|

اثرات مخرب بی دندانی بر سلامت

شاید فکر کنید تنها اثر مخرب بی دندانی، روی زیبایی چهره افراد است؛ اما عوارض بی دندانی محدود به این نمی‌شود. بی دندانی می‌تواند روی قدرت تکلم، جویدن غذاها، اعتمادبه‌نفس و انجام امور روزمره شما تأثیر بگذارد

اثرات مخرب بی دندانی بر سلامت

مشکلات مختلفی می‌توانند منجر به ازبین‌رفتن کامل ساختار دندان شوند به‌طوری‌که مجبور شوید آن را بکشید! بی دندانی یکی از بدترین مشکلات مربوط به دندان‌ها است که اثرات مخرب زیادی دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم راجع به اثرات بی دندانی بر سلامت و روش‌های درمانی موجود برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته توضیح بدهیم.

 

بی دندانی چه عوارضی به همراه دارد؟

شاید فکر کنید تنها اثر مخرب بی دندانی، روی زیبایی چهره افراد است؛ اما عوارض بی دندانی محدود به این نمی‌شود. بی دندانی می‌تواند روی قدرت تکلم، جویدن غذاها، اعتمادبه‌نفس و انجام امور روزمره شما تأثیر بگذارد. بی دندانی یک عارضه مهم و جدی است که در اثر پوسیدگی دندان یا واردشدن ضربه به آن ایجاد می‌شود. در ادامه چند تا از مهم‌ترین عوارض بی دندانی را بیان می‌کنیم:

مشکلات روانی

اعتمادبه‌نفس یکی از مهم‌ترین مواردی است که بی دندانی به آن ضربه وارد می‌کند. جای خالی دندان، باعث محدودشدن حرکات و صحبت‌های فرد می‌شود. به عبارتی فرد از جای خالی دندان خود خجالت می‌کشد و برای دیده‌نشدن دندان‌هایش، کمتر صحبت می‌کند یا می‌خندد. خصوصاً اگر یکی از دندان‌های جلویی و در معرض دید را ازدست‌داده باشد. در بعضی از افراد هم بی دندانی می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود. بی دندانی منجر به تحلیل فک می‌شود و تحلیل فک باعث پیرتر نشان‌دادن چهره شما می‌شود.

تحلیل رفتن استخوان فک

 تحلیل استخوان فک به دلایل مختلفی رخ می‌دهد؛ اما پرنکردن جای خالی دندان‌های ازدست‌رفته یا کشیده شده از مهم‌ترین دلایل آن است. در حالت عادی مثل ورزش و تحرک که باعث سلامت عضلات می‌شود، دندان‌ها هم استخوان فک را تحریک کرده و به سالم ماندن آن کمک می‌کنند.

وقتی یکی از دندان‌های خود را از دست می‌دهید، استخوان زیرین آن دندان دیگر تحریک نمی‌شود و به‌تدریج از حجم استخوان کاسته می‌شود. در روش‌های درمانی برای پرکردن جای خالی دندان‌های ازدست‌رفته، یکی از اهداف تحریک استخوان فک و جلوگیری از تحلیل‌رفتن آن است.

جا به جا شدن دندان‌ها

اگرچه که دندان‌ها با اتصالات بسیار محکم به استخوان فک متصل هستند، اما دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های لثه و عفونت می‌تواند باعث جابه‌جایی آن‌ها شود. احتمال جابه‌جایی دندان‌ها در صورت کشیدن یک یا چند دندان بیشتر هم می‌شود. وقتی یک دندان کشیده می‌شود اگر جای آن را پر نشود، این جای خالی فضای بیشتری برای جابه‌جاشدن دیگر دندان‌ها فراهم می‌کند. اگر با گذشت زمان برای پرکردن جای خالی دندان اقدام نکنید، همه دندان‌ها جابه‌جا می‌شوند.

تاثیر بی دندانی بر زیبایی

ناهنجاری اکلوژن دندان‌ها

منظور از اکلوژن دندان، چگونگی تماس دندان‌های فک بالا با فک پایین در زمان بسته‌شدن فک است. وقتی دندانی را از دست می‌دهید، بسته‌شدن فک بالا و پایین با مشکل مواجه می‌شود که به‌مراتب روی دیگر دندان‌ها، لثه‌ها، سر، گردن و حتی ماهیچه‌های فک و مفصل آن اثرات مخربی وارد می‌کند. ناهنجاری اکلوژن عوارض متعددی مثل سردرد، درد ماهیچه‌ها، سایش غیرعادی دندان‌ها، ازدست‌دادن دندان‌ها، افزایش حساسیت دندان و حتی اختلال مفصل گیجگاهی فکی را به همراه دارد.

اختلال در جویدن غذاها

جویدن غذاها یکی از مهم‌ترین کاربردهای دندان است. بسته به اینکه دندان کشیده شده در کجای دهان باشد، این احتمال وجود دارد که احساس ناخوشایندی را هنگام غذاخوردن تجربه کنید. این مشکل خصوصاً در دندان‌های جلویی اهمیت دارد، زیرا ما از دندان‌های جلویی برای تکه کردن و جداکردن لقمه‌های غذا استفاده می‌کنیم و وقتی این دندان‌ها نباشند، این کار بسیار سخت خواهد بود. درصورتی‌که از پوسیدگی دندان جلو رنج می‌برید یا در اثر حادثه دندان‌های جلویی شما آسیب‌دیده یا از دست رفته‌اند نگران نباشید. شما می‌توانید باتوجه‌به بودجه خود دندان‌های جلویی را درمان و ترمیم کرده و برای همیشه لبخند زیبا و جذابی داشته باشید.

تأثیر بر روی قدرت تکلم

دندان‌ها تأثیر مهمی روی صحبت‌کردن و قدرت تکلم دارند. بی دندانی و در برخی مواقع فاصله زیاد بین دندان‌ها در روند صحبت‌کردن عادی شما اختلال ایجاد می‌کند. برای مثال بعد از اینکه دندان خود را می‌کشید، نمی‌توانید کلمات و برخی از صداها را درست تلفظ کنید. حتی گاهی ممکن است کلمات را به شکل نامفهومی ادا کنید.

 راهکارهای درمانی برای پرکردن جای خالی دندان ازدست‌رفته

خوشبختانه امروز روش‌های مختلفی برای پرکردن جالی خالی دندان‌های ازدست‌رفته وجود دارد و افراد می‌توانند بسته به بودجه خود از آن‌ها استفاده کنند. در این جا به روش‌های موجود برای مبارزه با بی دندانی اشاره می‌کنیم:

استفاده از دندان مصنوعی: این روش یک پروتز غیرثابت است که فرد می‌تواند آن را هر زمانی که خواست جابه‌جا کند. دندان مصنوعی به دو نوع کامل و پارسیل تقسیم‌بندی می‌شود.

بریج دندان باله دار (مریلند): این نوع پروتز تنها برای دندان‌های جلویی قابل‌استفاده است و به دلیل نداشتن استحکام کافی در برابر فشار نمی‌توان برای دندان‌های عقب از آن استفاده کرد.

بریج دندان: این روش یک راهکار مناسب و ارزان برای پرکردن جای خالی دندان‌ها است.

بریج با پایه ایمپلنت: در این روش به‌جای اینکه برای هر دندان یک ایمپلنت بکارند، چند دندان را با ایمپلنت جایگزین کرده و چند دندان دیگر را با تاج مصنوعی به آن متصل می‌کنند.

ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان یکی از بهترین و موفقیت‌آمیزترین روش‌ها برای پرکردن جای خالی دندان‌ها است. ایمپلنت پروسه درمانی طولانی‌تری دارد؛ اما میزان استحکام و ماندگاری آن به‌مراتب بیشتر از دیگر روش‌ها است. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و برای نتیجه‌گیری بهتر باید در انتخاب دندانپزشک خود دقت زیادی داشته باشید. برخلاف دیگر روش‌های درمانی، ایمپلنت به مراقبت‌های خاص و جداگانه نیاز ندارد و تنها رعایت بهداشت دهان و دندان برای تضمین سلامت آن کافی است.

ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندانی بهترین راهکار

یکی از بهترین روش‌های درمانی موجود برای جلوگیری از عوارض بی دندانی، کاشت ایمپلنت دندان است. در ایمپلنت ساختار دندان‌ شما به طبیعی‌ترین شکل ممکن بازسازی می‌شود. همچنین ایمپلنت دندان استحکام بسیار بالایی دارد و نیازی نیست نگران شل شدن یا افتادن دندان خود در حین غذاخوردن باشید.

دکتر محمد نیک‌زاد یکی از بهترین دندانپزشکان برای انجام ایمپلنت هستند که بیش از 20 سال سابقه در عرصه ایمپلنت‌های دندانی دارند. در کلینیک دندانپزشکی دکتر نیک‌زاد علاوه بر ایمپلنت و لمینت می‌توانید از دیگر خدمات تخصصی دندانپزشکی شامل عصب‌کشی، پرکردن دندان، کامپوزیت ونیر و پروتز دندان با بهترین و مجهزترین تجهیزات و ابزار بهره‌مند شوید. با مراجعه به سایت دکتر نیکزاد و پر کردن فرم از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها