|

بیماری‌های مقاربتی رو به افزایش؛ اطلاع‌رسانی ممنوع

تعدادی از زنانی که با اچ آی وی مثبت روزگار می گذرانند نسبت به مکمل های دارویی و داروهای تاریخ مصرف گذشته ای که از مراکز بیماریهای رفتاری دریافت می کنند انتقاد داشتند و آنها با وجود انتشار و رسانه ای شدن مشکلاتشان، هیچ پاسخ، جوابیه یا وعده ای برای رفع مشکلاتشان از وزارت بهداشت دریافت نکردند.

بیماری‌های مقاربتی رو به افزایش؛ اطلاع‌رسانی ممنوع

انجمن احیای ارزش ها همراه با مشخص کردن کمک هزینه به ازای تعداد فرزندانشان که آنها نیز با ویروس اچ آی وی زندگی می کردند، امکاناتی برای مهارت آموزی و خودکفایی فراهم کرد.

زندگی سخت زنان مبتلا به اچ آی وی

وقتی زنان و مادران مبتلا به اچ آی وی در انجمن «احیا» جمع شدند تا خدماتی دریافت کنند، برای کاهش بارمنفی و انگ بیماری به آنها عنوان «مادران حامی سلامت» داده شد. از میان این مادران تعدادی مجبور بودند برای سیر کردن شکم خود و فرزندشان، تن فروشی کنند. تعدادی در خانه های دیگران نظافتچی و یا حتی بیکار بودند. انجمن احیای ارزش ها همراه با مشخص کردن کمک هزینه به ازای تعداد فرزندانشان که آنها نیز با ویروس اچ آی وی زندگی می کردند، امکاناتی برای مهارت آموزی و خودکفایی فراهم کرد.

 

امرار معاش سخت

زنانی که از طریق همسرشان به ویروس اچ آی وی مبتلا شده و حالا همسرشان را در اثر همین ویروس از دست داده و باید فرزندانشان را به تنهایی با وجود داشتن بیماری و ضعف حاصل از مصرف دارو بزرگ کنند و یا کمک خرجی برای همسر بیمار، زمین گیر و خانواده کم درآمدشان باشند. شرایط زندگی و امرار معاش آنها بسیار سخت است. به خاطر بیماری جذب نمی شوند و یا از آنها کارت سلامت می خواهند.

 

پاسخ زنان مبتلا به اچ آی وی داده نشد

تعدادی از زنانی که با اچ آی وی مثبت روزگار می گذرانند نسبت به مکمل های دارویی و داروهای تاریخ مصرف گذشته ای که از مراکز بیماریهای رفتاری دریافت می کنند انتقاد داشتند و آنها با وجود انتشار و رسانه ای شدن مشکلاتشان، هیچ پاسخ، جوابیه یا وعده ای برای رفع مشکلاتشان از وزارت بهداشت دریافت نکردند. در این بین تعداد انجمن های مردمی که در حوزه بیماران اچ آی وی مثبت به خصوص زنان و کودکان مبتلا فعالیت می کنند انگشت شمار و محدود هستند.

 

احیا با وجود سختی و فشارمالی

حالا انجمن احیا با فعالیت های داوطلبانه در حوزه اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های مقاربتی مثل «اچ آی وی» و «اچ پی وی» و نیز توانبخشی کودکان نیازمند و دارای معلولیت، افزون بر مشکلات مالی و حمایتی با فشارهایی از جانب دستگاه های دولتی نیز روبه رو است. انجمن احیا و «توانیاب» سراغ مناطق محروم، زاغه نشین، حلبی آباد یا افراد آسیب دیده و محرومان زیادی همچون زنان و کودکانی می روند که به دلیل فقر و فاصله طبقاتی، امکان پیگیری های درمانی، غربالگری و مهمتر از همه توانبخشی برایشان مقدور نیست.

 

دولت به جای کمک نظارت و اعمال فشار دارد

«خسرو منصوریان» از پیشکسوتان حرکت های ان.جی.او در ایران: «چرا باید در قوانین جدیدِ مجلس اطلاعات سپاه، وزارت کشور، سایر نهاد های امنیتی و نیروی انتظامی تا کوچکترین روزنه از درون یک ان جی او را تحت نظارت خود داشه باشند؟ گفته شده که این قانون از کشور فرانسه الگو گرفته شده است در حالیکه عکس آن در سایر کشورها وجود دارد و آنها برای فعالیت های گروهی و داوطلبانه به دریافت مجوز نیاز ندارند. در حالیکه وقتی ما در انجمن احیای ارزشها حتی یک ریال هم از دولت دریافت نکردیم، چرا باید از جانب چند مرجع تایید صلاحت شویم؟»

 

فضا بسته تر از قبل

موسس انجمن احیا: « هر چه جلوتر حرکت کردیم، فضای کار برای انجمن های مردمی نسبت به گذشته بسیار بسته و سخت تر شده است، در حالیکه انجمن ها در فضای باز می توانند رو به جلو و موثر باشند. ما هیچ وقت در طول 24 سال فعالیتمان، تا این اندازه تحت فشار نبویدم. متاسفانه میزان کمک های مردمی هم به دلیل شرایط اقتصادی و تنگناهای معیشتی حذف شده است، حتی نمی دانیم با توجه به کاهش درآمدها، تورم، گرانی و شرایط اقتصادی تا چه زمانی می توانیم به فعالیت ادامه دهیم»

 

ممنوعیت اطلاع رسانی در حوزه بیماری های مقاربتی

کاهش سن تجربه رابطه جنسی میان نوجوانان و جوانان مساله ای جدی است که از چند سال گذشته توسط جامعه شناسان هشدار داده شد تا علاوه بر آموزش مهارت های زندگی به آنها نسبت به سلامت جنسی و خودمراقبتی این نوجوانان اقدام اساسی شود. اقدامی چون آموزش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی آن قدر اهمیت دارد که گنجاندن آن در برنامه های درسی یکی از مطالبات به حق بسیاری از انجمن هایی است که نسبت به افزایش آمار آسیب های اجتماعی در ایران نگران هستند.

 

بستن فضای اطلاع رسانی خطرناک است

«امید زمانی» عضو گروه جامعه شناسی پزشکی و سلامت در انجمن جامعه شناسی ایران: حرکت هایی در حوزه آموزش پیرامون مسایلی که ممکن است سلامتی دانش آموزان را تهدید کند، از 25 سال پیش در مدارس شروع شد اما روند اقدام در این زمینه از 10 سال گذشته تا به امروز کاهش داشته و شنیده می شود که اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از بیماریهای مقاربتی در مدارس ممنوع شده است. بستن فضای اطلاع رسانی و فعالیت اجتماعی در حوزه اچ آی وی/ایدز و سایر بیماری های مرتبط با رفتارهای پر خطر، وضعیت سلامتی و درمانی را به خطر می اندازد.

 

خبرهای تلخ روزجهانی ایدز

تنگ تر شدن فضای اطلاع رسانی در مورد بیماری های مقاربتی، همراه با حذف و ممنوعیت اقدامات آموزشی و پیشگیرانه در سطح مدارس، یکی از تاسف بارترین و نگران کننده ترین موارد اشاره شده در هفته گذشته به مناسبت روز جهانی ایدز بود که در کنار آمار 54 هزار نفری مبتلا به اچ آی وی در ایران که فقط 40 درصد از آنها شناسایی شده، مابقی هنوز حتی تست نداده و از ابتلایشان به اچ آی وی بی خبر هستند، دهان کجی کرد. کاش قبل از رسیدن به خانه اول در زمینه آسیب های اجتماعی، چاره اندیشی کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها