|

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان برای کاهش عوارض و خطرات آن

در بسیاری از موارد دندان‌‎های شکسته یا ترک خورده با کامپوزیت‌های دندانی قابل درمان نیستند، در اینگونه موارد پزشکان کاشت ایمپلنت‌ را پیشنهاد می‌کنند. جراحی ایمپلنت دندان، روشی است که در آن ریشه‌های دندان با فلز جایگزین می‌شوند، چیزهایی شبیه به پیچ قرار گرفته و با دندان‌های مصنوعی، جایگزین دندان‌های افتاده یا آسیب دیده می‌شوند.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان برای کاهش عوارض و خطرات آن

در بسیاری از موارد دندان‌‎های شکسته یا ترک خورده با کامپوزیت‌های دندانی قابل درمان نیستند، در اینگونه موارد پزشکان کاشت  ایمپلنت‌ را پیشنهاد می‌کنند. جراحی ایمپلنت دندان، روشی است که در آن ریشه‌های دندان با فلز جایگزین می‌شوند، چیزهایی شبیه به پیچ قرار گرفته و با دندان‌های مصنوعی، جایگزین دندان‌های افتاده یا آسیب دیده می‌شوند. ظاهر و عملکرد انواع ایمپلنت‌ها بسیار شبیه دندان‌های واقعی است. همانند هر جراحی، بعد از گذاشتن ایمپلنت، مراقبت پس از درمان برای بهبودی سریعتر ضروری است. جراحی ایمپلنت می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان‌های مصنوعی یا بریج‌هایی باشند که مناسب نیستند.

 

چگونگی انجام ایمپلنت به نوع ایمپلنت و شرایط استخوان فک شما بستگی دارد. اما تمامی جراحی‌های ایمپلنت در چند مرحله انجام می‌شوند و ممکن است شامل چندین روش شود. مزیت اصلی ایمپلنت‌ها پشتیبانی عالی از دندان جدید است – فرایندی که نیاز به استخوان دارد تا به خوبی در اطراف ایمپلنت ترمیم گردد. از آنجایی که این بهبودی نیاز به زمان دارد، این فرایند می‌تواند چندین ماه زمان ببرد.

مراحل قرار دادن ایمپلنت دندان

گذاشتن ایمپلنت چندین مرحله دارد. برنامه مراقبتی برای هر بیمار بر اساس نیازهایش متفاوت است.

پیوند استخوان

اگر استخوان فک بسیار نرم باشد یا به اندازه کافی ضخیم نباشد تا ایمپلنت را نگه دارد، ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. این کار با جراحی تحت بی‌حسی انجام می‌شود.

پزشک ممکن است از استخوان بخش دیگری از بدن برای ترمیم فک استفاده کند. گزینه دیگر، مواد استخوانی سنتز شده هستند که امکان رشد استخوان جدید را می‌دهند. برای اینکه استخوان جدید به اندازه کافی قوی شود، باید چندین ماه صبر کنید.

مراقبت‌های پس از پیوند استخوان

بعد از پیوند استخوان، ممکن است در ابتدا درد یا بی‌حسی داشته باشید. پزشک ممکن است مسکن و یا آنتی بیوتیک تجویز کند. طبق دستور دارو را مصرف کنید. از دست زدن به ناحیه جراحی شده خودداری کنید تا بافت‌ها بتوانند ترمیم شوند. جویدن محکم، تف کردن یا آبکشی زیاد می‌تواند باعث خونریزی یا عفونت گردد. در روز اول یا دوم انتظار مقداری خونریزی را می‌توانید داشته باشید.

پزشک گازی را در دهان شما قرار می‌دهد و می‌خواهد آن را برای یک ساعت اول گاز بگیرید. اگر خونریزی ادامه داشت، برای 30 دقیقه دیگر گاز روی آن اضافه کنید.

با وجود گاز در دهان چیزی نخورید و نخوابید. اگر خونریزی ادامه داشت یا باز شروع شد به پزشک مراجعه کنید. به مدت 24 تا 48 ساعت فعالیت فیزیکی خود را کم کنید و سر خود را بالاتر بیاورید. هر یک ساعت به مدت 30 تا 45 دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید تا به کاهش درد و ورم کمک کند.

قرار دادن ایمپلنت

برای قرار دادن ایمپلنت بی‌حسی به شما تزریق می‌شود. جراح برشی کوچک در لثه ایجاد می‌کند تا به استخوان برسد. سپس حفره‌ای در استخوان فک ایجاد می‌کند. جراح ایمپلنت را در عمق استخوان فک قرار می‌دهد. ایمپلنت تیتانیومی رشد استخوان را تحریک می‌کند. در عرض چند ماه، ایمپلنت با استخوان پوشیده شده و پایه‌ای محکم را ایجاد می‌کند.

مراقبت پس از درمان باید بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت شروع شود:

از خوردن غذا و نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنید.

حالا که درمان شما کامل شد، مستقیما به سراغ مراقبت پس از ایمپلنت گذاری می‌رویم. مراقبت پس از ایمپلنت گذاری بلافاصله بعد از درمان شروع می‌شود. یکی از مهمترین موارد مراقبت فوری پس از ایمپلنت گذاری، اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ است. برای مدتی آب سرد بنوشید، متخصص مدت زمان دقیق آن را به شما خواهد گفت. غذا و نوشیدنی داغ می‌تواند فشار روی بافت دهان را افزایش دهد. بافت اطراف ایمپلنت نیاز به زمان برای ترمیم دارند، بنابراین بهتر است از تحریک آن پرهیز کنید.

ممکن است مقدار خفیفی درد و ورم داشته باشید – با کیسه یخ و مسکن آن را رفع کنید.

حالا شما به خانه برگشتید و درمان نیز موفق بوده است. اما ورم دهان شما به نظر بیشتر و بیشتر می‌شود. چه کار باید انجام دهید؟ نباید بترسید. ورم بخش کاملا عادی از فرایند ایمپلنت گذاری است. علاوه‌براین، احتمالا ورم در طی دو تا سه روز اول بیشتر می‌شود. در حقیقت بالاترین مقدار ورم دهان بعد از ایمپلنت گذاری تا سه روز است. تمام چیزی که باید نگران آن باشید، تسکین درد و ورم است.

زمانی که نوبت رفع درد و ورم می‌شود، راه حل ساده است، باید از یخ و مسکن استفاده کنید. چیزی به سادگی یک کیسه نخود یخ زده، می‌تواند بخش جدا نشدنی از بسته مراقبت پس از ایمپلنت گذاری شما باشد. کیسه‌های یخ ورم را کاهش و تسکین می‌دهند و درد را نیز کمتر می‌کنند. برای ریکاوری بهتر و راحت‌تر، قبل از اینکه بی‌حسی کاملا از بین برود شروع به مصرف مسکن کنید. ممکن است مسکن‌هایی با قدرت متوسط مانند پاراستامول با کودئین و نوروفن برای آرامش شما تجویز گردد. البته اگر سوالی دارید با متخصص تماس بگیرید.

در هفته اول بعد از درمان، از آب نمک گرم برای شستشوی دهان استفاده کنید.

حال که درد و ورم را تحت کنترل دارید، باید روی جنبه دیگر و همانقدر مهم مراقبت پس از درمان ایمپلنت گذاری تمرکز کنید. دهان خود را تمیز و عاری از باکتری نگه دارید. این کار برای بهبودی و بهداشت کلی دهان و دندان‌ها مهم است. اما بهترین راه برای این کار چیست؟ خوشبختانه، بهترین را ساده‌ترین آن است: یعنی آب نمک. با استفاده از مخلوط یک قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب گرم، می‌توانید محلول ضدعفونی کننده ساده‌ای بسازید. این کار فعالیت باکتری‌ها در دهان را کاهش می‌دهد. در نتیجه احتمال بروز عوارض جانبی به شدت کم می‌گردد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر موارد زیر را داشتید، به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • در روزی که جراحی انجام می‌شود، درد ضربان دار است.
  • 12 ساعت پس از جراحی ایمپلنت، این ناحیه بی‌حس است.
  • ایمپلنت به نظر لق است.
  • اگر پس از ایمپلنت متوجه نامرتبی دندان‌های خود شدید، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نیاز به ارتودنسی داشته باشید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها