|

اسناد ۳۵۰ کیلومتر مناسب سازی معابر شهر تهران منتشر می شود؟

راستی آزمایی یک عدد

«مناسب‌سازی ۳۵۰ کیلومتر از معابر و ۲۰۰ بوستان شهر تهران برای ناتوانان جسمی و حرکتی» یکی از پروژه‌هایی است که شهرداری تهران پشت فیش‌های عوارض به عنوان کارنامه کاری خود در سال ۱۴۰۱ به شهروندان تهرانی اعلام کرد، این درحالی است که هنوز شهرداری تهران اسناد ۲۰۰ کیلومتر معبر مناسب‌سازی شده در تهران را منتشر نکرده است.

راستی آزمایی یک عدد
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

به گزارش شبکه شرق، ماه گذشته بود که بیلبوردهای مناسب‌سازی ۲۰۰ کیلومتر از معابر تهران حاشیه‌ساز شد. بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان اعلام کرد: شهرداری مطابق تبصره‌ ۲۷ بودجه‌ سال ۱۴۰۱ موظف است که نقشه مناسب‌سازی معابر شهری را در سایت شهرداری به نمایش بگذارد و محدوده‌ها را مشخص کند تا صحت ماجرا راستی‌آزمایی شود. اما متاسفانه هیچ‌کدام از مسائلی که بیان می‌کنند در نقشه قابل ردیابی نیست. اینکه در کدام مناطق و چه مقدار مناسب‌سازی شده، مشخص نشده است.

زهرا نژادبهرام، عضو سابق شورای شهر تهران و نماینده شورا در کمیته مناسب‌سازی می‌گوید: ‌در دوره قبل ۳۰۰ کیلومتر از معابر شهر تهران برای معلولان مناسب‌سازی شد و در حین کار نقشه معابر مناسب‌سازی شده به صورت آنلاین منتشر و به روز رسانی می‌شد.

آمارها درست است، معابر مناسب سازی نشده زیاد است

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهردار تهران تاکید می کند: آمارهای اعلام شده از سوی شهرداری در همه حوزه‌ها دقیق است حتی از گزارش عملکرد ۲۰۰ روزه شهرداری هم که مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر بود دفاع می‌کند و تشکیک در خصوص آمارها را اشتباه یک رسانه می‌داند.

او به «شبکه شرق» می‌گوید: موضوع مهم در مورد مناسب‌سازی بحث عقب‌ماندگی جدی و تاریخی شهر تهران در این حوزه است. روشن است وضعیت ما در این زمینه مطلوب نیست و میزان معابر و فضاهایی که باید مناسب‌سازی شود بسیار بیشتر از این حرف‌هاست یک دلیل اینکه نارضایتی از سوی افراد دارای معلولیت مطرح می‌شود این است که معابر مناسب‌سازی نشده زیاد است. عددی که برای مناسب‌سازی اعلام شده قطعا صحیح است و اسناد آن هم منتشر می‌شود اما کسر کوچکی از میزان معابری است که نیاز به مناسب‌‌سازی دارند.

شورا به دنبال گزارش عملکرد  

سید جعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر به «شبکه شرق» می‌گوید: بعد از اعلام میزان مناسب‌سازی معابر پایتخت از شهرداری پیگیر گزارش معابر و مکان‌های مناسب سازی شده و قرار است شهرداری این گزارش را به شورا ارسال کند.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم به «شبکه شرق» می‌گوید: ‌درخواست گزارش از شهرداری تهران کرده ایم. گزارش را شهرداری بدهد منتشر خواهیم کرد. البته، عدد اعلام شده با بودجه اختصاص داده شده همخوانی دارد و می‌تواند درست باشد. شورا منتظر گزارش شهرداری در این زمینه است.

یک متر اشتباه گفته باشیم عذرخواهی می‌کنیم

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم به «شبکه شرق» می‌گوید: تمامی معابر و بوستان‌ها که مناسب‌سازی شده آدرس و مساحت آنها مشخص است و اگر یک متر کمتر است به ما بگویند، عذرخواهی می‌کنیم. از اداره کل  معماری ریز این اطلاعات را بگیرید و چاپ کنید، ما به معلولان فارغ از این موضوعات نگاه می کنیم. دنبال آمار و درصد نیستیم، عقب افتادگی در این حوزه وجود دارد که باید جبران کنیم. اینکه ما امسال معادل ۱۴ سال کار انجام دادیم به این دلیل است که بودجه گذاشته‌ایم و اعتبار این حوزه را به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

به‌گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، مناسب‌سازی معابر پایتخت ۱۶ سال زمان می‌برد. در عین حال، مدیریت دوره ششم شهرداری تهران قصد دارد در مدت زمان ۴ ساله تمام معابر شهر را مناسب‌سازی کند.

معلولان موانع تردد در شهر را به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند

محمد آقا میری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران می‌گوید: از افراد دارای معلولیت می‌خواهیم با هر مانعی که در مسیر تردد خود مواجه هستند به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند و شهرداری آن منطقه موظف است مانع را برطرف کند. شهرداری برنامه‌ای کلی برای مناسب‌سازی فضاهای شهری دارد که هر سال بخشی از معابر را مناسب‌سازی می‌کند تا به تدریج این موانع برطرف شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها