|

انواع عمل لاغری و مزایا و معایب آنها

هدف برخی از جراحی های چاقی معده اصلاح دستگاه گوارش می باشد. در طی این نوع جراحی ها، جراح لاغری ممکن است بخشی از معده و روده را کوچک تر کند. نتیجه این نوع جراحی ها کاهش مصرف غذا و کاهش گرسنگی و در نهایت لاغری و کاهش وزن است.

انواع عمل لاغری و مزایا و معایب آنها

انواع عمل لاغری علاوه بر اینکه باعث کاهش وزن  چشمگیری در افراد می شود به درمان بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت، آپنه خواب، فشار خون بالا، کلسترول بالا و ... نیز کمک شایانی می کند.

جراحی لاغری در طی سالیان گذشته اصلاح شده و پیشرفت هایی که علم پزشکی در این زمینه داشته است باعث شده است که بیماران با درد و عوارض کمتر، بهبودی سریعتر و لاغری را تجربه کنند.

هدف برخی از جراحی های چاقی معده اصلاح دستگاه گوارش می باشد. در طی این نوع جراحی ها، جراح لاغری ممکن است بخشی از معده و روده را کوچک تر کند. نتیجه این نوع جراحی ها کاهش مصرف غذا و کاهش گرسنگی و در نهایت لاغری و کاهش وزن است. البته جراحی هایی دیگری مثل پیکرتراشی هم جزء انواع جراحی های لاغری است که در ادامه به تک تک انواع جراحی لاغری خواهیم پرداخت.

 

عمل لاغری برای چه افرادی مناسب است؟

انواع جراحی لاغری تنها مناسب افراد چاقی است که با روش های معمول لاغری مانند رژیم های لاغری و انجام ورزش موفق به کاهش وزن نشده اند و شاخص توده بدنی آنها بیشتر از عدد 30 است. با این تفاسیر هر کسی که تنها اضافه وزن جزئی دارد نمی تواند کاندیدای مناسب برای جراحی لاغری باشد و در نهایت این جراح لاغری است که تصمیم می گیرد که آیا شما می توانید این عمل را انجام دهید یا خیر.

معرفی معروف ترین جراحی های لاغری

از جمله معروف ترین جراحی های لاغری دنیا عبارتند از:

عمل اسلیو معده

در طی عمل اسلیو معده جراح لاغری حدود 80 درصد از معده فرد را از بدن خارج می کند و معده جدید چیزی شبیه به یک موز می شود. 

ظرفیت گنجایش معده جدید بسیار کمتر از قبل است. همچنین با برداشتن بخشی از معده که هورمون گرسنگی را تولید می کند، میزان گرسنگی فرد بسیار کاهش پیدا می کند و خیلی سریع احساس سیری پیدا می کند. پس از عمل اسلیو به وزن سالم و نرمال خواهید رسید و همچنین این عمل لاغری تاثیر بسزایی در درمان بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، قند خون بالا، فشار خون بالا، آرتروز مفاصل و ... دارد.

مزایای عمل اسلیو

  • زمان جراحی اسلیو به نسبت سایر جراحی های چاقی کمتر است.
  • این عمل لاغری حتی برای بیمارانی که مبتلا به بیماری های خاص هم هستند می تواند مناسب باشد.
  • کاهش وزن موثر
  • بهبود بیماری های مرتبط با چاقی

معایب عمل اسلیو

  • یک جراحی لاغری غیرقابل برگشت است.
  • در برخی مواقع باعث بدتر شدن رفلاکس و سوزش معده می شود.

عمل بای پس معده

جراحی بای پس معده یک عمل نسبتا قدیمی جراحی چاقی است و بیش از نیم قرن است که جراحان لاغری در سراسر دنیا از این روش برای لاغری استفاده می کنند.

برای جراحی بای پس معده، جراح لاغری ابتدا معده فرد را به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم می کند که قسمت کوچک تر به اندازه یک تخم مرغ است. بخش بزرگ تر معده دور زده می شود و دیگر غذا ذخیره یا هضم نمی شود. در طی جراحی بای پس، روده هم به دو بخش تقسیم می شود و یک بخش آن به کیسه معده جدید متصل می شود تا غذا را عبور دهد.

در طی عمل بای پس معده کیسه معده تازه ایجاد شده کوچک تر است و در نتیجه غذای کمتری در خود جای می دهد، یعنی فرد کالری و غذای کمتری مصرف می کند. همچنین غذا دیگراز قسمت اول روده کوچک عبور نمی کند که همین موضوع باعث کاهش جذب غذا می شود.

33

مزایای عمل بای پس

  • کاهش وزن چشمگیر
  • بهبود بیماری های مرتبط با چاقی

معایب عمل بای پس

  • پیچیده تر از عمل اسلیو معده است.
  • احتمال کمبود ویتامین و مواد معدنی بیشتر از عمل اسلیو معده است.
  • خطر انسداد روده کوچک وجود.
  • احتمال ایجاد سندرم دامپینگ وجود دارد.

جراحی پیکرتراشی یا لیپوماتیک

به این نوع جراحی لاغری لیپوساکشن لیپوماتیک یا لیپوساکشن اینفراسونیک هم گفته می شود. در طی این نوع جراحی چربی اضافی بدن با ابزارهای لیپوساکشن خارج می شوند.

در واقع این جراحی برخلاف جراحی لاغری معده مختص افرادی است که دچار چاقی موضعی در یک یا چند ناحیه از بدن می باشند. جراح لاغری در این روش بسته تعداد ناحیه ای که قرار است لیپوساکشن شود و مقدار چربی ناحیه از روش بی حسی موضعی یا عمومی کمک می گیرد و سپس با دستگاه لیپوماتیک که ابزاری ارتعاشی است بافت های چربی را تجزیه می کند، سپس تکه های چربی به وسیله لیپوساکشن از بدن خارج می شوند. البته در حال حاضر پیکرتراشی به دلیل عوارض زیادی که دارد یک روش منسوخ شده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها