|

جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی از جدیدترین عمل های لاغری مورد تایید انجمن جراحان لاغری جهان است که توسط فلوشیپ (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) انجام می‌شود.

اگر دچار چاقی مفرط هستید و از ورزش و رژیم غذایی نتیجه نگرفته‌اید؛ جراحی چاقی گزینه مناسبی برای شماست. جراحی لاغری (باریاتریک) نام دیگر جراحی چاقی است. اگر شاخص توده بدنی شما بالاتر از 40 باشد، ممکن است پزشکتان جراحی لاغری را به شما پیشنهاد دهد.

همه چیز در مورد جراحی اسلیو معده لاپاراسکوپی

اسلیو لاپاراسکوپی(LSG) هم مثل جراحی بای پس معده از پرطرفدارترین عمل های لاغریست. با توجه به تحقیقات پزشکی و تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند اسلیو معده یکی از بهترین روش های جراحی لاغری است. بنابراین در مقاله حاضر به بررسی کامل عمل اسلیو به روش لاپاراسکوپی پرداخته شده است.

نام

جراحی اسلیو

روش

لاپاراسکوپی (درون بین)

مدت زمان

2 ساعت

مکانیسم

کاهش 80% حجم معده

 

جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. متخصص یا فوق تخصص لاپاراسکوپی چند شکاف بر روی شکمتان ایجاد می‌کند. این جراح لاغری با استفاده از یک تلسکوپ بلند و باریک که دوربینی در انتهای آن نصب شده است عمل جراحی را انجام می‌دهد. لاپاراسکوپ از طریق برش‌های ایجاد شده وارد بدن می‌شود و حدود 80 درصد از معده شما را خارج می‌کند. جراح عمل لاغری لاپاراسکوپی را بر اساس تصاویر نشان‌داده‌شده بر روی صفحه‌نمایش (مانیتور) اتاق عمل انجام می‌دهد.

 

روش انجام جراحی لاغری چگونه است؟

در این عمل چاقی که به آن عمل کوچک کردن معده هم گفته می‌شود بخشی از معده شما برداشته می‌شود. این بخش معده به سمت بیرون انحنا دارد و طاق معده نامیده می‌شود. پس از خارج‌کردن طاق معده، جراح لاپاراسکوپی بخش باقی‌مانده از معده را به شکل یک لوله می‌بندد که شبیه به یک موز یا آستین لباس می‌شود و به همین دلیل است که به آن جراحی اسلیو (اسلیو = آستین) گفته می‌شود. ازآنجایی‌که حالا معده‌تان بسیار کوچک‌تر شده است، سریع‌تر سیر می‌شوید و غذای کمتری مصرف می‌کنید.

طاق معده شامل بیشترین بخش از معده است و هورمونی با نام گرلین ترشح می‌کند. ازآنجایی‌که ترشح هورمون گرلین باعث احساس گرسنگی می‌شود، خارج‌کردن این بخش از معده با کاهش احساس گرسنگی به کاهش وزنتان کمک می‌کند.

روش انجام جراحی لاغری چگونه است؟

مدت زمان عمل اسلیو چقدر است؟

جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی حدود دو ساعت طول می‌کشد. بیشتر افرادی که این جراحی لاغری را انجام می‌دهند برای حدود دو روز بعد از عمل چاقی در بیمارستان بستری می‌شوند.

چرا جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی گزینه مناسبی است؟

در ادامه توضیح داده می‌شود که به چه دلیل جراحی اسلیو لاپاراسکوپی می‌تواند مناسب شما باشد:

  • اگر شاخص توده بدنی‌تان بیشتر از 60 است، جراحی اسلیو لاپاراسکوپی به‌عنوان اولین عمل جراحی انجام می‌شود تا وزنتان را به حد کافی کاهش دهد. سپس می‌توانید با خیال راحت یک جراحی لاغری متداول‌تر مانند بای‌پس یا دئودنال سوئیچ با انحراف اثنی‌عشر انجام دهید. سایر جراحی‌های لاغری برای افراد با شاخص توده بدنی بالای 60 ریسک بسیار بیشتری دارند.

  • اگر مسن هستید یا دچار مشکلات قلبی، مشکلات ریوی یا کبدی هستید، جراحی معده اسلیو به روش لاپاراسکوپی نسبت به سایر عمل‌های جراحی کاهش وزن پیچیده و طولانی گزینة امن‌تری محسوب می‌شود.

  • اگر شاخص توده بدنی شما حدود 40 تا 50 است، ممکن است پزشکتان جراحی اسلیو لاپاراسکوپی را به‌عنوان جراحی کاهش وزن اولیه توصیه کند. این امر بدان دلیل است که اسلیو به روش لاپاراسکوپی عوارض جانبی کمتری دارد. در عمل اسلیو لاپاراسکوپی احتمال بروز زخم معده یا سوء جذب غذا نسبت به سایر انواع جراحی لاغری کم‌تر است.

مزایای اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی

  • بیشتر افرادی که عمل جراحی اسلیو لاپاراسکوپی انجام می‌دهند در طی دو سال اول پس از عمل حدود 40 تا 50 درصد اضافه‌وزنشان را کم می‌کنند. اگر پیش از عمل شاخص توده بدنی‌تان 60 یا بیشتر است، احتمالاً میزان کاهش وزن با عمل اسلیو حدود 56 کیلوگرم خواهد بود.

  • پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر به بیماری‌های مربوط به چاقی مانند دیابت، فشارخون بالا، وقفه تنفسی در خواب یا کلسترول بالا مبتلا هستید، بعد از جراحی اسلیو حدود 75 درصد این بیماری‌ها برطرف می‌شوند. این مورد نیز یکی از مهم‌ترین فواید عمل اسلیو معده است.

عوارض جراحی اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی چیست؟

ریسک‌ها و عوارض جراحی اسلیو معده لاپاراسکوپی

هر نوع عمل جراحی که تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود خطر آسیب قلبی و مغزی را به همراه دارد؛ اما این ریسک‌ها چندان زیاد نیستند. مدت‌زمان انجام جراحی اسلیو لاپاراسکوپی نسبت به جراحی بای‌پس معده کوتاه‌تر است. در جراحی اسلیو لاپاراسکوپی 5 تا 10 درصد احتمال بروز عوارض جراحی اسلیو زیر وجود دارد:

  • نشت شیره گوارشی معده از جایی که معده برداشته شده است.

  • خون‌ریزی

  • آمبولی: ایجاد لخته خونی در پایتان که به سمت قلب و ریه‌تان حرکت می‌کند

  • کاهش قطر داخلی معده جدید

  • عفونت

  • سوء جذب مواد مغذی

توصیه‌هایی برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده

به‌منظور پیشگیری از مشکلات گوارشی و افزایش مجدد وزن بعد از جراحی اسلیو معده، باید تا سه سال بعد از جراحی لاغری مراقبتهای بعد از عمل اسلیو معده را جدی بگیرید.

باگذشت چند سال از عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی روند کاهش وزن کندتر می‌شود. ممکن است افزایش سایز معده اتفاق بیفتد و معده بزرگ شود. با توجه به تحقیقات پزشکی و تجربه کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند؛ برای موفقیت در عمل جراحی لاغری، باید سبک زندگی‌تان را به طور قابل‌توجهی تغییر دهید و این تغییر سبک شامل تغذیه بهتر و ورزش منظم است.

حتماً درباره هر نوع عمل جراحی کاهش وزن با بهترین جراح لاغری صحبت کنید. قبل از انجام جراحی حتماً باید از لحاظ فیزیکی به طور کامل معاینه شوید تا اطمینان حاصل شود که برای انجام این جراحی لاپاراسکوپی لاغری از سلامت کامل برخوردار هستید. همچنین باید خدمات مشاوره سلامت روان و مشاوره تغذیه دریافت کنید تا مطمئن شوید که برای مواجهه با اتفاقات بعد از جراحی لاغری آمادگی دارید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها