|

جاده‌ها پلنگ‌های ایران را شکار می‌کند؟

دورِ حیوان زخمی ازدحام نکنید؛ خطرناک است

محیط زیست هرمزگان درباره جزییات حادثه توضیح می‌دهد که ساعت 11 و نیم شب اهالی به محیط زیست خبر تصادف پلنگ را دادند. بلافاصله در منطقه حاضر شدیم اما بدلیل ازدحام جمعیت، کاری که در نیم‌ساعت تمام می‌شد، دو ساعت طول کشید.

دورِ حیوان زخمی ازدحام نکنید؛ خطرناک است

دوشنبه‌شب هشتم خردادماه امسال یک قلاده پلنگ نر در محدوده پاسگاه منبع آب بندر خمیر در استان هرمزگان، با یک دستگاه نیسان تصادف و آسیب شدیدی دید. روز بعد پلنگ را به بیمارستان دامپزشکی بندرعباس منتقل کردند. عملیات احیای قلبی ناموفق بود و حیوان تلف شد. گفته می‌شود دو پلنگ در محل سانحه وجود داشته و یکی از تصادف جان سالم به در برده اما همچنان خطر تصادف در کمین پلنگ دوم است.

 

دور حیوان زخمی جمع نشوید

میثم قاسمی معاون محیط زیست هرمزگان درباره جزییات حادثه در گفتگو با شبکه شرق توضیح می‌دهد که ساعت 11 و نیم شب اهالی به محیط زیست خبر تصادف پلنگ را دادند. بلافاصله در منطقه حاضر شدیم اما بدلیل ازدحام جمعیت، کاری که در نیم‌ساعت تمام می‌شد، دو ساعت طول کشید.

او می‌گوید: به هنگام مشاهده حیوان زخمی، بهتر است مردم به محیط زیست، دهیاری، فرمانداری و حتی نیروی انتظامی منطقه خود گزارش کنند اما از تجمع و ازدحام در محدوده‌ای که حیوان وحشی زخمی وجود دارد، خودداری کنند. چون حیوان گرچه در اثر تصادف آسیب جدی دیده اما ممکن است در هنگام زنده‌گیری حرکت غیرقابل پیش‌بینی انجام دهد و امکان حمله به مردم وجود دارد.

 

کمبود امکانات زنده‌گیری حیات وحش

البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که انتقال پلنگ زخمی‌شده در جاده خمیر تا صبح روز بعد طول کشیده و روز سه‌شنبه نهم خردادماه بعد از انتقال به دامپزشکی بندرعباس با وجود عملیات احیای قلبی و ریوی، جانش را از دست داده است. همچنین برخی به نحوه بیهوش کردن پلنگ در حل حادثه هم انتقاد کردند. کمبود تجهیزات بیهوشی و زنده‌گیری حیوانات وحشی یکی از مسایلی است که در چند سال گذشته مطرح شده اما سازمان حفاظت محیط زیست احتمالا بدلیل نبود بودجه کافی نتوانسته این خلا را جبران کند.

 

پلنگ بشاگرد را یادتان است؟

تصادفات جاده‌ای یکی از عوامل مهم در تلفات حیات وحش در ایران است اما علاوه بر تصادفات جاده‌ای، تعارض بین انسان و پلنگ یکی از عوامل مهم در کاهش جمعیت این گونه شاخص است. در سال‌های گذشته پلنگ بدلیل کمبود طعمه طبیعی، به دام اهلی حمله می‌‌کند. این موضوع باعث شده که گاهی صاحبان گله و دامداران اقدام به کشتن پلنگ کنند. در سال 1399 یک قلاده پلنگ در بشاگرد هرمزگان بدلیل گیرافتادن در تله فلزی که توسط یک دامدار کار گذاشته شده بود، تلف شد.  

 

پلنگ رو به انقراض است  

پلنگ پراکندگی وسیعی در ایران دارد اما جمعیت آن قابل توجه نیست. نمی‌توان عدد دقیقی از تعداد پلنگ‌های ایران داد اما جمعیت آن در دهه‌های گذشته رو به کاهش و گونه در معرض خطر انقراض است. به نظر نمی‌رسد برای حفاظت از این گربه بزرگ‌جثه برنامه دقیقی وجود داشته باشد. مهمترن طعمه پلنگ، کل و بز و قوچ و میش است. پلنگ در طبیعت 14 تا 19 سال و در اسارت 23 سال عمر می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها