعالیت دارد درخواست بدهد و بعد از انجام مراحل با آنها قرارداد می‌بندیم تا سرعت خدمت‌رسانی به مردم بیشتر بشود.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های بخش خصوصی حتی ظرفیت جانمایی کولر ندارند نیز گفت: ما می‌خواهیم بخشی از اتوبوس‌ها را برای خدمت‌رسانی بهتر به بخش خصوصی واگذار کنیم ما ۱۶ شرکت خصوصی داریم که بیش از ۱۵ سال است با ما همکاری می‌کنند.بر اساس رتبه‌بندی تعداد ۶۹۶ اتوبوس‌ به آنها تعلق می‌گیرد البته بابت این واگذاری از شرکت‌های خصوصی هزینه دریافت می‌کنیم و صرف و صلاح شرکت و بیت المال سنجیده می‌شود تا ما بتوانیم با این اقدام باز هم اتوبوس وارد کنیم.

علیزاده همچنین گفت: همان طور که به دوستان شورا توضیح دادیم؛ یکی از نقدها این بود که هیچ اتوبوسی در مدیریت شهری وارد نشده است پس این ۳۸۵ اتوبوس از کجا آمده است؟ ما باید جنبه انصاف را در نظر بگیریم. قراردادهایی که بسته می شود باید در سامانه تدارکات دولت بارگذاری شود و ما نمی‌توانیم روی هوا حرف بزنیم.

وی تاکید کرد: شرکتی برای کارت بلیت‌ها بیش از ۱۰ سال مجموعه اتوبوسرانی را کمک می‌کرد؛ این موضوع بعد از ۱۰ سال تمام شد و مجموعه شهرداری تهران وارد فاز مذاکرات جدید شد اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت ساپا هستیم شرکت مترو بخش بزرگی از این کار را جلو برده و ما هم با هزینه ۲۰ میلیارد برای خطوط تندرو قرارداد امضا کردیم و ظرف چهار ماه آینده این طرح در خطوط اجرایی می‌شود همچنین دستگاه‌های فعلی همراه با هوشمندسازی آنلاین است و ما به موقع می‌فهمیم که چه تعداد مسافر جا به جا شده امیدواریم برای خطوط عادی نیز تا پایان سال این قرارداد منعقد بشود با این حال دستگاه‌ها با هر مشکلی مواجه شوند هیچ راننده اتوبوسی حق گرفتن پول ندارد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها