|

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت پیشین:

بعد از انقلاب زنان با میل خودشان حجاب را انتخاب کردند/در قضیه تایید صلاحیت‌ها تندروی شد/بعد از انقلاب حرکات علیه حجاب جزئی بود

مرضیه وحیددستجردی نخستین وزیر زن جمهوری اسلامی گفت: می‌خواهند یک طرحی را در مجلس تصویب کنند که قبل از اینکه مقامی در مورد یک موضوع صحبت کند، اگر کسی درباره آن نظر بدهد، جرم محسوب شود. این برای جمهوری اسلامی خیلی زشت است. شعار ما، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. آزادی یکی از پایه‌های انقلاب است. باید به آزادی بها بدهیم و جوانان باید این را ببینند و درک کنند.

بعد از انقلاب زنان با میل خودشان حجاب را انتخاب کردند/در قضیه تایید صلاحیت‌ها تندروی شد/بعد از انقلاب حرکات علیه حجاب جزئی بود

به گزارش شبکه شرق،‌ مرضیه وحید دستجردی، تنها زن وزیر پس از جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گویی با اشاره به سابقه بحث حجاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: حضرت امام همواره به زنان توصیه می‎‌کردند که اجازه ندهید از شما سوءاستفاده کنند و ملعبه نباشید. بعد از انقلاب هم حرکت خیلی جزئی توسط بیست سی نفر از زنان بی‌حجاب شکل گرفت که شعارهایی هم دادند و البته برخوردی هم با آنها نشد.

او خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر انقلاب، زنان خودشان و با میل خودشان حجاب را انتخاب کردند. مسأله حجاب اینطور پیش رفت. بعد هم هر قدر پایه‌های حکومت تثبیت می‌شد، علامت این بود که ما یک کشور اسلامی هستیم و قوانینی داریم که براساس قوانین اسلامی است و باید آن را رعایت کنیم. مردم هم به احترام حکومت جمهوری اسلامی، آنها را رعایت می‌کردند.

 

به جای تبیین حجاب،‌ بگیر و ببند راه می‌اندازند

دستجردی با اشاره به برخی نظرات در خصوص ایجاد محدودیت برای زنان بی‌حجاب در جامعه اظهار کرد: تربیت‌ اسلامی افراد متفاوت است و جوانان با این سطوح مختلف تربیتی، وارد جامعه می‌شوند. حالا ما به جای اینکه مسأله حجاب را برای آنها در مدرسه و دانشگاه تبیین کنیم، باید بگیر و ببند و گشت راه بیندازیم؟

او تصریح کرد: شاید این افرادی که چنین برخوردهایی می‌کنند تحت تأثیر القائات قرار داشته باشند یا افرادی نفوذی در بین آنها باشند و یا آنقدر درک و شعور نداشته باشند که ندانند با نسلی که آنها تربیت نکردند نباید اینطور برخورد کرد.

وزیر اسبق بهداشت بیان کرد: آیا نهادهایی که در رأس امور فرهنگی هستند، به تبیین این موارد پرداختند؟ برای کدام یکی از مشکلات اجتماعی کشور برنامه داشته‌اند؟ البته چرا! وقتی مقام معظم رهبری یک صحبتی می‌فرمایند، همه یک پرچمی بالا می‌برند که چنین و چنان است ولی اکثراً در حد چندتا حرف و تبلیغات باقی می‌ماند و وارد فاز اجرایی و عملیاتی نمی‌شود.

دستجردی با بیان اینکه امیدواریم مسئولان امر از این کار درس بگیرند، گفت: همه مردم، آحاد این ملت هستند و به همه باید بها داده شود. به نظرم باید درباره روش‌ها تجدید نظر کنیم. راجع به دیدن افراد و دیدن جامعه و تفکرات مختلف و آزادی دادن به تفکرات باید تجدید نظر کنیم. چه اشکالی دارد که تفکرات مختلف حرف‌شان را بزنند و خودشان را بیرون بریزند؟ اگر ما بتوانیم این کار را بکنیم، قدری از این تنش‌ها را کم می‌کنیم.


آزادی یکی از پایه‌های انقلاب است

دستجردی افزود: می‌خواهند یک طرحی را در مجلس تصویب کنند که قبل از اینکه مقامی در مورد یک موضوع صحبت کند، اگر کسی درباره آن نظر بدهد، جرم محسوب شود. این برای جمهوری اسلامی خیلی زشت است. شعار ما، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. آزادی یکی از پایه‌های انقلاب است. باید به آزادی بها بدهیم و جوانان باید این را ببینند و درک کنند.

او با تأکید بر اینکه کشور برای همه است، اذعان کرد: ما هنرمان باید این باشد که بتوانیم این کشور را با وجود این تفکرات، اداره کنیم. اداره کشور، با این مسائل و اینکه مردم را از خدمات بخواهیم محروم کنیم امکان‌پذیر نیست. اداره کشور باید با تدبیر باشد.

وزیر بهداشت دولت دهم بیان کرد: رفتار محبت‌آمیز و ارزش‌مدارانه امام با زنان بود که آنها احساس می‌کردند به عرش اعلا رسیده‌اند و باید آنطور باشند که حضرت امام می‌فرمودند. به نظرم این روش‌ها بیشتر جواب می‌دهد تا روش‌هایی که بخواهیم محروم و برخورد کنیم.

 

حذف جناح‌ها یک رویکرد شکست‌ خورده‌است

او با اشاره به مسئله تأیید صلاحیت کاندیداها در انتخابات گفت: به نظر من متأسفانه در قضیه تأیید صلاحیت‌ها قدری تندروی شده است. بالاخره ما باید تفکرات و سلایق مختلف را در جامعه بپذیریم. اینکه بخواهیم افراد را حذف کنیم تا دسته و جناح خودمان وارد شوند، یک رویکرد کاملا شکست خورده است. برای اینکه شما کشور را از بعضی نیروهای مجرب و صاحب فکر محروم می‌کنید و همین باعث می‌شود که کار به جای اینکه به دست افاضل بیفتد، به دست افراد دیگر می‌افتد.

دستجردی خاطرنشان کرد: به نظر من نباید افراد با سلایق مختلف به این راحتی رد صلاحیت شوند. برخی از این تجربیات را دیدیم که حتی در یکی از موارد خود مقام معظم رهبری ورود کردند و گفتند که این نوع عدم تأیید صلاحیت نوع درستی نبوده است. به نظر من اگر ما نخواهیم که تعاطی و مواجه دادن افکار را در مجلس شورای اسلامی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تحمل کنیم، جنگ بین افکار را به درون خیابان‌ها و جامعه می‌کشانیم. یعنی ما باید حرف‌مان را آنجا بزنیم.

این پزشک متخصص زنان بااشاره به دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) درباره جایگاه همسر و همسرداری، تفکر ایشان را تبلور اسلام دانست و اظهار داشت: آنچه را که پیغمبر (ص) با حضرت خدیجه و حضرت زهرا (س) رفتار می‌کردند و امیرالمؤمنین با حضرت زهرا (س) رفتار می‌کردند، حضرت امام، همین رفتار را با همسر و دختران و نوه‌هاشان داشتند.

وی افزود: مثلا راجع به تعدد زوجات گفته می‌شود که ایشان خیلی خوش‌شان نمی‌آمد. حتی وقتی یکی از اساتید ایشان، همسر دیگری اختیار کرده بود، ایشان به در خانه او می‌رود. به عنوان یک طلبه به در خانه استاد خود می‌رود و می‌گوید می‌خواهم بدانم شما برای چه این کار را کردید. و آن فرد هم می‌گوید به شما چه ربطی دارد و در را می‌بندد و امام دیگر پای درس او نمی‌رود. ایشان به آنچه اعتقاد داشتند، عمل می‌کردند.

دستجردی خاطرنشان کرد: بارها در مورد حق طلاق سوالاتی از ایشان شده و ایشان می‌فرمودند که احکام اسلام، احکامی است که هم برای زنان و هم برای مردان هست. این خاص بودن برای این است که این دو جنس متفاوتند. ولی دلیلی بر این نیست که خدا بخواهد مردان بوالهوسی کنند و زنان حقوق‌شان ضایع شود. ایشان می‌فرمودند شما می‌توانید حق طلاق را بگیرید و بعد هم یک فقیه می‌تواند اگر مرد با شما بدرفتاری دارد و تنبه او نتیجه‌ای ندارد، از جانب شما وکیل شود و حق طلاق را جاری کند.

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها