|

جوابیه سازمان هواشناسی به یک گزارش «شبکه شرق»؛

هرگونه رانت و دستکاری داده و زدوبند در داده‌ها را قویاً تکذیب می‌کنیم

سازمان هواشناسی در واکنش به یک گزارش شبکه شرق جوابیه‌ای صادر کرد.

هرگونه رانت و دستکاری داده و زدوبند در داده‌ها را قویاً تکذیب می‌کنیم

به گزارش شبکه شرق، عبدالرسول حسن پور، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد در واکنش به یک گزارش ویدئویی شبکه شرق با عنوان «بررسی یک اتفاق عجیب؛ دستکاری در آمار سازمان هواشناسی» جوابیه‌ای صادر کرد.

متن جوابیه بدین شرح است:

 

جناب آقای مهدی رحمانیان

مدیرمسئول محترم روزنامه‌ شرق

 

با سلام،

بازگشت به گزارش ویدیویی شبکه اطلاع رسانی شرق با تیتر «بررسی یک اتفاق عجیب؛ دستکاری در آمار سازمان هواشناسی»، به استناد ماده ۲۳ قانون مطبوعات جوابیه سازمان هواشناسی کشور به گزارش نادرست و یک طرفه شرق به شرح زیر ارسال می گردد، مقتضی است این جوابیه را بر اساس قانون مذکور، منتشر نمایید.

از مجموعه شرق انتظار می رفت بر اساس اصول حرفه­‌ای روزنامه‌نگاری پیش از انتشار گزارش، اصل موضوع را از سازمان هواشناسی کشور جویا می شد و صحبت­های مسئولان سازمان را نیز دریافت می کرد.

یکی از اصلی­ترین وظایف سازمان هواشناسی، تولید، کنترل کیفی و ثبت داده و  اطلاعات با کیفیت و دقیق  جوی است. این داده­ها با کاربری در بسیاری از حوزه­ه‌ای عملیاتی با تجهیزات استاندارد و بر اساس دستورالعمل­های ملی و بین‌­المللی در ایستگاه­‌های هواشناسی جمع­آوری و در پایگاه داده سازمان ثبت می شود.

پایگاه داده­ سازمان هواشناسی به گونه­‌ای طراحی شده است که هر گونه تغییر در داده­‌ها و اطلاعات موجود اعم از اصلاح داده، تغییر داده و جابجایی مقادیر عددی داده‌­ها و غیره به صورت پرچم (flag) به شماره مشخصی که نشان دهنده نوع تغییرات می باشد همراه با ثبت تاریخ تغییر و ثبت نام فرد تغییر دهنده قابل گزارش گیری است لذا هر گونه دستکاری در داده­های این پایگاه داده، به راحتی قابل پایش می باشد به همین منظور و جهت آگاهی افکار عمومی راهنمای سامانه برای این بررسی به پیوست آمده است.

سازمان هواشناسی کشور در حراست از این داده­ها نهایت تلاش خود را انجام می دهد و هیچ گونه تغییر، دستکاری یا عددسازی برای موضوع مورد پیگیری صورت نپذیرفته است و این سازمان هر گونه رانت و دستکاری داده و زدوبند در این خصوص را قویاً تکذیب می کند.

عبدالرسول حسن پور

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها