|

توصیه‌های ایمنی برای بازگشت زائران اربعین

موج بازگشت زائران اربعین به کشور از چند روز پیش آغاز شده و در ۴۸ ساعت آینده به اوج خود می‌رسد.در این شرایط لازم است زائران برای حفظ سلامت خود و همسفرانشان موارد و توصیه‌هایی را مدنظر قرار دهند، موضوعی که سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر به آن اشاره کرده است.

توصیه‌های ایمنی برای بازگشت زائران اربعین

به گزارش شبکه شرق، پیمان صابریان با اشاره به افزایش بازگشت زائران اربعین به کشور هشدارها و توصیه‌هایی را برای افزایش ایمنی آنان در حین بازگشت ارائه کرد و گفت: اداره کل آموزش‌های همگانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر پیش از آغاز عملیات اربعین و همچنین در روزهای برپایی این راهپیمایی عظیم، روزانه با جمع‌آوری اطلاعات از عوامل هلال احمر در خاک عراق و پایانه‌های مرزی و سپس تحلیل آن‌ها، توصیه‌هایی را برای حفظ سلامت زائران در این تجمع انبوده تهیه کرده است.

 

وی اضافه کرد:‌ در همین راستا لازم است که زائران در مسیر برگشت همچنان مراقب خوردن غذاها در مسیر باشند و غذاهای بهداشتی، سالم و بسته بندی مصرف کرده و از خوردن غذاهای مانده پرهیز کنند. همچنین زائران توجه داشته باشند که اگر دچار علائم سرماخوردگی هستند در مسیر برگشت در ماشین، مرزها و  اماکن عمومی حتما از ماسک استفاده کنند.

 

صابریان با تاکید بر اینکه باید از  خوردن غذاهای پرچرب ومانده پرهیز شود، گفت: زائران عزیز حتما  مراقب زنان باردار، کودکان، سالمندان و معلولان باشند و هنگام سوار شدن بر ماشین اولویت را برای سوار شدن به آنها بدهند. همچنین زائرانی که با ماشین شخصی از پایانه مرزی به شهر خود بر می‌گردند حتما نکات ایمنی جاده را رعایت کرده و از رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی پرهیز کنند.

 

سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان اینکه خستگی و خواب‌آلودگی، عامل اصلی بروز حوادث برای مسافران است، گفت:‌در همین راستا لازم است که زائران قبل از حرکت با ماشین خواب مناسب و استراحت کافی داشته باشند. در حین رانندگی نیز از شتاب در رانندگی برای سریع تر رسیدن به مقصد پرهیز کنند.

 

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین سفری توام با سختی و بی‌خوابی است، گفت:‌در صورتی که رانندگان با بی‌خوابی پشت فرمان قرار بگیرند، دچار رخوت و سستی می‌شوند و ممکن است دچار حادثه‌هایی نظیر خروج از جاده و واژگونی خودرو شوند. البته سرنشینان خودرو هم باید به جلوگیری از بروز حادثه کمک کنند و در مسیر با راننده صحبت کنند یا  اگر گواهینامه و مهارت کافی برای رانندگی را دارند، بخشی از مسیر را رانندگی کنند.

 

صابریان با بیان اینکه رانندگان در مسیر برگشت  به علائم و هشدارهای ترافیکی  و خصوصا رانندگی با سرعت مجاز  توجه کنند، گفت:‌ مسافران در راه بازگشت از تردد از مسیرهای فرعی که ممکن است از سوی برخی از مسیریاب‌ها پیشنهاد شود، پرهیز کرده و از مسیر اصلی تردد کنند.

 

وی همچنین گفت:‌ زائران اربعین پس از بازگشت چنانچه علایمی چون سرفه های خشک یا خلط دار ، تب ، گرفتگی صدا ، خس خس سینه ، بدن درد ، و لرز داشته باشند حتما به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان و مراقبت قرار بگیرند.  همچنین برای پیشگیری از سرایت بیماری‌ها پس از بازگشت از مرکز درمانی به منزل از نزدیکی و مجاورت کودکان و سالمندان خودداری کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها