|

بازدید از چغازنبیل و هفت تپه ممنوع شد

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: به منظور حفاظت بیشتر از بناهای تاریخی، بازدید از این میراث‌جهانی در روزهای بارانی و تا ۲۴ ساعت پس از آن ممنوع است.

بازدید از چغازنبیل و هفت تپه ممنوع شد

به گزارش شبکه شرق، عاطفه رشنوئی، با بیان این‌که مصالح غالب در چغازنبیل و هفت‌تپه، خشت و آجر است افزود: در بارندگی‌های شدید، این مصالح که در دیوارها و کف‌پوش محوطه‌های چغازنبیل و هفت‌تپه قرار دارند، آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ادامه داد: در بارندگی‌های شدید و طولانی، آب، درون این مصالح نفوذ کرده و قدم گذاشتن بر آن‌ها، ممکن است اثرات دائمی تخریبی بر آجرفرش‌ها باقی بگذارد؛ از این‌رو هرگونه رفت‌و آمد در محوطه تا خشک شدن کامل مصالح، آسیب‌رسان است و برای حفاظت از این آثار، بازدید ممنوع اعلام می‌شود.

او بیان کرد: چغارنبیل و هفت‌تپه در روزهای نوروز، یکی از مقاصد اصلی گردشگری است و مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور راهی این دو محوطه می‌شوند که بر همین اساس، با توجه به بارندگی‌های فصلی، از گردشگران خواهشمندیم قبل از حرکت به سوی چغازنبیل و هفت‌تپه، به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشند و تا خشک شدن کامل محوطه (که در صورت آفتابی بودن، بیست و چهار ساعت به طول می‌انجامد) از سفر به این دو محوطه خودداری کنند.

رشنوئی افزود: همچنین بازدیدکنندگان گرامی می‌توانند قبل از حرکت به سوی چغازنبیل و هفت‌تپه، از صفحه پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در اینستاگرام به نشانی @tchoghazanbilworldheritage و شماره تماس ۰۶۱-۴۲۸۶۷۲۱۳ از وضعیت تعطیلی محوطه، اطلاع حاصل کنند.

او با معرفی موزه هفت‌تپه در جایگاه اتاق معرفی چغازنبیل و هفت‌تپه، گفت: بازدید از موزه هفت‌تپه هر روز و حتی در روزهای بارندگی برای عموم امکان‌پذیر است و علاقه‌مندان در صورتی که امکان بازدید از چغازنبیل و محوطه هفت‌تپه وجود نداشته باشد، می‌توانند از موزه هفت‌تپه بازدید به عمل آورند و با این دو محوطه بیشتر آشنا شوند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه اظهار داشت: حفاظت از آثار باستانی بدون همراهی مردم و گردشگران، موضوعی ناقص است. از این‌که بازدیدکنندگان گرامی به ملزومات حفاظت از آثار توجه دارند و با پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در این زمینه همکاری لازم را به عمل می‌آورند، پیشاپیش سپاسگزاریم.

از صبح امروز ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲، بارندگی شدیدی در سطح استان خوزستان آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی این بارندگی‌ها تا سه‌شنبه (هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) ادامه خواهد داشت.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها