|

رایزن فرهنگی ایران در بغداد:

سالیانه ۸ میلیون زائر بین ایران و عراق تردد می‌کنند

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق از تردد سالیانه هشت میلیون نفر زائر بین ایران و عراق به طور متقابل خبر داد.

سالیانه ۸ میلیون زائر بین ایران و عراق تردد می‌کنند

به گزارش شبکه شرق، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری - سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بغداد - در سخنانی گفت: روابط ایران با عراق روابطی بسیار در هم تنیده و عمیق است؛ همسایگی و مرز ۱۴۰۰ کیلومتری فعال چیزی نیست که دیگران بخواهند یا بتوانند روی آن اخلال کنند.

 

او با بیان این‌که "سالانه ۸ میلیون زائر بین دو کشور در حال افزایش است"، افزود: غیر از مرز مشترک، ما دین و مذهب مشترک داریم؛ ما عتبات و عالیات زیارتی مشترک داریم. نه مردم عراق می‌توانند از زیارت امام رضا (ع) منصرف شوند و نه مردم ایران می‌توانند زیارت امام حسین(ع) را رها کنند.

 

اباذری که چهارشنبه ۲۳ شهریورماه در همایش «اربعین و مدنیت جدید» در کربلای معلی سخن می‌گفت، همچنین اظهار کرد: مراجع مشترک، جامعه دینی مشترک، مقدسات مشترک را همیشه داشتیم اما امروز اربعین را داریم که مراسم مهمی برای ما و عراق است؛ بزرگترین مراسم سال در عراق و ایران مراسم اربعین است؛ خیلی‌ها تلاش می‌کنند در اربعین بین ملت ایران و عراق تفرقه ایجاد کنند و این ۲ ملت را از یکدیگر جدا کنند؛ در طرف ایران گاهی مطرح می‌کنند عراق نروید امکانات نیست و این طرف هم می‌گویند از زائران ایرانی استقبال نکنید.

 

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق همچنین گفت: مردم عراق صحرا را به مراکز استقبال از زائران تبدیل کرده‌اند و همه امکاناتی که می‌توانست فراهم باشد را مهیا کردند.

 

او بیان کرد: مطمئن هستیم دشمن نمی‌تواند مردم ایران و عراق را از هم جدا کند و اربعین به عنوان محور وحدت ایران و عراق باقی خواهد ماند.

 

در ادامه این همایش، عبدالامیر القریشی، استاد العامری، خلیل خلف بشیر، ناصر سودانی و لاله افتخاری در سخنانی بر مسائلی چون آشنایی جهان با حقیقت اسلام در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و آغاز جوشش تمدن نوین اسلامی، تحقق ارزش‌های تمدن اسلامی با حماسه عاشورا و احیاء، تقویت و انتقال باور ها و ارزش‌های آن در گردهمایی بزرگ اربعین، نگرش توحیدی و یک رنگی مردم، وحدت زائران، روحیه همکاری و اتکا به نیروی جوانی به عنوان شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی تاکید کردند.

 

همچنین سخنرانان این همایش، مهم‌ترین آسیب‌های این فرایند تمدن‌ساز را انگیزه‌های غیرالهی، تعصب و تبعیض نژادی، اختلاف طبقاتی و، نفاق و تفرقه برخی از فرقه‌ها برشمردند.

 

ارائه‌کنندگان مقالات، تحقق کامل یک تمدن آن هم در قالب تمدن اسلامی را از وظایف اصلی جامعه برشمردند و اظهار کردند که تمام مسلمانان فارغ از نژاد، رنگ و ملیت‌های متفاوت، هرکدام به‌گونه‌ای در شکل‌گیری کامل این تمدن نقش دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها