|

آب شرب شهرکرد به حالت پایدار رسیده است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: کدورت آب چشمه کوهرنگ به زیر ۲۰ NTU رسیده است و در تلاش هستیم مقدار بیش‌تری آب از چشمه وارد مدار آبرسانی شهرکرد شود.

آب شرب شهرکرد به حالت پایدار رسیده است

به گزارش ایسنا، غلامعلی حیدری شامگاه ۳۰ مردادماه در برنامه زنده تلویزیونی شب‌های بام ایران در خصوص مشکلات به وجود آمده در تامین آب شرب شهرکرد، اظهار کرد: چشمه کوهرنگ منبع تامین آب شرب تعدادی شهر و روستا در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که در بارندگی‌های اخیر، آب این چشمه دچار کدورت شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: در سال‌های گذشته نیز به‌علت بارندگی آب چشمه کوهرنگ نیز دچار کدورت می‌شد، اما در بارندگی‌های اخیر کدورت این چشمه به بالای ۴۰۰۰ NTU رسید که طبق گفته کارشناسان این میزان از کدورت بی‌سابقه بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتقال مستقیم آب از چشمه کوهرنگ برای آب شرب مردم دارای یکسری مشکلات است، عنوان کرد: باید یک تصفیه‌خانه پیشرفته در مسیر انتقال آب این چشمه پیش‌بینی می‌شد، همچنین نیازمند خطوط پدافندی جایگزین تامین آب شرب در صورت بروز مشکل برای این چشمه بودیم.

حیدری ادامه داد: مخازن آب شرب در شهرکرد ظرفیت بالایی نداشتند تا در صورت بروز مشکل برای منبع تامین آب شرب، بتوانند تا چند روز آب شرب شهروندان را تامین کنند، این مسائل در کنار یکدیگر موجب شد تا شاهد بروز بحران در تامین آب شرب در برخی شهرهای استان باشیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در لحظات اولیه بالا رفتن کدورت آب چشمه کوهرنگ، جلسه ستاد مدیریت بحران در استان تشکیل شد، تصریح کرد: با سرعت تمامی راهکارها برای تامین آب شرب در شهرکرد بررسی شد، اجرای چهار خط پدافندی تامین آب شرب در دستور کار قرار گرفت و بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان تجهیزات به استان وارد شد.

وی ادامه داد: در گام بعدی برای تصفیه آب چشمه کوهرنگ، تصفیه‌خانه خلک تجهیز و وارد مدار شد، اما باتوجه به بالا بودن کدورت آب چشمه، تصفیه‌خانه قادر به تصفیه آب نبود، بنابراین چاه‌های کشاورزی با همکاری کشاورزان وارد شبکه آبرسانی شد، همچنین ظرفیت تصفیه‌خانه سامان برای انتقال به شهرکرد افزایش یافت.

حیدری با اشاره به اجرای طرح پدافندی عمان برای تامین آب شرب در شهرکرد، یادآور شد: ظرف ۴۸ ساعت این خط پدافندی وارد مدار شد و طرح پدافندی فدک نیز یک کار ۴ تا ۶ ماهه را در مدت زمان کوتاه چند روز به سرانجام رسید و از دیشب وارد شبکه شد و از فردا آب منتقل شده از این طرح وارد مخازن خواهد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری در ۱۰ روز اخیر در استان براییتامین آب شرب در شهرکرد انجام شد، توضیح داد: تمام امکانات برای حل مشکل آب شرب شهروندان استان بسیج شد و شاهد بودیم که نیروهای عملیاتی در سه شیفت کاری مشغول به‌کار بودند.

وی افزود: کدورت آب چشمه کوهرنگ به زیر ۲۰ NTU رسیده است و در تلاش هستیم مقدار بیش‌تری آب از چشمه وارد مدار آبرسانی شهرکرد شود، آب شرب شهرکرد به حالت پایدار رسیده است.

حیدری با تاکید بر اینکه تامین آب پایدار یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری است، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه دسترسی به آب در حوزه‌های مختلف است، در سفر ریاست جمهوری به استان ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب کشاورزی استان اختصاص پیدا کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با اجرای پروژه‌های آبرسانی در استان، دیگر شاهد ایجاد بحران و تنش نخواهیم بود، شاهد یک کار جهادی در حل بحران آب در محلات شهرکرد بودیم.

وی تاکید کرد: از اهالی رسانه به‌علت اطلاع‌رسانی دقیق در بحران آب در چهارمحال و بختیاری تقدیر می‌کنیم، این قشر مطالبات مردم را به خوبی انعکاس دادند، همچنین اقدامات صورت گرفته را به‌خوبی بیان کردند، البته برخی در فضای مجازی به‌دنبال ایجاد تشنج و ناآرام کردن فضا بودند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها