|

هشدار آتش نشانی به رعایت ایمنی در آیین‌های شام غریبان

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: با رعایت نکات ایمنی می‌توان از بروز چنین حوادث تلخی جلوگیری کرد.

هشدار آتش نشانی به رعایت ایمنی در آیین‌های شام غریبان

روح الله فدائی با اشاره به اینکه در جریان برگزاری مراسم عزاداری‌های حسینی در ماه محرم به ویژه آئین شام غریبان و خیمه سوزی در سطح کشور حوادث غیرمترقبه‌ای مانند آتش سوزی، برق گرفتگی، و دیگر موارد مشابه برای عزاداران ایجاد شده است گفت: با رعایت نکات ایمنی می‌توان از بروز چنین حوادث تلخی جلوگیری کرد.

او با تاکید بر گستردگی آیین‌ها و مراسم سوگواری در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی دارالمومنین کاشان رعایت نکات ضروری را یادآور شد.

به گفته او، عزاداران برای روشن کردن شمع در شام غریبان در محیط‌های سربسته شامل هیات‌ها، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد حتمی توجه و دقت کنند شعله شمع با لوازم قابل اشتعال نظیر پرده، پشتی، فرش و ... در تماس قرار نگیرد.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان اظهار داشت: از نزدیک کردن شمع به لباس به طور جدی خودداری شود و شمع در شمعدان یا وسیله ایمن روشن و نگهداری شود.

فدائی تصریح کرد: متاسفانه در برخی از موارد دیده شده که عزاداران با ظروف یک‌بار مصرف اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند که ممکن است شعله شمع به ظروف سرایت کرده و باعث گسترش حریق و بروز آتش‌سوزی شود.

او یادآور شد: آن دسته از عزادارانی که با حضور در معابر و خیابان‌ها اقدام به برگزاری مراسم شام غریبان می‌کنند، از روشن کردن شمع در مجاورت درختان، خودروها، هیات‌ها با محافظ برزنتی و... خودداری کنند.

به گفته او، همچنین از مواد و مایعات سریع الاشتعال در مراسم از جمله بنزین به هیچ وجه استفاده نشود و درصورت بروز هرگونه حادثه احتمالی ضمن حفظ خونسردی خود، در محیط‌های بسته اولویت خروج را به بانوان، سالخوردگان و کودکان اختصاص داده شود.

فدائی افزود: حادثه دیدگان درموقع حوادث و حرائق بدون انجام اقدام عجولانه با شماره ۱۲۵ آتش نشانی تماس گرفته و یا ماموران آتش نشانی مستقر در محل را مطلع کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها