|

جدیدترین هشدار سازمان جهانی هواشناسی به کشورهای دنیا

رکورد دمای زمین در پنج سال آینده می‌شکند

کره زمین در پنج سال آینده (2023-2027) رکورد دمایی بی‌سابقه‌ای را تجربه خواهد کرد.

رکورد دمای زمین در پنج سال آینده می‌شکند
خبرنگار: زینب رحیمی

براساس جدیدترین گزارش «پیش‌بینی دهه‌ای» سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، با احتمال 98 درصد یکی از پنج سال آینده گرمترین سال بعد از انقلاب صنعتی تاکنون خواهد بود و همچنین با احتمال 66 درصد دمای هوای کره زمین در یکی از پنج سال آینده بیشتر از 5/1 درجه گرمتر از دوره قبل از انقلاب صنعتی خواهد بود. این در حالیست که سازمان جهانی هواشناسی در پیش‌بینی سال گذشته خود احتمال عبور از آستانه 5/1 درجه را در پنج سال آینده کمتر از 44 درصد برآورد کرده بود.

 

گازهای گلخانه‌ای و النینو دلیل افزایش دمای کره زمین

یکی از دلایل چنین افزایشی علاوه بر اثر گرم‌کنندگی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، پیش‌بینی وقوع النینوی نسبتا قوی در سال 2023 است؛ به طور معمول النینو می‌تواند دمای سال بعد از وقوع (سال 2024) را افزایش دهد.

 

خشکسالی، سیل و مهاجرت اقلیمی؛ عارضه افزایش ناگهانی دما

هر چند معنی این گزارش این نیست که دمای کره زمین برای مدتی طولانی از آستانه 5/1 درجه عبور خواهد کرد، بلکه به طور موقت جهش از 5/1 درجه را تجربه خواهد کرد؛ با این حال چنین جهشی می‌تواند سرآغازی برای جهش‌های بعدی و احتمالا پیوسته بعد از دهه 2030 باشد که می‌تواند موجب افزایش رخدادهای شدید اقلیمی مثل خشکسالی، گردوخاک، امواج گرمایی، سیل، کاهش منابع آبی، کاهش امنیت غذایی، افزایش بیکاری، افزایش مهاجرین اقلیمی شود.  

 

جهان باید همصدا شود

دقت داشته باشید که پیش‌تر مرجع علمی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (IPCC)، وقوع چنین افزایش دمایی را در فاصله زمانی دهه 2030 تا 2050 برآورد کرده بود. بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که برآورد مرجع علمی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد درباره افزایش دمای زمین، خوشبینانه بوده و نیاز به اقدامات سخت‌گیرانه‌تر از «توافقنانه اقلیمی پاریس» برای مهار گرمایش زمین به کمتر از «دو» درجه سلسیوس است.

 

تعهد کشورها 

براساس توافقنامه اقلیمی پاریس که در سال 1394، به امضای 196 کشور دنیا رسید؛ همه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه متعهد شدند که با کنترل مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از افزایش بیش از 5/1 درجه‌ای دمای زمین جلوگیری کنند.

 

اولین گزارش «پیش‌بینی دهه‌ای» در سال 2018 توسط سازمان جهانی هواشناسی منتشر شد. گزارش و نقشه‌های پیش‌بینی دهه‌ای هر ساله در ماه می (May) از سوی سازمان جهانی هواشناسی و مراکز پیشرو پیش‌بینی‌های بلندمدت منتشر می‌شود، با این حال دسترسی سایرکشورها به داده‌های خام آنها با چند ماه تاخیر امکانپذیر است.

پژوهشکده اقلیم‌شناسی در مشهد مسئولیت تهیه پیش‌بینی‌های دهه‌ای را در سطح ایران بر عهده ‌دارد است و مطلب منتشرشده به نقل از این پژوهشکده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها